Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Räkna hem byte av varmvattenberedare?  (läst 15748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkead

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« skrivet: 04 april 2013, 09:26:27 »
Halloj

Har en intressant diskussion med en kollega på jobbet ang. om det går att räkna hem ett byte av varmvattenberedare från 70-talet?

Tappar dom något nämnvärt i verkningsgrad över tid? Ytbeläggningar mm?
Eller ska man bara kika på isoleringen och den förlusten?
(el vinsten med en ny välisolerad tank)

Det är ju inte särskilt mkt pengar i en sådan och sparar man ca 1300kw/h per år så är den ju nästan hemräknad på 5 år.
Frågan är om man gör det?

Vad säger experterna? =)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2013, 09:30:02 »
Det blir rätt tjocka beläggningar på insidan av en beredare, så det skulle nog inte förvåna mig om andelen värme som läcker ut ökar med tiden, speciellt på beredare som har värmesköldar utvändigt på beredaren, på beredare elpatron direkt i vattnet spelar nog åldern liten roll - förutom om isoleringen är taskig.

I vår tvättstuga (ca 4 m2) behövdes inget element så länge vi hade den gamla elberedaren, vilket bör innebära att den läcker rätt saftigt, men hur mycket det kan spara/år kan jag inte säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #2 skrivet: 04 april 2013, 09:49:40 »
Köp ett paket glasull för ett par hundra och vira in den i det. Det enda som kan sänka verkningsgraden på en el-VVB är ju förlusterna till omgivningen...
En enklare lösning är att se över temperaturen i beredaren så att den inte är varmare än nödvändigt. Högre temp i förhållande till omgivningen ger högre förluster.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #3 skrivet: 04 april 2013, 10:12:40 »
Jag har en uråldrig Nibe 160 ES, den fungerar som den alltid gjort men har funderat på om det lönar sig att göra ren den och byta elpatron.. vad man skulle behöva veta är om den invändiga kopparbeläggningen åldras och om nya beredare är bättre isolerade

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2013, 18:35:00 »
Fler än Ni som undrar. Sitter lite i samma sits. Frågan är bara hur länge den gamla kan gå?

Nästa fråga är vad har Ni tittat på att köpa? Kollar man på tex NIBE's liknande modeller (Eminent) så är det 7000 eller 7300kr som ska hostas upp. Hur lång tid tar det innan man har tjänat i det? Hur mycket bättre är den än en inköpt på Classe eller Jula?

Enklast vore väl att sätta en mätare på elen som mäter under ett dygn utan att man använder varmvattenberedaren tex om man åker bort och så få fram driftskostnaden när den bara står och håller vattnet varmt? Vi har 3fas och jag har inte sett någon mätare för det men om någon har vanlig stickkontakt kanske man kan få ett hum om vad det handlar om och posta siffrorna här.

Men extraisolering är väl aldrig fel?

Känns lite sådär att kasta en fullt fungerande varmvattenberedare utan att ha siffror att luta sig mot.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2013, 09:46:05 »
Elmätare för 3-fas finns här:
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2013, 11:29:44 »
En gammal 300 liters elberedare förlorar nog i storleksordningen 5 kWh/dygn - bara via värmeförluster.
Ofta klarar man sig idag med en mindre elberedare, kanske 200 liter, och bara där kan du spara in en del av förlusterna.
Den bättre isoleringen bör kunna spara ytterligare energi, så jag skulle nog uppskatta att man kan spara runt 1000 kWh/år på att sätta in en lite mindre och mer välisolerad beredare.

Har man plats skulle ju även en tilläggsisolering av den gamla beredaren ge en liknande besparing, men det blir ju inte heller gratis om du vill få det snyggt också...
 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2013, 17:59:28 »
Om man kan räkna hem byte av en beredare Sc:,h

Beror nog på hur man värmer huset i övrigt, har man direktverkande elelement så bli besparingen endast under sommaren då du egentligen inte behöver någon värme i huset. Annars måste du bara höja elelementen för att kompensera att din varmvatenberedare har minskat värmeförlusterna..

Jag tror att det bästa är att köra den så länge den fungerar och baka in den i extraisolering, men det kan bli mindre vackert..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2013, 19:28:17 »
Hej

Det fanns en del tester på nätet förut, men lyckas inte hitta dem. De bästa VVB är de bottenanslutna eftersom man då inte har några kopplingar på ovansidan som leder ut värme från det varma vattenskiktet i toppen. Den bästa var Metrotherm med ett värmeläckage på 830 kWh/år. Nyare VVB ligger m a o runt 1000 kWh/år och strax under. Edit:Tillägg: Dessa siffror gäller 300 liters VVB. Det blir givetvis mindre förluster från en mindre VVB.

Gamla VVB från 70-talet är ofta väldigt dåligt isolerade med en remsa Gullfiber och lite ståltråd, ofta dessutom med en anslutning i toppen som sticker ut genom höljet där offeranoden är inskruvad. Man pratar om 2000, ibland t o m uppemot 3000 kWh/år i värmeförluster.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 21 maj 2013, 21:53:10 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2013, 21:37:51 »
Jag haft timräknare på min 50 liters 3 kW VVB i många år. Genomsnittet är 30 timmers drift om månaden. In-vattnet kommer genom en VVB-slinga i ack-tanken och är därför således mellan 20 till 60 grader. Om vi är på semester drar den ca hälften, alltså 0,5 timme, motsvarande en förlust på 1,5 kWh pr dygn.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2013, 19:42:20 »
1975:an som vi har sitter allt i botten. Smidigt. Blir väl till att göra en liten mössa på den för miljöns skull. Köra tills det inte går längre och sen se glad ut.

Men för 2kr dygnet lönar det sig väl knappast att åka en extra sväng till bygghandeln bara för inköp till mössan är jag rädd för. Beror i och för sig vad man har för avskrivningstid på grejerna.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Räkna hem byte av varmvattenberedare?
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2013, 11:01:12 »
Hur kan beläggningar på insidan öka förlusterna utåt?
Jag tror det är många gamla beredare med fin koppar inuti som blivit utbytta helt i onödan när patronen gått sönder.
Idag finns det ju bättre patroner i rostfritt som knappast fräts upp och de kostar inte mkt.
Visst kan det vara lite dÃ¥lig isolering men oftare är det nog möjligt att sänka tempen i dem till typ 60 grader ist eftersom man pÃ¥ 70-talet ofta tog till rejält med 500l eller mer i vanliga villor. Det duschar man inte slut pÃ¥ i första taget även om det är bara 50  °C i beredaren.
Och många får ju en simpel emaljberedare idag med en offeranod som de missar att byta efter 5 år... ??? Hur blir det med ekonomin då? Tacka vet jag koppar eller RF!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 543
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!