Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om bergvärmepump styrka  (läst 2213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #15 skrivet: 09 april 2024, 21:02:27 »
Hej,

Jag har en 9kw IVT bergvärmepump från 2007 och vill byta till en ny värmepump innan det behövs någon akut byte. Borrhålsdjupet är 150m och huset är 220 kvm (byggd 2007). Det finns två olika åsikter från firmor som har lämnat offert. En del säger att det är bättre att satsa på 12 eller 13 kw varvtallsstyrd värmepumpar för att ha bättre verkningsgrad och mindre el tillskott och en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål. Inköps prisskillnaden är inte viktig i en sådan investering men det är viktigt att satsa på rätt val som inte krånglar i framtiden och kanske kan minska elräkningen. Troligtvis blir det en av följande modeller baserad på vilken styrka jag väljer:

IVT Geo 608c
IVT Geo 612c
Nibe S1256-8
Nibe S1256-13

Jag undrar om ni har några tips när det gäller vilken styrka och vilken modell jag behöver välja bortse från prisskillnaderna?

Tackar för svaren på förhand!

Hej!

Har du separat elmätare på bergvärmepumpen?

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #16 skrivet: 09 april 2024, 21:12:12 »
Hej!

Har du separat elmätare på bergvärmepumpen?

Nej, tyvärr finns det ingen separat elmätare på värmepumpen. Annars kunde det vara intressant att kolla hur mycket den drar. Man kan kanske fixa det på något sätt?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #17 skrivet: 09 april 2024, 21:51:42 »
Menar du att det är bättre att inte använda en värmepump med högre effekt?
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #18 skrivet: 09 april 2024, 21:54:22 »
Jag får det till ca 37700 tim på 17 år, dvs drygt 2200 tim per år. Tillskott 221 tim/år
Displayen/korten kan ju vara bytt, annars går den inte så mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, något mer vid varmvattenkörning.
Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!?
Tror jag, bör kollas.

Mina två IVT har gått runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara något äldre. Eller så har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte så troligt!?

Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏
« Senast ändrad: 09 april 2024, 22:06:48 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #19 skrivet: 09 april 2024, 22:03:07 »
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro

Tack för ditt kompletta svar. Idag har vi en extra tank kopplad till värmepump som kommer att återanvändas. Kan det påverka valet av bergvärmepumpen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #20 skrivet: 09 april 2024, 22:20:33 »
Jag får det till ca 37700 tim på 17 år, dvs drygt 2200 tim per år. Tillskott 221 tim/år
Displayen/korten kan ju vara bytt, annars går den inte så mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, något mer vid varmvattenkörning.
Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!?
Tror jag, bör kollas.

Mina två IVT har gått runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara något äldre. Eller så har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte så troligt!?

Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏

Om värmepumpen drar 15000 kWh el per Ã¥r sÃ¥ gÃ¥r den ca 6000 timmar per Ã¥r vilket pÃ¥ 17 Ã¥r blir 102000 timmar sÃ¥ jag tror dÃ¥ att den har varvat runt som du skriver för det stämmer ju ocksÃ¥ med räkneverket. Men det är ju rysligt mycket energi brutto frÃ¥n värmepumpen som man verkligen kan undra vart den tar vägen nÃ¥gonstans??  Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #21 skrivet: 09 april 2024, 22:24:14 »
Jag får det till ca 37700 tim på 17 år, dvs drygt 2200 tim per år. Tillskott 221 tim/år
Displayen/korten kan ju vara bytt, annars går den inte så mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, något mer vid varmvattenkörning.
Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!?
Tror jag, bör kollas.

Mina två IVT har gått runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara något äldre. Eller så har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte så troligt!?

Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏

Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?
« Senast ändrad: 09 april 2024, 22:27:12 av Sanvi »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #22 skrivet: 09 april 2024, 22:55:37 »
Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?

Hur vet du att bergvärmepumpen drar 15000 kWh om du ej har elmätare på den...?

Hur mäter du poolvärmepumpen?
Hur mäter du elbilen?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #23 skrivet: 10 april 2024, 05:53:12 »
Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?

Under meny 3 ser du temperaturer, dÃ¥ fÃ¥r titta när vpn gÃ¥tt nÃ¥gon stund, första ca 8-10 min cirkulerar köldvätskan första varvet, gÃ¥r den längre sjunker temperaturen mer varje varv.  Alt kan du manuell köra Cirkulationspumpen, finns nog under meny 5.3 tror jag, hÃ¥ll inne högerknappen 10 s för att öppna menyer 4 och högre.

Räkneverket är binärt, 2 upphöjt till 15 ger upp till 32768 tim, sedan vänder den nedåt med minustecken, så fattar jag det.

