Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin AC - hur ska man tänka?  (läst 6637 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
Daikin AC - hur ska man tänka?
« skrivet: 25 augusti 2019, 22:56:37 »
Kort bakgrund: Villa 1,5 plan på 160 kvm med FLVP. Söderläge med relativt mycket fönster på nedervåningen. Öppen planlösning nere. Allrum och sovrum uppe.

Huset blir varmt. Det blir varmt på sommaren, våren, hösten och även på vintern. Gratis uppvärmning via solinstrålning på vintern är såklart välkommet men det blir sällan lagom/behagligt.

Utvändiga solskydd är ett måste säger nog de flesta, men det alternativet är inte aktuellt i nuläget. Vi har därför börjat titta på olika AC-lösningar på diverse håll. Kontaktade bl.a. en lokal spelare som jobbar med Daikin och som rekommenderade följande maskin:

Daikin FTXC35A + RXC35A

Vid lite efterforskning verkar den även gå under beteckningen Daikin Sensira FTXC-A + RXC-A och denna modell specifikt FTXC35AV1B / RXC35AV1B.

Bifogar lite produktblad med info.

Hursomhelst, vi är ju enbart ute efter kylan och vad jag kan se ger denna en kyleffekt på 3,37 kW. När jag försöker utvärdera pumpen som sådan ser jag att den ger (endast?) 3,58 kW för värme.

Nu är jag lekman på området, men är detta en LLVP att räkna med för kyla?

Vi har förstått att vi nog gör bäst i att ha en maskin nere och en maskin uppe. Det skulle ju i så fall ge totalt 2 x 3,37 = 6,74 kW. Enligt tumregler jag har snappat upp bör man räkna med 0,07 kW per kvm för kylbehov. Har ingen aning om vad detta innebär i temperatur i ett vanligt hus, men räknar jag så blir det endast kyla för 96 kvm.

Vi har inget behov av att sänka temperaturen till 18 grader i hela huset, men intervallet 20-22 grader i samtliga rum oavsett årstid hade varit trevligt. Och nu menar jag inte att maskinerna skulle vara med och värma utan endast kyla, dvs. få ner tempen från kanske 26 grader en solig januari eftermiddag till 21 grader när det är -3 grader utomhus.

Det ledde till ytterligare en fråga när jag såg ”Operating range”-diagrammen för maskinen i fråga (35) och dess syskon (25, 50 och 60). Se bifogad fil. Hur ska man tolka dessa diagram? Kan inte de mindre maskinerna (25/35) kyla ifall utomhustemperaturen är under +10 grader? Å andra sidan, skulle de inte kunna kyla ifall det är varmare än 23 grader inomhus?? Låter befängt. Jag förstår som sagt inte mycket av dessa diagram mer än att de större syskonen (50/60) har något som går ner till -10 istället för +10 när det gäller Cooling.

Vi är som sagt i behov av kyla även om det är kallt ute och undrar helt enkelt om maskinen vi fått tips om kan leverera kyla inne även om det är vinter ute.

En annan sak som jag tycker verkar lite märklig med just denna modell är att det anges endast nominell kyleffekt på 3,37 kW och inget minimum eller maximum värde som på alla andra maskiner/modeller. Märkligt? Återigen måste jag blotta min okunskap och erkänna att jag inte är helt med på skillnaden mellan åtminstone nominell effekt och max effekt i detta sammanhang. Att en maskin ska ha en låg minimum effekt tolkar jag som att det är bra för att bibehålla komforten när maskinen väl har kommit i kapp (dvs. nått önskad temp) och inte måste jobba stenhårt?

Samtidigt är detta väl en inverterstyrd maskin som inte måste gå antingen på full rulle eller är avstängd?

Nåväl. Är denna maskin något att bokstavligen hänga upp på väggen?

Placeringen på nedervåningen skulle vara i vardagsrummet där det blir som varmast, och på ovanvåningen tänker vi oss en placering i allrummet där den blåser mot de två mindre sovrummen i västerläge som blir varmast inför sänggåendet.

