Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Logga vad?  (läst 5930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
Logga vad?
« skrivet: 14 augusti 2012, 18:27:39 »
Hej.
Ny på forumet och är i startgroparna för sätta in en Nibe 1245-12 och nått runt 220m meter hål. Kan bli nån meter till också, det räknas på det hela nu. Boendes i Västernorrlands kustlandskap med kanske jag ska nämna.

Kört med ved (Vedex3000 och 3x750liter acc-tankar) sista 12-13 åren (och el.. varmvattnet hela tiden på el) och gjort av med 20-25 kubikmeter ved då samt 10-15 000kwh (2 datorer har stått på konstant med året om med..).

Jag sitter och kikar på Logger 2020 och dess enkla "öga" för el-mätaren och har redan nu vedpannan (inkl 4,5kW + 6kW-patroner) på en separat undermätare med skiva som ifall jag ska logga ska bytas ut till en digital för enkelhetens skull.

Jag har ju läst fattat man bör sätta en givare på stort sett vartenda rör i VP (in och ut av alla och ute-& innetemp osv) och så men.. tjänar man nått på ha en flödesmätare nånstans man loggar också?

Visst skulle det vara kul se hur mycket tappvarmvatten (kanske kallvatten med..) man gör av med men på värmesystemet tänkte jag, är det nått ha? Får man fram nått med en sån mätning?

Jag hÃ¥ller som bäst pÃ¥ sätta mig in i termerna pÃ¥ vad resp in/ut ledningar heter osv  :P
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Logga vad?
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2012, 22:11:05 »
Välkommen!

Det är helt upp till dig själv vad du vill logga och inte logga, vissa loggar allt och vissa loggar bara lite. Vissa loggar ingenting :)

Men elförbrukning kan vara bra att logga, framförallt när du har separata elmätare  tummenupp
Framledning och Retur till radiatorsystemet eller golvvärmen kan vara bra att ha koll på så man ser att allt är rätt injusterat.

Kb in och Kb ut är också bra att kunna se så inte hålet fryser :)

Mycket av sakerna går ju faktiskt att se direkt på VPn men det kan vara skönt att slippa gå ner i källaren :)

Men ska du ändå logga några saker kan du lika gärna logga allt, kostar ju inte mycket extra ;)

Lite läsvärt om du ska plugga på vad allt heter :)

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56.0

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2766.0

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logga vad?
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2012, 23:04:14 »
Flödesmätare pÃ¥ varma sidan av VP'n är jättebra eftersom du dÃ¥ kan se avgiven effekt (tillsammans med tvÃ¥ tempgivare). Kombinerat med en separat elmätare till VP'n sÃ¥ fÃ¥r du aktuellt COP i realtid  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Logga vad?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2012, 00:36:43 »
Jag känner inte till vilka beräkningsfunktioner som finns i logger. Men har man ett konstant flöde (typ att värmepumpen jobbar mot en arbetstank osv etc etc) så räcker det med strömförbrukning och deltat över värmebäraren för att beräkna avgiven effekt momentant - och därmed även COP.

Dock är det ju så att i normalfallet räcker det men kunskap om deltat över kalla och varma sidan för att få en uppfattning om huruvida värmepumpen fungerar hyfsat. I kombination med vetskap om hur mycket den drar så ser du ju normalt det du behöver. Allt annat är egentligen överkurs.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logga vad?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2012, 08:44:27 »
Jo, men du måste ju veta flödet även om det är konstant. Visst kan du sätta in en STAD för 1500:- och hyra in rörmokaren som mäter upp flödet med sitt dyra specialinstrument, men det funkar lika bra med en flödesmätare för 500:-. Då kan du ju dessutom göra om mätningen/avläsningen själv om förutsättningarna ändras.

Jag tycker inte att det är överkurs att mäta COP. Man har ju värmepump för att den skall vara billig i drit, inte bara för att det skall bli varmt. Tyvärr är det allt för många värmepumpsägare som utgår ifrån att prylarna funkar som dom skall bara för att det blir lagom varmt i huset,
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Logga vad?
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2012, 11:28:15 »
Jag håller faktiskt med purjo där..
När vi flyttade in i det här huset i årskiftet så förklarade ägaren för mig hur vp fungerade...
Det var bara att gå in i menyn och så knappa sig fram till "Framledningstemperatur vid -15 °C" Och öka den om man tyckte att det var för kallt, eller minska den om det var för varmt...

Han har bara köpt en vp, kopplat in den och startat den, inte gjort NÅGRA inställningar alls.

Jag kan säga att efter en vecka så hade jag halverat strömförbrukningen bara genom att ändra inställningarna på vp :)

Så.... Fördelen med att logga är ju framförallt att du ser att allt stämmer :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Logga vad?
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2012, 13:36:01 »
Jag vet inte om jag kan påstå att jag tycker annorlunda än purjo, givet att jag är en av få som faktiskt loggar COP i realtid...

Att ta reda på sitt flöde är ganska enkelt utan dyra instrument under förutsättning att man har möjlighet att avläsa VB delta.

Så hyfsad koll på flödet i kombination med strömförbrukning och delta på kalla och varma sidan gör att man i normalfallet har bra koll.

Men absolut. Om folk är villiga att nörda ner sig så blir ju ingen gladare än jag. Min VP ser ut som en hjärtpatient på intensiven. Därmed inte sagt att jag har det som almän rekommendation till första bästa VP ägare.