Läs lite här under IVT sÃ¥ hittar du massa info om allt detta och i installatörsmanualen, om du har tiden😅, alltid bra att förstÃ¥ mer, även när du köper ny vp.
« Senast ändrad: 10 april 2024, 05:57:10 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #24 skrivet: 10 april 2024, 07:31:14 »
Får det också till ca 37700 timmar vilket blir 2220 timmar per år. Med tanke på att värmepumpen drar högst 3 kW när den går betyder det ca 6700 kWh/år plus tillsatselen. Tillsatsel bör vara mindre än 1000 kWh. 6 kW elpatron ska ytterst sällan behövas men är inställningarna in rätt kan det bli tillsatsel i onödan.

Utifrån de uppgifter som finns verkar det som att elförbrukningen för värme i huset och varmvatten ska vara mindre än 8000 kWh/år vilket är bra med tanke på husets storlek. Det som verkar konstigt är totala elförbrukningen på 30000 kWh/år.

Är antalet drifttimmar rätt och pumpen har bra arbetsförhållanden, att det inte är korta driftcykler med många starter, ska den hålla länge till. Kompressorerna dimensioneras för 75000 timmer. Kompressorn i min pump har gått över 80000 timmar. Fast det finns de som har lyckats köra slut på en kompressor redan efter 30000 timmer där pumpen har varit kopplad till ett värmesystem med för liten vattenvolym och fabriksinställning på reglersystemet.

Hade det varit min värmepump skulle jag inte ta in offerter på en ny pump i det här läget. Jag skulle undersöka vilka arbetsbetingelser pumpen har. Är de ok skulle den få gå 10 år till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #25 skrivet: 10 april 2024, 09:16:42 »
Får det också till ca 37700 timmar vilket blir 2220 timmar per år. Med tanke på att värmepumpen drar högst 3 kW när den går betyder det ca 6700 kWh/år plus tillsatselen. Tillsatsel bör vara mindre än 1000 kWh. 6 kW elpatron ska ytterst sällan behövas men är inställningarna in rätt kan det bli tillsatsel i onödan.

Utifrån de uppgifter som finns verkar det som att elförbrukningen för värme i huset och varmvatten ska vara mindre än 8000 kWh/år vilket är bra med tanke på husets storlek. Det som verkar konstigt är totala elförbrukningen på 30000 kWh/år.

Är antalet drifttimmar rätt och pumpen har bra arbetsförhållanden, att det inte är korta driftcykler med många starter, ska den hålla länge till. Kompressorerna dimensioneras för 75000 timmer. Kompressorn i min pump har gått över 80000 timmar. Fast det finns de som har lyckats köra slut på en kompressor redan efter 30000 timmer där pumpen har varit kopplad till ett värmesystem med för liten vattenvolym och fabriksinställning på reglersystemet.

Hade det varit min värmepump skulle jag inte ta in offerter på en ny pump i det här läget. Jag skulle undersöka vilka arbetsbetingelser pumpen har. Är de ok skulle den få gå 10 år till.

Kan det vara så att den har varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar = 102000 vilket ger runt 18000 kw/år?
« Senast ändrad: 10 april 2024, 09:53:18 av Sanvi »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 844
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #26 skrivet: 10 april 2024, 10:52:28 »
Om du läser av driftstimmarna under 2-3 dagar med lite svalare väder utan sol, så tror jag man får en skaplig uppfattning om den går mycket eller lite.
(tex min vp har gått i snitt 7,5 timmar per dygn sista 10 dagarna, ~31% drift vid 10dygnsmedel på 4,8°C)
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #27 skrivet: 10 april 2024, 11:18:24 »
Om du läser av driftstimmarna under 2-3 dagar med lite svalare väder utan sol, så tror jag man får en skaplig uppfattning om den går mycket eller lite.
(tex min vp har gått i snitt 7,5 timmar per dygn sista 10 dagarna, ~31% drift vid 10dygnsmedel på 4,8°C)

Bra förslag, tack!

Utloggad Sanvi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #28 skrivet: 10 april 2024, 12:02:49 »
Hur vet du att bergvärmepumpen drar 15000 kWh om du ej har elmätare på den...?

Hur mäter du poolvärmepumpen?
Hur mäter du elbilen?

För elbilen har jag app som visar hur mycket den drar. Poolvärme är på under vissa timmar och det går att beräkna hur mycket den drar under de timmarna. Däremot är det inte lätt för mig att kolla hur mycket värme och vv drar och vilka andra källor bidrar i den totala sifforan.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fråga om bergvärmepump styrka
« Svar #29 skrivet: 10 april 2024, 12:18:03 »
Tumregler är för el-bil 1500 mil / 3000 kWh/år, pool 4×8m 4000 kWh/säsong, hushålls-el för en familj 4 pers 5000 kWh/år, varmvatten brutto för 4 ganska sparsamma personer 4500 kWh/år (med värmepump då netto 1500-2000 kWh/år). Om värmepumpen drar 15000 kWh/år för värme och varmvatten och övrigt är 15000 kWh/år så motsvarar posten övrigt alltså hushålls-el plus pool plus två elbilar. Om värmepumpen fungerar som den ska och drar 15000 kWh så borde den producera runt 65000 kWh golvvärme och varmvatten per år. Även om huset är stort så borde ni bokstavligt bada i värme och varmvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!