Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma Nibe Compact VV  (läst 927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Tömma Nibe Compact VV
« skrivet: 30 juni 2022, 11:14:45 »
Hej!

Vet inte om jag hamnade pÃ¥ rätt forum nu men hoppas det  ::) annars fÃ¥r admin flytta  ;)

Det är så här att jag har en Nibe Compact VV, modell ER57 Cu - 300 seriekopplad med en bergvärmepump Nibe F1245.

Nu när elen har rusat och fortsätter rusa i pris tänkte jag koppla ur den en månad för att se hur mycket den egentligen drar.

Så här står det på Nibes hemsida: https://www.nibe.eu/sv-se/support/vanliga-fragor/faq-items/hur-tommer-jag-min-varmvattenberedare

I min värld hade det räckte bryta strömmen stänga av kulventilerna som matar vvn och där vvn kommer ut på stammen. Öppna avtappningsventilen till spillröret och vänta tills den är tom. Och sedan tvärtom då att fylla den.

Men Nibe säger annorlunda. Mitt koppel under ser inte ut som i instruktionsboken och jag fattar inte riktigt vilka rattar som är vilka.

Den till vänster på bilden är iaf avtappningsventilen. Den som sitter på andra sidan, suddiga bilden, som det står on/off borde vara avstängningsventil? Luften den till höger om tempen? Den måste lossas med skiftnyckel?

Jag provade lite snabbt bryta strömmen och stänga av avstängningsventilen. Öppnade ej luften. Då kom inget vatten alls i spillröret när jag öppnade avtappningsventilen.

Hur ska jag göra?

Tack.


Ahead Of The Pack!!!

Utloggad ACCEPT

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Tömma Nibe Compact VV
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2022, 14:15:54 »
Fick lite klarhet. Går vatten ut, går luft in. Så bara öppna lufttillförseln.
Ahead Of The Pack!!!

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Tömma Nibe Compact VV
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2022, 14:21:39 »
Nu när elen har rusat och fortsätter rusa i pris tänkte jag koppla ur den en månad för att se hur mycket den egentligen drar.
Ett alternativ är ju att sätta in en elmätare som kan mäta beredarens elförbrukning.

Rörande tömningen så hade jag stängt av strömmen till beredaren (säkringar och brytare), stängt inloppet (kallvatten), öppnat en varmvattenkran någonstans i huset och sedan tömt via spilledningen med hjälp av säkerhetsventilen. När beredaren är tom, stäng även utloppsventilen (varmvatten). Du kommer alltså behöva stänga av utgående varmvatten på din värmepump för att kunna tömma beredaren som jag bedömer det.
Du måste med en öppen kran via utgående varmvattenledning släppa in luft i beredaren för att kunna tömma med säkerhetsventilen via spilledningen, annars kommer det nog inte ut så mycket vatten.

Vad förespråkar Nibe?
« Senast ändrad: 30 juni 2022, 15:01:38 av Perfa76 »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma Nibe Compact VV
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2022, 19:46:40 »
Har du ventiler så att du enkelt kan koppla förbi beredaren eller skall du plocka loss den helt och hållet? Om du kan styra flödet med ventiler behöver du väl inte tömma den?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!