Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna  (läst 4034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« skrivet: 24 maj 2022, 22:02:38 »
Hej,
Jag undrar om det finns någon på detta fantastiska forum som har möjlighet att ge råd kring inställning och justering av en CTC EcoEl tillsammans med Ecopart.

Vi har en bergvärmeanläggning med CTC EcoEl 1800 V3 tillsammans med CTC EcoPart 412.  VÃ¥r EcoPart 412 stÃ¥r ca 4 meter frÃ¥n EcoEl med en CTC Converter mellan.
Borrhålet är 200 meter djupt och placerat 20 meter från huset vilket ger en slanglängd på ca 440m.
Vårt mexitegelhus, några mil söder om Vänern, byggt 1972, är 180kvm+120kvm (boyta+biyta inkl ouppvärmt dubbelgarage). Vår familj består av 2 vuxna och 4 barn.
Vår totala elförbrukning har senaste åren varit ca 18000kWh per år.
Våra radiatorer har enrörsystem, alla termostater är fullt öppna utom de i sovrummen.
Vi har ingen rumsgivare. Huvudsäkringen är på 20A.
Jag har, pga elpriserna, under vintern justerat huskurvan neråt och sänkt pannan till 38°C.
Aktuell kurva är: Lutning 45, Justering 3.

Inställningar:
SprÃ¥k                svenska
Produkt            EcoPart
Värmepump   tillÃ¥ten
Rumsgivare    nej
Elpanna           38
Elpanna max kW    7.5
Elpanna nedre       50
Elpanna nedre kW  6
Fördr shunt           180
Huvudsäkring A     20
Extra VV min         120
Extra VV elpanna   50
Fjärrstyrning          NS
Semester               frÃ¥n
VV höjning             ja

Sommardrift             16
VP max °C                   55
VP min °C                    35
Stopp hetgas °C       120
 Diff start/stopp °C    7
Min brine in °C          -5
Max brine ut °C         20
Max diff brine °C       7
Startfördröjning        10
Templogg
Elpanna nedre kW     6
Strömuttag A            8(20)
Shuntventil               stänger
Fördr shunt               179
Program ID 1011111
Prog datum 10-08-16

Aktuell driftinfo (efter ca 6 minuters drift)
Ute °C                      13
Panna °C                  42(38)
Framledn °C             26(25)
Panna nedre °C        41(42)
Brine in ut                6/7
Hetgas °C                 76
Kompr                      till
Brinepump                till
Laddpump                 till
VP in/ut                    35/42
Radiatorpump          till
Eleffekt kW              0.0+0
Strömuttag A          10(20)
Shuntventil
Fördr shunt            0
Program ID 1011111
Prog datum 10-08-16

(Brine-temperaturerna ser konstiga ut men jag tror givarna sitter dåligt. När jag har mätt med egna givare får jag diffen till ca 2°C)

Enligt "Historisk driftinfo" på EcoEl hade pumpen senaste dygnet 11 pumpstarter och drifttid 1:48 timmar vid ca 12 plusgrader utomhus.
Under vintern är det över 60 starter på ett dygn!

Nu till mina frågor:
1) Varför sjunker temperaturen i nedre pannan sjunker så fort?
När värmepumpen gått upp till önskad temperatur och stannar så sjunker temperaturen i nedre pannan med ca 3 grader inom ca 1 minut!
(Brinepumpen brukar gå lite längre än laddpump och kompressor)

Jag har hittat något inlägg här på forumet att skiktningen i pannan kan påverka temperaturen på detta sätt.
Om jag förstod rätt så var rådet att sänka hastigheten på radiatorpump och/eller laddpump.
Jag har sänkt radiatorpumpen från 3 till 1, temperaturen i nedre tank sjunker dock på samma sätt.
Även när radiatorpumpen står still sjunker temperaturen.

Laddpumpen i mitt system sitter i Ecopart-delen.
Modellen är Wilo, Yonos PARA, RS25/7.5 PWM1 MC. Tyvärr hittar jag inget reglage.
2) Hur ändrar man hastigheten på Wilo-laddpumpen i EcoPart?

3) Finns det kanske andra förklaringar till snabbt sjunkande panntemperatur och många VP-starter?

Det blev ett långt inlägg.
Hoppas någon orkar läsa och ha råd.
Jag bifogar en bil på min EcoPart412.

Tack på förhand!
/Niklas

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2022, 23:54:05 »
1. Skiktning, när cirkpumpen för laddning stoppar så kommer det varma vattnet stiga uppåt och det kanna vattnet sjunker, detta är helt OK.
2. Den är perfekt inställd, tempdiff på 7 grader på laddflödet är som det ska, men laddflödet ställer du in på själva cirkpumpen, flytta undan sladden som hänger för displayen på pumpen och ta en närbild så kan vi guida.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2022, 22:01:31 »
Tack för svar!

