Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utvärdering av offerter  (läst 4097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
Utvärdering av offerter
« skrivet: 06 september 2007, 16:08:19 »
Hej,

Jag har tagit in två offerter på bergvärme till mitt hus och skulle vilja ha lite hjälp med att utvärdera dessa och att kolla dimensioneringen dom gjort samt den tekniska lösning dom föreslår för inkoppling till mina befintliga prylar.

Börjar med en beskrivning av huset och förutsättningarna.
Huset är en-plan i suteräng beläget på Värmdö i Stockholm, ca 180 kvm uppvärmd yta byggt 1990.
Uppvärmningen är idag Vedpanna (ej använd sista 7 åren) med två 500 liters ackumulatortankar den ena med 200 liter inbyggd varmvattenberedare och två elpatroner i botten (dom som värmer huset nu).
Värmen sköts nu av en shunt som styrs av utetemp med korrigering från rumstermostat, huvudsakliga värmen är radiatorsystem men jag har vattenburen golvärme i ca 20 kvm (2 badrum och tvättstuga) som ligger på en egen shunt med egen cirkulationspump vatten tas från framledningen.

Huset har varit uthyrt så jag har ej full koll på förbrukningen men ungefär som nedan.
Elförbrukningen beräknat 1 oktober 2006 till sista september i år blir ca 30 000 kwh totalt, under denna tid har det eldats i en braskasset ca 2-3 gånger per vecka från december till mars uppskattningsvis 1000kg ved (kan väl vara 2000kwh?) samt att dom haft en rumstemp 18-20 (jag vill dimensionera för 23).

Det jag tänkt kräva ytterligare är.
1 borrning enligt normbrunn 97
2 uttag för kyla

Tacksam för alla kommentarer.


Har som sagt två offerter en med Thermia TWS 8. Här har dom beräknat med veden och den högre rumstempen. Thermia föreslår denna inkoppling
"Bort med acktanken med den inbyggda beredaren. Den andra tanken behåller vi och ansluter värmepumpen mot denna.
För styrningen behöver vi bara plocka ut returgivaren till ack-tanken så styrs värmepumpen efter behovet i acken.
Ack-tanken ger fördelen att värmepumpen får samma mängd vatten att jobba emot hela tiden. Det spelar ingen roll vad som händer på termostaterna i huset, värmepumpen jobbar direkt mot tanken. På så sätt får vi en optimal drift av värmepumpen"




Och en med IVT greenline 9. denna beräkning är utan ved och höjd rumstemp därför det lägre värmebehovet.





1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #1 skrivet: 06 september 2007, 16:49:55 »
152 700:- låter som ett högt pris även för Stockholm. Är det Thermia som är dyra?
En ledtråd leder till borrningen, 875 kr/m för att borra foderrör är saftigt. Vid min borrning ville man ha 595 kr/m för extra foderrör. Fler offerter kanske behövs?

MVH // Rolle

IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #2 skrivet: 06 september 2007, 22:46:14 »
Hej

Jag känner igen Thermia offertens typsnitt och vet vilken firma det är. Jag tror att den firman gör ett bra jobb men de är betydligt dyrare än andra firmor. De kommer och ringa om någon vecka och erbjuda dig en rabatt på 10 000 kr då för att de har lite ledig leveranskapacitet (eller liknande förklaring).
Det gjorde de till mig i alla fall.

Tag in någon till Thermia offert och jämför pris med ditt förtroende hos firmorna.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #3 skrivet: 08 september 2007, 09:39:50 »
Hej
Tack för svaren,
Har några fler frågor ni får ursäkta om dom är dumma men har ingen efarenhet av VP.
1
Någon som kan förklara vad som är skillnaden på Thermia Diplomat och Thermia Diplomat optimum är det varvatalstyrd kompressor då det står att den anpassar effekten efter huset, i produktbladed står det bara om varvtalstyrda cirkulationspumpar?
2
DÃ¥ jag är osäker pÃ¥ värmebehovet i huset sÃ¥ skulle jag vilja överdimensionera lite sÃ¥ min frÃ¥ga här är kan man inte ta 10 KW VP, om man skulle välja en med reglerbar effekt borde ju drifttider och verkningsgrad  bli bra ändÃ¥, och priset skiljer ju inte sÃ¥ mycket mellan storlekarna eller tänker jag fel?
3
Om man kopplar VP till 500 l acktank blir inte systemet väldigt trögt för förändringar på innetemeperatur om man inte använder shunt. Om man använder shunt så förlorar man väl i verkningsgrad, samma med att låta radiatortermostaterna sitta kvar som dom föreslår,(detta måste väl betyda att VP producerar onödigt hög framtemp och får sämre COP) så min fråga är dessa förluster försumbara eller ska man kräva annan inkoppling.

jasa

1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #4 skrivet: 08 september 2007, 10:12:24 »
1. Skillnaden mellan Diplomat och Diplomat Optimum är att Optimum har en varvtalsstyrd cirkulationspump, som optimerar verkningsgraden på pumpen. OBS Den ger ej variabel effekt! (bortsett ifrån någon % beroende på bättre verkningsgrad). När jag själv valde så valde jag bort optimum. Jag köpte Thermia Duo (vilket är samma som Diplomat fast utan vvb.)