@goransson89, har du flödesmätare och realtids COP på din VP? Eller lyckades du säkerställa goda driftförhållanden utan detta?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Logga vad?
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2012, 16:28:21 »
Klart man skall mäta, iallfall om man vill veta att det fungerar som det ska.

Jag har ju en VP utan elpatron och elpatronen sitter i pannan så jag kunde inte utgå ifrån delta vid elpatronsdrift, min lösning blev därmed en annan där jag cirkulerade ut vattnet utan att tillåta vpn att gå och logga hur mycket effekt som utgår för att värma pannan x grader (cirkulerar vattnet för att undvika skiktning).
Sedan får man mäta när vp kör och räkna en del baklänges på flödet och deltat för att få fram flödet som krävs för att värma pannan på uppnätt tid (mäter man så har man ju innan man sätter sig med räknaren koll på vilken effekt som krävs, delta över pumpen, och temperaturerna).
Uträknat flöde kan sedan användas för realtidsloggning :)


1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Logga vad?
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2012, 15:32:33 »
Eftersom du ska köpa en 1245 tänkte jag upplysa om att den har en inbyggd loggningsfunktion via usb minne inte med cop mätning men de flesta temperaturerna loggas samt vv temp och inne temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kludden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Justerar in en Nibe F1245-12CU..
SV: Logga vad?
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2012, 16:47:57 »
Eftersom du ska köpa en 1245 tänkte jag upplysa om att den har en inbyggd loggningsfunktion via usb minne inte med cop mätning men de flesta temperaturerna loggas samt vv temp och inne temp.

Jag har sett det och att det finns ett program köpa som läser dessa loggfiler lite bättre. Så du menar att detta räcker egentligen?

Lite prylbög är man ju kanske  :P sÃ¥ lite ordentligare onlineloggning med en Logger 2020 jag kommer Ã¥t via mobilen med och ett gäng tempgivare skulle vara kul. Jag har loggat utetempen här hemma minst 3 Ã¥r (en enkel 1-wire pÃ¥ com-porten) med en dator som stÃ¥tt pÃ¥ konstant (bara för detta) och törs inte tänka pÃ¥ vad det dragit i strömkostnad  ^-^

Faktum är jag har en lägenhet i huset med jag hyr ut och en rumsgivare där kanske inte varit så dumt så jag har lite koll på det hela så inte personen i fråga har för kallt efter installationen av vp. Menar, en innegivare själv lite vettigt till och en ute förutom den i lägenheten då räcker det väl väl (men skulle inte förvåna mig jag klämmer dit några till då de går köpa på eBay billigt och löda är jag uppväxt med).

Tror jag skaffar dessa tempgivare med "slangklammer" och sätter 6st på vp och kanske ett par till (på ut resp. retur) om det blir en akk-tankinkoppling direkt med.

Det är lite så jag är nyfiken på elförbrukningen med och med 2 givare där så får jag bra koll på det hela och allt loggas då på samma ställe.

Det är bara den där flödesmätaren jag funderar på, ut från värmepumpen så att säga.. gör den så mycket nytta då det skrivs ju att man kan räkna ut lite ändå.
NIBE F1245-12kW installerad oktober 2012 | Borrdjup 220m | Västernorrland | Boyta: 208m² | Biyta: 88m² | Förbrukning tidigare: 15 000kWh samt 20-25m³ ved | Efter ett Ã¥rs drift: Värme: 10 940kWh - HushÃ¥llsel: 5 200kWh | Efter 2 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh - HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 3 Ã¥rs drift: Värme: 10 027kWh -  HushÃ¥llsel: 4 720kWh | Efter 4 Ã¥rs drift: Värme: 10 661kWh - HushÃ¥llsel: 3 244kWh | Loggning med Logger 2020

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Logga vad?
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2012, 16:55:24 »
Helt klart räcker den inbyggda loggningen för att få en bra inställning av vp men är du pryltokig duger det inte då ska du nog satsa på nån riktig loggning med allt vad det innebär.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logga vad?
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2012, 21:06:59 »
Det är bara den där flödesmätaren jag funderar på, ut från värmepumpen så att säga.. gör den så mycket nytta då det skrivs ju att man kan räkna ut lite ändå.

Det går att räkna ut ett ungefärligt värde genom att låta VP'n värma varmvattenberedaren och mäta hur lång tid det tar. - Eftersom volymen är känd så kan man baklänges räkna ut energitillskottet under en viss tid och på så sätt få fram effekten och flödet.

Problemen med den metoden är dels att den inte är speciellt exakt (Det blir skiktning i tanken och tempgivarna reagerar lite trögt) och dels att man bara får veta flödet vid varmvattenvärmning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Logga vad?
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2012, 06:33:38 »
Enklast är väl att anta att tillverkarens uteffekt-data vid en specifik framledningstemp stämmer, och sedan räkna bakåt, från deltaT och effekt - för att få fram flödet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Logga vad?
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2012, 11:22:29 »
Jo, men du har ändå en felmarginal på säkert 20-25% med den metoden. Vill man veta så måste man mäta...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Logga vad?
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2012, 13:13:19 »
Ett bättre sätt är väl att köra med elpatron på känd effekt och läsa av fram/retur temp och därifrån räkna ut en flödeskonstant? Det kan man ju göra separat för värme och varmvatten, 1245:an styr ju pumpen beroende på driftfall.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!