Jag upplever att vår anläggning har många värmepumpstarter per dygn (20st starter med drifttid 2:33 senaste dygnet, 60-70 på vintern) och tänkte att det delvis kunde bero på den snabbt sjunkande temperaturen i nedre pannan.
Förklaringen till temperatursänkningen du ger verkar rimlig, att det kallare vattnet från övre delen av nedre pannan sjunker ner mot givaren när laddpumpen stannar.

Några följdfrågor blev det.

4) Angående hastighet på laddpumpen.
Laddpumpen har ingen display och jag hittar inget vred. Se bild.
Kan det vara så att den styrs elektroniskt från någon bygling eller vred på kretskortet? Se bild.

5) Du skriver att temperaturdiffen på laddflödet, VPin-VPut 7°C, är vad den ska vara.
Var i Ecopart-manualen hittar jag info om korrekt temperaturdiff på VPin-VPut?

6) Angående antalet värmepumpstarter.
Skulle jag vinna något, dvs få ner antalet värmepumpstarter, på att ytterligare höja "Diff start/stopp" från 7°C till t.ex. 9°C?

7) Finns det andra råd kring antalet värmepumpstarter?

8) På bilden i första inlägget ser man att VP-slangar som går ut åt vänster i övre kant är oisolerade.
Borde jag isolera dessa?

Ursäkta igen för alla frågor och tack på förhand.
/Niklas

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2022, 00:02:29 »
 Sc:,h den där pumpen ser inte ut att ha variabel hastighet alls?  Sc:,h
Jag har aldrig sett en Wilo som inte går att ställa in farten på, detta är nån bastard?
Värmepumpen har ingen inställning för detta i alla fall, gissar att installatören köpt nÃ¥n snikversion av cirkpump?  Sc:,h

En tempdiff på 7 C över värmepumpen är helt OK, det står kanske inte i manualen utan du får nog lita på den erfarenhet som finns på forumet i denna frågan.

Om du ökar Diff Start/stopp kommer det bli färre starter.
Detta är annars lite svårt att ställa in på en CTC, det finns inga andra parametrar att pillra med och värmepumpen går mot tanken i EcoEl och denna volym är konstant.

Många vill isolera ledningarna i pannrummet, men effekten av det är marginell.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2022, 12:36:50 »
Stort tack för hjälp och att ni tagit er tid med svar!
Trevlig sommar!

Utloggad Niklas_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna. Nu med graf.
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2022, 22:18:50 »
Jag delar lite uppföljning på min panna, CTC EcoEl med bergvärmepump Ecopart 412.
Jag har roat mig med att logga temperatur på pannan.
Givaren sitter inte på exakt samma plats som pannas egna givare, dvs den visar inte exakt samma värde men man ser ändå beteendet på temperaturändringen.
Effektförbrukningen mäts med en Tibber Pulse.
Temperatur mäts med en Shelly Uni.
Temperatur och effekt är loggat i Homey Beta Insight.

Om jag tolkar förbrukningen rätt så verkar en värmepumpsstart vara ca 8min/3kW vilket blir ca 0,4kWh.
En höjning till 55C tar (vid rådande förhållanden) ca 20min/4kW vilket blir ca 1,33kWh.
Har någon mätt liknande förbrukning?


Temperaturen sjunker precis när pumpen startar. Det är 4 meter (isolerade) rör mellan värmepumpen och Ecoel.  Kanske är det vattnet i rören som fÃ¥r temperaturen att sjunka innan värmepumpen fÃ¥r upp temperaturen.
När värmepumpen nÃ¥r mÃ¥ltemperaturen och stänger av sjunker temperaturen 2-3 grader pÃ¥ 1-2 minuter efter varje körning. 
Är det någon som känner igen beteendet och har sett samma temperatursänkningar?

Utloggad tommyenglund351@gmail.com

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #6 skrivet: 05 november 2022, 20:07:12 »
Wilo, Yonos PARA, RS25/7.5 PWM1 MC styrs med signalledning från elektroniken i EcoPart. Smart teknik.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #7 skrivet: 05 november 2022, 21:03:42 »
Wilo, Yonos PARA, RS25/7.5 PWM1 MC styrs med signalledning från elektroniken i EcoPart. Smart teknik.
Jepp och då är det 2 kablar in i pumpen, syns lite dåligt. Den ska då styras från datorn i VP och variera efter en signal på 1 - 10 volt.
% -tal ska gå att ställa i menyn. Men jag vet inte din VP

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoEl, snabbt sjunkande temp i nedre panna
« Svar #8 skrivet: 06 november 2022, 08:52:11 »
Wilo, Yonos PARA, RS25/7.5 PWM1 MC styrs med signalledning från elektroniken i EcoPart. Smart teknik.

Finns ingen inställning för detta i EcoEl 1500, och EcoPart har ingen egen display.
Möjligt att EcoPart har 7 C diff som default, och då är det väl OK antar jag, men detta kan inte ändras.
« Senast ändrad: 06 november 2022, 08:54:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!