2. Du kan inte välja en Thermia på 10kW och samtidigt ha en variabel effekt, då Diplomat (inkl Optimum) ger en fast effekt på 10kW. Jag satt i samma valsituation om storlek tidigare och jag själv tror att det är bättre att gå upp i storlek om du är tveksam, som du skriver så är merkostnaden väldigt liten. Mitt samlade intryck av branschen är att den går mer och mer mot att rekommendera större pumpar jämfört med för några år sedan, antagligen för att elpriset stiger (och kommer att fortsätta att stiga) och att dagens pumpar är mindre känsliga för många start och stopp. Genom att ha en volymtank i lämplig storlek så kan du också där minska mängden start och stopp på anläggningen.

3. Jag träffade säljare som rekommenderade volymtank på 500 liter; själv så tror jag att det är i största laget för de flesta villor och att systemet blir för trögt, om man inte sätter in en shunt. Jag är förvånad över att du har fått rådet av en Thermia säljare att använda en shuntstyrning av anläggningen. Dina slutsatser är helt rätt att verkningsgraden sjunker om pumpen alltid ska generera hög temperatur till en volymtank som shuntar ut värmen i huset. Hela Thermias filosofi bygger på att ha en hög verkningsgrad på anläggningen, vilket shuntstyrningen minskar.
Om du vill återanvända acktank så är en variant att behålla acktanken med varmvattenberedaren i och att köpa en Duo (som är utan vvb). Eventuellt att komplettera med en mindre volymtank istället för din acktank på 500 liter.

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #5 skrivet: 08 september 2007, 10:59:15 »
1. Skillnaden mellan Diplomat och Diplomat Optimum är att Optimum har en varvtalsstyrd cirkulationspump, som optimerar verkningsgraden på pumpen. OBS Den ger ej variabel effekt! (bortsett ifrån någon % beroende på bättre verkningsgrad). När jag själv valde så valde jag bort optimum. Jag köpte Thermia Duo (vilket är samma som Diplomat fast utan vvb.)


2. Du kan inte välja en Thermia på 10kW och samtidigt ha en variabel effekt, då Diplomat (inkl Optimum) ger en fast effekt på 10kW. Jag satt i samma valsituation om storlek tidigare och jag själv tror att det är bättre att gå upp i storlek om du är tveksam, som du skriver så är merkostnaden väldigt liten. Mitt samlade intryck av branschen är att den går mer och mer mot att rekommendera större pumpar jämfört med för några år sedan, antagligen för att elpriset stiger (och kommer att fortsätta att stiga) och att dagens pumpar är mindre känsliga för många start och stopp. Genom att ha en volymtank i lämplig storlek så kan du också där minska mängden start och stopp på anläggningen.

3. Jag träffade säljare som rekommenderade volymtank på 500 liter; själv så tror jag att det är i största laget för de flesta villor och att systemet blir för trögt, om man inte sätter in en shunt. Jag är förvånad över att du har fått rådet av en Thermia säljare att använda en shuntstyrning av anläggningen. Dina slutsatser är helt rätt att verkningsgraden sjunker om pumpen alltid ska generera hög temperatur till en volymtank som shuntar ut värmen i huset. Hela Thermias filosofi bygger på att ha en hög verkningsgrad på anläggningen, vilket shuntstyrningen minskar.
Om du vill återanvända acktank så är en variant att behålla acktanken med varmvattenberedaren i och att köpa en Duo (som är utan vvb). Eventuellt att komplettera med en mindre volymtank istället för din acktank på 500 liter.





