Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Identifiera missljud 2, frÃ¥n bergvärmepumpen eller kanske cirkulationspumpen?  (läst 831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Hej!
Jag skrev härmodagen om ett missljud från cirkulationspumpen för radiatrorvattnet (https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77225.msg797810#msg797810) som jag hade haft ett par dagar.
MEN, jag har även ett annat missljud som gäckar mig.

-Det uppkommer på morgonen/förmiddagen
-Det låter som en kran öppnas någonstans i huset och att vatten släpps på. Det låter som det är nån slags tyckkärl fylls, som att flödet minskar vartefter mottrycket blir allt större, tills det slutar helt efter nån eller några minuter.
-Nån gång har jag hunnit springa ner i pannrummet medan ljudet pågår. Då VERKAR det som att ljudet kommer från den cirkulationspump som är monterad bredvid bergvärmepumpen och som cirkulerar värmevatten till radiatrorerna.
-En annan gång hann jag springa ner och kolla vattenmätaren. Jag kunde då konstatera att det inte var något vatten som fylldes på från inkommande vatten.

Jag loggar temperaturer och tillstånd i min bergvärmepump i home asssitant, så jag har försökt identifiera var det är som händer i bergvärmepumpen i samband med att ljudet uppkommer. Själva loggningen kan lagga lite, men det verkar som att ljudet uppkommer när följande saker inträffar ungefär samtidigt:
-Hetgaspumpen stängs av
-Växelventilen växlar från uppvärmning till varmvatten
-Den interna cirkulationspumpen stängs av
Jag vet inte om det är ett mönster, men det verkar även som att köldbärarpump och kompressor inte körs när ljudet startar.

Det verkar inte som att ljudets uppkomst hänger samman med när det börjar eller slutar produceras värme eller varmvatten
Det verkar dock som att ljudet korrelerar med en höjning av hetvattentemperaturen på ca 25 grader. (motsvarande sänkning verkar ske varje kväll)

På bifogad bild har jag markerat de tillfällen då jag noterat ljudet. Det kan ha uppkommit vid flera tillfällen.

Vad tror ni det är som orsakar ljudet?
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Om man zoomar in lite på en tidpunkt då ljudet uppkom så ser det ut såhär (se bifogad bild)
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
försöker ladd upp lite bättre bilder
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

Utloggad annerborn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Ingen som har några idéer vad detta kan bero på?

 :-\
Tegel/lättbetongvilla 105m2 med 105m2 källare frÃ¥n 1967 -- bergvärme 110m & IVT Greenline C5  -- Vallentuna, Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!