Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vvm310 / F2013 Instalaltion pÃ¥fyllningsventil  (läst 986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
vvm310 / F2013 Instalaltion påfyllningsventil
« skrivet: 22 november 2015, 11:58:30 »
Manualen för VVM310 säger inget om installation av påfyllningsventil. Skall den kopplas från kallvattnet mot matningen till expansionskärlet XL30 eller framledningen XL1, eller Retur XL2. Känns mest naturligt mot Expansionskärl XL30. Men frågar helst en gång för mycket....

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vvm310 / F2013 Instalaltion påfyllningsventil
« Svar #1 skrivet: 22 november 2015, 13:27:57 »
Röret mot expansionskärlet och säkerhetsventilen där vill man väl ha öppet för avluftning när man fyller. Skulle sätta påfyllningen från kallvattnet efter backventilen till röret för värmebärare retur vilket mynnar i botten på tanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vvm310 / F2013 Instalaltion påfyllningsventil
« Svar #2 skrivet: 22 november 2015, 15:00:40 »
På vvm310 går alla anslutningar ut i toppen. Backventilen sitter inne i enheten. Så skall jag såtta påfyllningen på returen så blir det på radiatorsidan innan backventilen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: vvm310 / F2013 Instalaltion påfyllningsventil
« Svar #3 skrivet: 22 november 2015, 16:36:53 »
Konstigt, enligt systemskissen i installationsmanualen sidan 9 ser man att såväl avstängningsventil som backventil tappvatten sitter utanför VVM310. Sätt dit en extra backventil om det behövs så inte pannvatten under olyckliga omständigheter kan rinna baklänges till tappvattenrören.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mojjen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: vvm310 / F2013 Instalaltion påfyllningsventil
« Svar #4 skrivet: 22 november 2015, 17:38:02 »
Jag missförstod, trodde du skrev backventil på returledningen, inte på kallvattnet. Vi har bog inte sammm. Manual dock. Min systemskiss är på sid 15. Som jag förstår så rekomenderar du inslla fall påfyllning mot returöret..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!