1. Det var det jag misstänkte

2. får nog be dom räkna på en 10a också

3. I deras förslag framgick ej om det var med eller utan shunt dock så tänkte dom låta termostaterna på elementen sitta kvar. Jag tror att dom tänkt köra med 500 liters tank utan shunt. Men det ger ju samma resultat, för att termostaterna ska kunna reglera måste det ju vara övertemp i systemet så att flödet minskar och deltatemp på elementen ökar. Har du någon uppfattning hur mycket enegi man skulle förlora på detta? deras kalkyl anger ju årmedelverkningsgrad 3,38/2,78 (utan/med tillsatts-el och cirkpumpar)
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #6 skrivet: 08 september 2007, 14:15:58 »
En fråga till Sc:,h

I dimensioneringen så har dom ju -4 grader på brine vid DUT har läst i andra inlägg att detta inte är bra och kan orsaka frysning, men vad ska man kräva för temp och vad innebär det för dimensioneringen?

Någon som kan ge komentarer på dimensioneringen eller är mina uppgifter om huset för bristfälliga?
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #7 skrivet: 08 september 2007, 15:23:27 »
Pumpen skall klara -3 grader utan tillsats, samma som min gör. Det innebär att den ibland kommer att gå veckor i sträck vintertid. Detta sagt med reservation för att Värmdö kan vara varmare än Danderyd vintertid pga närheten till vatten. Jag skulle gärna vilja ha en ett nummer större pump.

133 meter aktivt tycker jag är snålt för en pump på ca 8 kW som kommer att gå kontinuerligt långa tider. Är förvånad över att man dimensionerat så. Nu kan det finnas ordentlig säkerhetsmarginal då borrhålet kommer att bli 160 meter och det är 5 meter till berg (om det inte är en gissning). Det kan bli betydligt mer aktivt håldjup än 133 meter, man måste känna de lokala förhållandena vad gäller grundvatten och berg för att kunna bedöma det.

Skulle det bli enligt offerten med KBin på -4 är det för lågt. Går pumpen kontinuerligt tar den max. effekt från borrhålet. Effektuttaget kommer inte att variera med utetemperaturen. Det är snarare så att uttaget minskar när det blir kallare och eltillsatsen börjar arbeta då värmepumpen får arbeta mot högre temperatur vilket gör att effekten sjunker något. Jag skulle vilja ha åtminstone 150 meter aktivt borrhål.

Reagerar pÃ¥ uppgiften om max effektbehov och tillsatseffekt. Räknar man med att pumpen bara  ger 10,5 - 4,3 = 6,2 kW när det är som kallast ute? Kan det vara en effekt av den lÃ¥ga köldbärartemperaturen? Har inte räknat pÃ¥ det men varje grad lägre köldbärartemperatur gör att pumpen tappar 4-5 % i effekt samtidigt som den drar 2-3 % mer el för samma producerade värmemängd.

IVT-offerten var också snål med borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #8 skrivet: 08 september 2007, 16:00:24 »
Pumpen skall klara -3 grader utan tillsats, samma som min gör. Det innebär att den ibland kommer att gå veckor i sträck vintertid. Detta sagt med reservation för att Värmdö kan vara varmare än Danderyd vintertid pga närheten till vatten. Jag skulle gärna vilja ha en ett nummer större pump.

133 meter aktivt tycker jag är snålt för en pump på ca 8 kW som kommer att gå kontinuerligt långa tider. Är förvånad över att man dimensionerat så. Nu kan det finnas ordentlig säkerhetsmarginal då borrhålet kommer att bli 160 meter och det är 5 meter till berg (om det inte är en gissning). Det kan bli betydligt mer aktivt håldjup än 133 meter, man måste känna de lokala förhållandena vad gäller grundvatten och berg för att kunna bedöma det.

Skulle det bli enligt offerten med KBin på -4 är det för lågt. Går pumpen kontinuerligt tar den max. effekt från borrhålet. Effektuttaget kommer inte att variera med utetemperaturen. Det är snarare så att uttaget minskar när det blir kallare och eltillsatsen börjar arbeta då värmepumpen får arbeta mot högre temperatur vilket gör att effekten sjunker något. Jag skulle vilja ha åtminstone 150 meter aktivt borrhål.

Reagerar pÃ¥ uppgiften om max effektbehov och tillsatseffekt. Räknar man med att pumpen bara  ger 10,5 - 4,3 = 6,2 kW när det är som kallast ute? Kan det vara en effekt av den lÃ¥ga köldbärartemperaturen? Har inte räknat pÃ¥ det men varje grad lägre köldbärartemperatur gör att pumpen tappar 4-5 % i effekt samtidigt som den drar 2-3 % mer el för samma producerade värmemängd.

IVT-offerten var också snål med borrhålet.

Huset står direkt på berget, en del är utsprängt för suterängdelen, så ner till berg är 0-1 m.
Grunvattennivån skulle jag uppskatta till max 5m troligen mindre då plattsen för den tänkta enegibrunnen ligger lägre än min vattenbrunn som är referens för detta uttalande.