Allt är givetvis bättre än inget, men det handlar om för mycket pengar i min smak för att endast få en halvtaskig lösning för kyla. I så fall tänker jag att det vore bättre att lägga till ytterligare pengar för att få en/två vettiga maskiner som faktiskt gör jobbet med belåtenhet och som inte behöver köras på max i flera timmar eller dygnet runt för att få/bibehålla 24-25 grader när det utan AC hade landat på 27-28 grader.

Och givetvis vill man ju ha en så tyst och effektiv maskin som möjligt.

Ja, som ni märker är jag total novis när det gäller AC/LLVP/kyla och sådant.

Slutligen – även om idag är nöjd med vår FLVP så kanske det vore värt att satsa på mer avancerade LLVP som kan sköta uppvärmningen – och givetvis ge tillräcklig kyla alla stunder – samtidigt som FLVP avlastas och istället främst får sköta varmvatten och ventilation, samt lite golvvärme på nedervåningen. Jag hade kanske i så fall kunnat sänka framledningstempen vintertid till radiatorerna uppe och alltså överlåtit värmen till LLVP istället?

Kan förmodligen inte räkna hem de dyrare maskinerna i minskad uppvärmningskostnad under min livstid, men ändå...

 För övrigt hade jag uppskattat smarta funktioner och finesser, som wifi-styrning och horisontell sving (inte bara vertikal), som den aktuella maskinen inte har. Men som sagt, att kunna sänka temperaturen i huset är det viktigaste.

Jag är väldigt tacksam på förhand för all input i detta ämne.
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2019, 07:10:38 »
Nu vet jag inte om din säljare har kvar maskiner från förra säsongen, men den maskin som Daikin sålt som AC denna sommar är FTXF.
Min son har motnerat ett antal av dessa och upplever att de är rejälare än FTXC som såldes förra säsongen.
Det är små skillnader, men de finns där.

Rent allmänt kan man väl säga att en AC är lite annorlunda konstruerad än en värmepump - vilket innebär att de har bättre verknignsgrad när de gör kyla än värme, XTFX har högre verkningsgrad som kylmaskin än som värmepump, och på värmepumparna är det alltså tvärt om.

Här finns det en bild som visar lite mer data på XTFX-modellen.
Max kyla 3.8 (SEER 6.21), och max värme 4.8 kW.  (COP 4.06)

Med tanke på att du har frånluftsvärmepump som värmer så lär du ju behöva stötta med något de allra kallaste dagarna under vintern, att fundera på riktiga värmepumpar med bra COP när de värmer kanske inte är så dumt, AC-maskinerna säljs ju som regel utan garanti för värmepumpsfunktionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2019, 07:12:43 »
Hej!
Jag svarar inte på frågorna om Daikins LVVP som AC.

Men jag har också en kåk i söderläge och känner igen det du beskriver.
När solen tittar fram så funkar min kåk som en solfångare (8 av 11 fönster mot söder).
Det jag gjorde var att flytta utegivaren till söderläge så att när solen lyser på den så stängs all uppvärmning av kåken av.
Detta medförde en betydligt jämnare innetemp på höst-vinter-vår.
Kombinerat med en rumsgivare så föreslår jag detta som en åtgärd.

Sen hjäper inte detta så mycket på sommaren, men du kommer spara en del energi på höst-vinter-vår eftersom alternativet att både värma med FLVP och kyla med AC samtidigt är superknasigt.
« Senast ändrad: 26 augusti 2019, 07:15:33 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2019, 07:25:18 »
När det gäller effektbehovet så kan man väl lite generellt säga att det hänger ihop med hur stora fönsterytor man har, och vilken typ av glas som sitter i.
Solen ger ca 1 kW värme/m2, så med 10 m2 glasyta mot söder kan du behöva upp till 10 kW effekt för att få ned temperaturen inne.
Sen finns ju alltid en viss värmeutstrålning genom fönstren också, så lite mindre klarar man sig nog med.
Det finns även beläggningar och folier man kan sätta på fönstren som gör att de släpper in mindre energi utifrån.

Att sätta utegivaren på sydvägg har fler vittnat om fungerar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2019, 16:15:55 »
Nu vet jag inte om din säljare har kvar maskiner från förra säsongen, men den maskin som Daikin sålt som AC denna sommar är FTXF.
Min son har motnerat ett antal av dessa och upplever att de är rejälare än FTXC som såldes förra säsongen.
Det är små skillnader, men de finns där.

