Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan gammal förbrukad motorolja användas till nÃ¥got?  (läst 11397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Jag har över 20 liter. Frågan är om den kan användas till något?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan gammal förbrukad motorolja användas till något?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2016, 22:29:32 »
MÃ¥la vindskivor med den.....supersnyggt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Spillolja är ett riktigt universalmedel! En nära anhörig till mig brukade göra eget "oljegrus". :) Han la helt enkelt ett fullt spilloljefat bak på traktorn, slog hål på det och körde några vändor fram och tillbaka på gårdens grusväg tills fatet var tomt.
Inget mer dammande sen när man Ã¥kte pÃ¥ den vägen!  tummenupp

Samma sak när det skulle eldas. En full dunk spill plus några gamla däck får fart på vilken sur rishög som helst.