Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan gammal förbrukad motorolja användas till nÃ¥got?  (läst 11397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Jag har över 20 liter. Frågan är om den kan användas till något?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan gammal förbrukad motorolja användas till något?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2016, 22:29:32 »
MÃ¥la vindskivor med den.....supersnyggt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Spillolja är ett riktigt universalmedel! En nära anhörig till mig brukade göra eget "oljegrus". :) Han la helt enkelt ett fullt spilloljefat bak på traktorn, slog hål på det och körde några vändor fram och tillbaka på gårdens grusväg tills fatet var tomt.
Inget mer dammande sen när man Ã¥kte pÃ¥ den vägen!  tummenupp

Samma sak när det skulle eldas. En full dunk spill plus några gamla däck får fart på vilken sur rishög som helst.

Annars så är det väl just elda upp oljan som är det vettigaste användningsområdet skulle jag tro? En så kallad "alloljebrännare", sen så värmer man garaget billigt...
Har man inget behov av att bränna oljan själv så går det att sälja för någon krona litern, eller lämna in på miljöstationen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Spillolja bör inte spridas i naturen, varken i grus eller genom att man eldar upp det.
Citera
Använd olja är mycket farligare än ny, främst på grund av de polyaromatiska kolväten, PAH, som bildas när oljan utsätts för höga temperaturer. Mängden polyaromatiska kolväten i motorsmörjolja ökar upp till 1000 gånger efter 1000 mils körning. PAH är giftiga, långlivade i naturen och kan lagras upp i levande organismer. De är cancerframkallande och kan förändra arvsmassan hos både människa och djur. PAH finns med på EU-kommissionens värstinglista över prioriterade ämnen farliga för vattenmiljön.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
En sak är jag med om. Den ska inte bara hällas ut i naturen.

Jag känner annars bara till ett användningsområde. Att dopa trästolpar i 24 timmar i den, före grävning i mark. Sen håller den i 20 år.

Visste inte att det finns brännare som tar den! Har ni någon länk till en?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den brinner väl i vilken brännare som helst bara oljan inte är för skitig.
Men som sagt, röken är cancerframkallande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
En sak är jag med om. Den ska inte bara hällas ut i naturen.

Jag känner annars bara till ett användningsområde. Att dopa trästolpar i 24 timmar i den, före grävning i mark. Sen håller den i 20 år.

Hamnar inte oljan i naturen om du doppar stolparna i den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Spillolja är ett riktigt universalmedel! En nära anhörig till mig brukade göra eget "oljegrus". :) Han la helt enkelt ett fullt spilloljefat bak på traktorn, slog hål på det och körde några vändor fram och tillbaka på gårdens grusväg tills fatet var tomt.
Inget mer dammande sen när man Ã¥kte pÃ¥ den vägen!  tummenupp

Jag vill minnas att jag har läst om en miljöskandal i USA på 70-talet, där en entreprenör hade uppdrag att dammbinda grusvägarna i ett område på just det sättet, allt gick bra tills han råkade få tag på ett parti spillolja som innehöll PCB.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Spillolja bör inte spridas i naturen, varken i grus eller genom att man eldar upp det.

Om man absolut ska elda spillolja, sÃ¥ bör man nog se till att det sker i en anläggning som har tillräckligt hög förbränningstemperatur för att slÃ¥ sönder PAH, dioxiner mm.  SAKAB i Kumla klarar säkert av det, men det är mer tveksam om man lyckas i det egna pannrummet. Kanske med en sÃ¥n där alloljebrännare i kombination med en modern vedpanna med alla finesser typ sekundärluft, keramisk förbränningskammare mm.

Till stöd för spilloljeeldarna kan man åtminstone påpeka att dagens motorspillolja, till skillnad från förr, är praktiskt taget fri från tungmetaller. Detta eftersom biltillverkarna gick ifrån de gamla tenn/blylegeringarna i glidlager omkring 1980, samt eftersom bensinen nu har varit blyfri i många år.

Det bästa användningsområdet för spillolja vore ändå att raffinera om den, förse den med nya tillsatser för sotlösning, viskositetsreglering mm, och sälja den som ny motorolja.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Måla in trästaket eller liknande om nyansen passar. :) Men man ska nog kanske inte hålla på med det när grannen ser det. Sen lär det väl lukta bensin ett tag.
Bonn' rostskydda bilen kan man göra också.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Blandad med linolja användes den som rostskydd av militära tidigare  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Kan gammal förbrukad motorolja användas till något?
« Svar #11 skrivet: 25 april 2016, 21:03:09 »
Var i Tchad i Afrika och jobbade för en massa Ã¥r sedan och där hällde man ut dieselelverkens spillolja runt mobilbasstationernas staket för att stoppa ormar fÃ¥r att komma upp nattetid och lapa i sig värme som lagrats i makadamet pÃ¥ sitegÃ¥rden.  Höll förvisso ormarna borta, men miljövidrigt sÃ¥ det skriker. Ofta fanns vattenbrunnar i närheten....

Jag brukar ta spillolja frÃ¥n mopeden och blanda ut sÃ¥gkedjeoljan med. 

En del brukar koka spilloljan med tjock Tectyl och använda som rostskydd.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kan gammal förbrukad motorolja användas till något?
« Svar #12 skrivet: 26 april 2016, 09:48:16 »
Hamnar inte oljan i naturen om du doppar stolparna i den?

Spillolja är inte vattenlöslig. Den sugs in i virket och i princip härdar ut där. Skyddar mot inträngning av fukt. Och det skyddar mot förruttnelse.
Det gÃ¥r inte att jämföra med att hälla ut 5 liter direkt i en daggvattenbrun! 
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Spillolja är inte vattenlöslig. Den sugs in i virket och i princip härdar ut där. Skyddar mot inträngning av fukt. Och det skyddar mot förruttnelse.
Det går inte att jämföra med att hälla ut 5 liter direkt i en daggvattenbrun!

Nja...mineraloljor härdar inte när de utsätts för väder och vind, till skillnad från t ex linolja. Spillolja är egentligen ganska värdelös som rostskydd, titta på närmaste metallskrotupplag på någon hög med bilmotordelar, de behöver inte ligga ute länge innan all olja är borta från de mest utsatta delarna och rostangreppen i full gång. Gammal växellådsolja och mer vaxartade kolväten skyddar betydligt bättre.

Även om huvuddelen av spilloljan inte är särskilt vattenlöslig så måste man alltid räkna med att det finns en del tillsatser, föroreningar och nedbrytningsprodukter i den som kan lakas ut och följa med vatten. T ex glykolrester, organiska syror, sotlösande tillsatser.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan gammal förbrukad motorolja användas till något?
« Svar #14 skrivet: 26 april 2016, 17:01:14 »
Om man absolut ska elda spillolja, sÃ¥ bör man nog se till att det sker i en anläggning som har tillräckligt hög förbränningstemperatur för att slÃ¥ sönder PAH, dioxiner mm.  SAKAB i Kumla klarar säkert av det, men det är mer tveksam om man lyckas i det egna pannrummet. Kanske med en sÃ¥n där alloljebrännare i kombination med en modern vedpanna med alla finesser typ sekundärluft, keramisk förbränningskammare mm.

Tror det handlar om temperaturer över 900 °C för att rå på PAH, dioxiner är ännu svårare att förbränna.
Det kan kanske gÃ¥ att förbränna PAH i en modern keramisk panna, men jag är tveksam till dioxiner.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!