Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 "Fel pÃ¥ avfrostningselement EB16"  (läst 1758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 "Fel på avfrostningselement EB16"
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2023, 11:15:45 »
Det som kan bli galet om man har fel korrigeringsfaktor, är att pumpen avfrostar för sällan och isar igen (om faktor är över 1) Då tror pumpen att den får mer luft än den får, och avfrostar inte lika ofta, med igenisning som följd. När den har isat igen, så stiger inte temperaturen nog snabbt i förångaren när elstavarna går på, och då larmar den på fel avfrostningselement EB16. (larm 326)
Jag hade velat ha avluftsgivaren i avluftskanalen under fläkten, där den endast träffas av avluft, och inte vatten och is, men Nibe själv sa att den ska ligga i vatten och is för att känna av om där är just is. Vet att vissa lagt in något under det lilla kopparröret där givaren ligger, så den kommer upp från botten. Jag drog ut den helt på en pump och satte den i avluftskanalen, och har inget hört sen dess.


Okey, tack för detta!
Jag har som sagt skruvat ner "verkligt luftflöde" till 170 m3/h och har förtsatt 54% fläkt för att få ett korrigeringvärde på 0.94.
Efter att ha kört med dessa inställningar i 1 dygn har jag nu haft det här felmeddelandet 2 gånger.
Kan det vara så att man behöver låta pannan jobba några dygn med nya inställningar innan man kan göra en rättvis bedömning av hur de nya inställningarna slagit?
Jag plockade iaf isär pannan idag för att kolla efter isbildning men allt såg jättefint ut även i tråget där BT21 befinner sig. Detta av nyfikenhet för att se så allt står rätt till.
En annan sak jag funderar lite på är hur vet man vilken fläktstyrka man ska ha. Fläktstyrkan styr ju hur högt luftflödet ska bli antar jag. Finns det något optimalt man vill förhålla sig till när det gäller luftflöde vad gäller typ av boende och att detta styr vilken styrka på fläkten man ska ha och att detta i sin tur ska knappas in i panna?
« Senast ändrad: 28 januari 2023, 11:27:48 av Turre »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 "Fel på avfrostningselement EB16"
« Svar #16 skrivet: 28 januari 2023, 11:58:44 »
Boverkets ventilationsnorm är att all luft i huset ska bytas ut minst varannan timme. Det motsvarar minst ca 0,35 lit/sek&m² i ett vanligt hus. Man gör en ventilationsinjustering och använder en kalibrerad luftflödesmätare och ställer in alla don samt fläktstyrkan så det blir bra. Går att hyra en riktig luftflödesmätare och göra det själv om man är händig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!