Detta bör ju i så fall förbättra situationen, aktivt djup blir då om jag förstår det rätt minst 150-155m alltså 17-23m mer än dom använt i dimensioneringen.

Någon som vet hur detta skulle påverkar situationen
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #9 skrivet: 08 september 2007, 19:59:36 »
3. I deras förslag framgick ej om det var med eller utan shunt dock så tänkte dom låta termostaterna på elementen sitta kvar. Jag tror att dom tänkt köra med 500 liters tank utan shunt. Men det ger ju samma resultat, för att termostaterna ska kunna reglera måste det ju vara övertemp i systemet så att flödet minskar och deltatemp på elementen ökar. Har du någon uppfattning hur mycket enegi man skulle förlora på detta? deras kalkyl anger ju årmedelverkningsgrad 3,38/2,78 (utan/med tillsatts-el och cirkpumpar)


Jag tror att de menade utan shunt (läste deras text igen efter din kommentar), dvs de ville att acktanken skulle vara som en volymtank. Antingen sÃ¥ kan du dÃ¥ koppla in tanken som den "första radiatorn" i serie med övriga radiatorer (vilket jag tror är deras tanke) eller med en sk by-passinkoppling (pumpen arbetar mot tanken och retur ifrÃ¥n tanken och en separat cirk pump styr flödet mot radiatorslingan ifrÃ¥n tanken) Med de inkopplingarna sÃ¥ fÃ¥r du en bra verkningsgrad pÃ¥ pumpen, tempen som VP ger till acktanken är den rekommenderade för uppvärmningen av huset. Vad de menar med att kunna ha kvar termostaterna pÃ¥ radiatorena är att även om alla termostater är stängda sÃ¥ har VP en tillräcklig volym att arbeta emot. Om ingen acktank finns och alla termostater stängda som kommer vattnet snabbt i retur i princip utan avkylning. 

Verkningsgraden borde inte påverkas av att ha en stor ack.tank, men jag tror att du kommer att få ett för långsamt system med 10kW VP och 500 liters acktank. Totalt så får du antagligen 600-650 liters total radiatorvolym, vilket tar tid att värma upp vid snabba energibehovsförändringar.

En fråga till Sc:,h

I dimensioneringen så har dom ju -4 grader på brine vid DUT har läst i andra inlägg att detta inte är bra och kan orsaka frysning, men vad ska man kräva för temp och vad innebär det för dimensioneringen?

Utan att jag har några kalkyler eller energiberäkningar att luta mig mot så tror jag att det lönar sig att borra djupare. Kostar inte så mycket extra när de är på plats och borrar. Varför inte begära in en offert på 10kWs pump med deras rekommenderade djup och be dem också göra en offert på cirka 200 meter och kunna se merkostnaden och hur det påverkar driftsdata.


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #10 skrivet: 09 september 2007, 10:07:39 »

Detta bör ju i så fall förbättra situationen, aktivt djup blir då om jag förstår det rätt minst 150-155m alltså 17-23m mer än dom använt i dimensioneringen.


Det verkar vettigt djup till den pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #11 skrivet: 09 september 2007, 14:57:30 »
Finns det inga värmepumpar med reglerbar effekt till bergväme?
Är det inverter pumpar dom kallas?
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #12 skrivet: 09 september 2007, 15:59:00 »
IVT X15 och Nibe 1250 är med reglerbar effekt.

Kallas inverterstyrda, eller frekvensstyrda kompressorer. Med dem kan du få en variabel effekt som varierar med husets behov.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad jasa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Inte EnergisnÃ¥l hobby
SV: Utvärdering av offerter
« Svar #13 skrivet: 09 september 2007, 22:09:28 »
Kollade lite pÃ¥ dessa och dom är ju intressanta men dyra ca 30 000 mer än vad jag behöver betala för en konventionell VP detta dÃ¥ jag behöver ca 8 kw max  10 kw för att fÃ¥ en bra täckning sÃ¥ det verkar lite overkill dÃ¥ dom ligger pÃ¥ max effekt runt 16-17 kw. Om dom hade haft upp till 10 kw i regleromrÃ¥de till vettigt pris sÃ¥ hade det ju  varit toppen.
Det kommer kanske med tiden.
1 plan med sutteräng 200 kvm totalt, 120+80
Uppvärmning
Nu: Bergvärme Thermia Diplomat 8 TWS, 500 l acktank som volymförstorare.
Förut:vedpanna plus ackumulatortankar 1, 500l med 200l vvb och 2 elpatroner. acktank 2, 500l.
Kört endast på el sista 7 åren, förbrukning ca 33 000kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!