Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering av en OnOFF luft/vatten VP  (läst 1692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rschneberger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimering av en OnOFF luft/vatten VP
« skrivet: 28 december 2017, 11:29:36 »
Hej,
Jag har köpt en VP "ESDAW-12SH/W" 11.8KW som snurrar på bra. Men instruktionsmanualen är lite torftig gällande de olika värden som finns att justera och jag är novis när det gäller optimala inställningar etc.

Anläggningen är en CTC el/oljepanna från 90-talet som har en vattenvolym på ca 300liter. radiatorkretsarna (2st) består av dels luftkonvektorer och dels av gamla svetsade radiatorelement från 50-60talet då huset försågs med centralvärme. Inga termostater någonstans utan alla flöden är injusterade med de gamla ventilerna så att huset har ett bra värmeflöde i alla rum.

Tappvarmvattnet spetsas med en liten elberedare på 15liter och VP är satt till att värma pannvattnet till 50 grader.
VP är dockad till el/oljepannan och till värmejusteringen används elpannans gamla shuntstyrning med utomhusgivare.
Är det det här som kallas att systemet har "Fast kondensering"?

inställningar för VP är:
vattentemp 50C
pannvattnet tillåts diffa 10 grader vilket i praktiken ger tillslag 43C och frånslag 52C
delta mellan in/ut på VP ligger på ca 7-8 grader efter att jag sänkt hastigheten på cirkulationspumpen
värme på KB returrör är i princip densamma som på utgående vatten från VP

Har jag tänkt helt fel i det här? Ska regleromrÃ¥det smalnas av? Ska deltat ökas eller minskas  genom att ändra hastigheten pÃ¥ cirkulationspumpen?
Eller ska jag öppna upp nuvarande shunt (CTC-pannan) maximalt och låta VPs reglerdon hantera allsammans (flytande kondensering)?
Eventuel tillskottsvärme hanteras med hjälp av elpatron/olja i den gamla CTC-pannan om det skulle behövas.
Det jag har strävat efter är så få tillslag som möjligt per dygn med så långa gångtider som möjligt.
Men det kanske inte är det mest effektiva sättet att nyttja VP?

Jag bifogar två grafer som visar till/från-slag och gångtider (topparna är gångtid för VP), samt lite temperaturer i systemet.

mvh //Ricky
« Senast ändrad: 28 december 2017, 14:18:16 av rschneberger »

Utloggad rschneberger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering av en OnOFF luft/vatten VP
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2018, 13:01:11 »
Just nu ligger jag med en utetemp runt 1.5 grader och har då en driftcykel (körtid+vila) på ca 45-50 minuter ca 20 minuter körtid. Det ger ca 27 starter per dygn.
Bra? DÃ¥ligt?
När det gäller att hålla antalet starter lågt, är det att föredra att öka tempdiffen mellan till/från eller att öka vattenvolymen i systemet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!