Rent allmänt kan man väl säga att en AC är lite annorlunda konstruerad än en värmepump - vilket innebär att de har bättre verknignsgrad när de gör kyla än värme, XTFX har högre verkningsgrad som kylmaskin än som värmepump, och på värmepumparna är det alltså tvärt om.

Här finns det en bild som visar lite mer data på XTFX-modellen.
Max kyla 3.8 (SEER 6.21), och max värme 4.8 kW.  (COP 4.06)

Med tanke på att du har frånluftsvärmepump som värmer så lär du ju behöva stötta med något de allra kallaste dagarna under vintern, att fundera på riktiga värmepumpar med bra COP när de värmer kanske inte är så dumt, AC-maskinerna säljs ju som regel utan garanti för värmepumpsfunktionen.

Tackar för bilden och info!

Okej, då har den maskinen jag pratar om ett eller flera år på nacken? Det låter ju generellt inte så kul även om skillnaderna kanske inte är så stora i praktiken. Fast bättre effekt och lägre ljudnivå hade å andra sidan varit uppskattade egenskaper.

Det kan mycket väl vara så att säljaren har kvar ett par av denna maskin och vill bli av med dem. Hur mycket skulle man kunna säga att en sådan maskin borde kosta med en standardinstallation? Mest för att veta vilket förhandlingsläge man har.

Så detta är alltså en LLVP optimerad för kyla, och därför har den inte så imponerade siffror vad gäller värmen? Kan man säga att denna maskin borde vara betydligt billigare än en ”riktig” LLVP som är optimerad för värme men som ändå är bra/bättre på att kyla?

Ärligt talat är jag ju inte jätteimponerad av kyleffekten på pappret på 3,37 kW. Årets modell på 3,8 kW är ju bättre men inte heller den är särskilt imponerande för att vara en kylmaskin. Eller är jag ute och reser i mitt resonemang? Det finns ju värme-LLVP från Daikin som ligger på 4-5 kW på kyla (och 5-7 kW för värme) som förmodligen är mycket dyrare, men det är kanske det som krävs också?

Är det dödfött att tro att man med två stycken ”FTXC35A + RXC35A”-maskiner på totalt 6,74 kW kyleffekt ska kunna få ett svalt inomhus klimat oavsett årstid?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2019, 16:21:25 »
Hej!
Jag svarar inte på frågorna om Daikins LVVP som AC.

Men jag har också en kåk i söderläge och känner igen det du beskriver.
När solen tittar fram så funkar min kåk som en solfångare (8 av 11 fönster mot söder).
Det jag gjorde var att flytta utegivaren till söderläge så att när solen lyser på den så stängs all uppvärmning av kåken av.
Detta medförde en betydligt jämnare innetemp på höst-vinter-vår.
Kombinerat med en rumsgivare så föreslår jag detta som en åtgärd.

Sen hjäper inte detta så mycket på sommaren, men du kommer spara en del energi på höst-vinter-vår eftersom alternativet att både värma med FLVP och kyla med AC samtidigt är superknasigt.

Jag tycker mig ha hittat lämplig kurva och förskjutning i FLVP och kör med aktiverad innegivare som sänker beräknad framledning när solen tittar fram.
Men ja, jag är med på vad du menar, men huset behöver kunna kylas inifrån också, det står klart för oss i alla fall.
Frågan är bara hur mycket...  Sc:,h
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2019, 16:21:21 »
Svårt att säga vad rätt pris på de där maskinerna är, men mellan 12000 och 16000 kan vara ett rimligt pris inkl moms före rot.
Enmansföretag är som regel billigare än större företag.
Vilket pris har du blivit erbjuden?
Den där typen av maskin är egentligen en ren AC, om jag minns rätt så har Sonen sagt att fjolårsmodellen saknade värmekabel i tråget, så den är inte "nordenanpassad" alls.
XTFX har värmekabel i tråget, men skall ändå inte köras vid utetemp under -15 grader.

Huruvida kyleffekten räcker till eller ej är svårt att säga, men jag skulle vilja säga att det är ytterst få som har mer än 7 kW kyla i ett egnahem, så du skulle i vart fall få ett bättre klimat än 99% av befolkningen.
Dessutom kan man inte köra hur kallt som helst när man kör AC, som regel har man någon grad varmare än man vill ha på vintern t.ex..
Är du van med 21 grader inne så upplevs 23-24 grader kanske perfekt på sommarn när du går runt barfota och med lite kläder på kroppen.

Vill du ha en prisvärd värmepump med 4 kW kyla och 6.2 kW värme så kan Solo XRH25 vara ett alternativ, Även Mitshubishi Hero 25 kan jämföras med den.
De borde ligga prismässigt rätt lika också, och har R32 och 5 års garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Goenisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Försöker bli vän med min FLVP
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2019, 01:26:43 »
Svårt att säga vad rätt pris på de där maskinerna är, men mellan 12000 och 16000 kan vara ett rimligt pris inkl moms före rot.
Enmansföretag är som regel billigare än större företag.
Vilket pris har du blivit erbjuden?
Den där typen av maskin är egentligen en ren AC, om jag minns rätt så har Sonen sagt att fjolårsmodellen saknade värmekabel i tråget, så den är inte "nordenanpassad" alls.
XTFX har värmekabel i tråget, men skall ändå inte köras vid utetemp under -15 grader.

Huruvida kyleffekten räcker till eller ej är svårt att säga, men jag skulle vilja säga att det är ytterst få som har mer än 7 kW kyla i ett egnahem, så du skulle i vart fall få ett bättre klimat än 99% av befolkningen.
Dessutom kan man inte köra hur kallt som helst när man kör AC, som regel har man någon grad varmare än man vill ha på vintern t.ex..
Är du van med 21 grader inne så upplevs 23-24 grader kanske perfekt på sommarn när du går runt barfota och med lite kläder på kroppen.

Vill du ha en prisvärd värmepump med 4 kW kyla och 6.2 kW värme så kan Solo XRH25 vara ett alternativ, Även Mitshubishi Hero 25 kan jämföras med den.
De borde ligga prismässigt rätt lika också, och har R32 och 5 års garanti.

Vill minnas att säljaren sa ett pris på ca 15.000:- för FTXC-maskinen. Kanske inte helt tokigt ändå när man tänker efter.
3,37 kW x 2 st = 6,74 kW kyla i huset kanske kan vara tillräckligt. Sen handlar det ju även om placeringen av de två innedelarna för den upplevda komforten antar jag.

Å andra sidan, lägga drygt 30.000:- på två "enkla" AC-maskiner enbart för att kyla och som dessutom inte är "Nordenanpassade" på vintern - då kanske man ändå ska hosta upp ytterligare någon peng för att få en mer intelligent värmepumpslösning som förhoppningsvis både kan kyla och värma ordentligt plus att mer smarta lull-lull-funktioner ingår?

Alternativet med den nyare(?) FTXF-maskinen lär vara dyrare och två sådana hade då inneburit 3,80 kW x 2 st = 7,60 kW kyla. Antar att vi pratar en prislapp uppemot 40.000 kr då för två sådana maskiner. Komfortmässigt kanske det hade varit mer lämpligt att kunna fördela sådan kyleffekt på fler än två innedelar?

Tänker exempelvis på något i stil med detta:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-rm3
30.000:- (exkl installation givetvis, lär kosta >40.000:- inkl installation) för tre innedelar och endast en utedel. Det borde väl rimligtvis innebära bättre spridning av kylan mellan rum och våningsplan?

Suck, valet mellan ett par "billigare" AC-maskiner eller en dyrare lösning med "riktiga" LLVP är inte helt lätt.

Något annat man bör beakta i ett sådant här val?
1,5 plan. 160 kvm. Nibe F750 CU. Golvvärme nere. Radiatorer uppe.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin AC - hur ska man tänka?
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2019, 08:11:12 »
XTFX borde vara ca 1500 kr dyrare om man ser till det högre inköpspriset, vad installatörerna väljer att debitera beror dock sällan på deras inköpspris.
Och då talar vi ju ändå om en AC med sämre COP som värmepump.
Känner du att du kommer  att ha nytta av maskinen även för värme tycker jag att du skall köpa värmepumpar, inte aircondition.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!