Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra värden pÃ¥ min Thermia Diplomat TWS 8?  (läst 14685 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Karlsson

  • Gäst
Andreas Karlsson
Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« skrivet: 07 februari 2012, 22:06:35 »
Hej!

Jag är relativt ny här på forumet men har börjat läsa om hur ni optimerar era maskiner så
därför skulle jag vilja dela med mig av mina inställningar och höra med er vad ni tycker!

Själv har jag inte så mycket kompetens inom detta men vill gärna lära mig..

Mina värden på min Thermia Diplomat TWS 8: (jag vet inte riktigt vad ni behöver man jag delar med mig av så mycket jag kan tro ni behöver annars får ni hojta till)
Ute temp= -3
Rum bör= 20
Framledning= 38
Returledning= 32
Integral= -704
Brine ut= -4
Brine in= 0

Detta nedanför är nog grundinställningarna
Integral A1 är ställd på 60
Hysteres 7

Integral A2 är ställd på 600
Hysteres 15
---------------------------------------------------------------

Jag använder kurva 35
Jag har brytit kurvan lite
+5 ingen brytning (=0)
0 har jag brytit 3C
-5 har jag brytit 2C


Innetemp= 20,5-21C

Mvh Andreas

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2012, 22:11:27 »
Tillägger att jag har radiatorer i mitt system (1-rörs)
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2012, 23:01:24 »
Värdena i sig ser ok ut men jag ser att pumpen inte riktigt orkar med ditt hus ens vid -3 ute. Integralen är så låg att eltillskottet kommer att gå in, eller redan är i. Ge oss lite driftsinfo. Gångtider totalt. Eltillskott tid. Gångtid/dygn. Antal starter.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 23:28:33 »
Intressant att veta hur stort hus du värmer och när det är byggt eller renoverat.
Men det låter som du har fått DUT 0 grader på pumpen och sedan är det tänkt att tillskott skall gå in.

Peter

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 18:48:07 »
Hej igen!

Nu har det gått 24 timmar så jag ska uppdatera er med nya värden.

Tänkte bara ge lite info om mitt hus innan...

Jag har ett tegelhus från 1977 med källare, fönster är EJ bytta fast omkittade och tätade för 2 år sen.
Mitt hus är på 160m2/plan (totalt 320m2), alla radiatorer styrs med hjälp av termostater
Källarplanet har totalt 8 radiatorer på 2st 1-rörs slingor.
Förstaplanet har totalt 12 radiatorer på 3st 1-rörs slingor varav 4 är bytta till nya lågtempererade radiatorer C22 (håller på att byta alla)


Jag skrev ner drifttiden imorses (kl. 06,00) på pumpen:
Värmepump: 20941h
TS: 804h
TS2: 31h

Efter 12h (alltså nu)
Värmepump: 20953h 
Tillsats är det samma.

Nu har jag framledning på 38C, retur på 32C, integral på -700, brine ut på -4C och brine in på 0C.

Antal starter vet jag inte riktigt hur man ser men jag ställde om loggtiden i inställningar till 15M kl. 18,00 igår.
Har läst detta på forumet just för att kunna se antal starter/24H.

Det jag kan utläsa när jag går in på framledning är 1 TOPP!

Vad tror ni?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 19:42:50 »
Verkar lite lurigt. Den har gått konstant under 12 timmar och ligger på -700 på integral, men tillsats har inte varit inne på hela dagen... Sc:,h
Står den i drift Auto eller Värmepump?
Vad står det i displayen?
Skriv gärna Framledning inom parentes oxå. Alltså = FL 38(XX)
Spontant känns vp lite liten kke...?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

gäsp

  • Gäst
gäsp
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 19:48:41 »
Gamla vanliga växelventilen

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 20:20:28 »
Jag tror den ligger precis på gränsen för vad den klarar och tillskottet går inte in pga 3 gr hysteres villkoret. Totalt sett är den ruskigt underdimensionerad för ditt hus och bara 800 ts timmar tyder på att den går bra.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2012, 20:23:58 »
Jag tror den ligger precis på gränsen för vad den klarar och tillskottet går inte in pga 3 gr hysteres villkoret. Totalt sett är den ruskigt underdimensionerad för ditt hus och bara 800 ts timmar tyder på att den går bra. Dessutom. Konstant drift under 24h utan stopp eller ts är ytterligare ett tecken på ett bra system.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2012, 20:47:11 »
DKT, du får jättegärna förklara lite på de frågor jag har...

Vad drar min pump i W när den ligger och kör i det här läget?
Vad skulle det innebära och hända med mitt system om jag hade en kraftigare pump? Isf vilken pump?

Finns det något i dagsläget ja kan förbättramed mitt system? Optimera pumpen på något sätt?

Sen får du gärna förklara just de här med integralen med start och stopp för jag greppar inte riktig hur det fungerar.

Du skrev att de är ett bra tecken på ett bra system vid konstant drift under 24h, på vilket sätt menar du?

Hoppas inte jag är jobbig med frågorna men jag är väldigt nyfiken inom detta område!

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2012, 22:40:47 »
DKT, du får jättegärna förklara lite på de frågor jag har...

Vad drar min pump i W när den ligger och kör i det här läget?
Vad skulle det innebära och hända med mitt system om jag hade en kraftigare pump? Isf vilken pump?

Finns det något i dagsläget ja kan förbättramed mitt system? Optimera pumpen på något sätt?

Sen får du gärna förklara just de här med integralen med start och stopp för jag greppar inte riktig hur det fungerar.

Du skrev att de är ett bra tecken på ett bra system vid konstant drift under 24h, på vilket sätt menar du?

Hoppas inte jag är jobbig med frågorna men jag är väldigt nyfiken inom detta område!

Mvh Andreas

Hej,

Din pump drar ungefär 2,3kW vid drift. Och levererar ca 8kW utan elspets.

Det verkar som din pump klarar av ca -3 grader ute så vid all väderlek varmare än så tjänar du ingenting på att uppgradera. Kallare än så ute kommer ditt hus behöva elspets. En kraftigare pump skulle klara sig utan elspets längre. Beroende på utetemp är din elspets på 3-9kW.
För att klara dig utan elspets helt skulle du kanske behöva en 12kW pump. Den skulle då dra ca 3,6kW vid drift.
Problemet är att du inte kan byta rakt av för ditt hål klarar inte av mer effektuttag. Men du kan komplettera med ett hål till.

Jag tycker in pump verkar gå bra. Det finns inte massor att göra om man inte är freak som jag och några till här.

Integralen håller reda på din framledningstemperatur efter vald kurva. Om du har ett börvärde på 35(värdet inom parentes efter framledning) så kommer framledningen att gå upp över det vid varje kompressorkörning. När kopressorn stannar kommer värdet sakta falla och komma under 35. Sn börjar det om. Integralen håller koll på att medelvärdet på denna sinuskurva är exakt på börvärdet. I menyn kan du ställa startvärdet för integral A1. Detta styr hur många gradminuter under bör värdet får sjunka innan kompressorn startar. Ett lågt värde, typ -100, gör att starterna blir färre och längre men fluktuationerna på temperaturen på framledningen också större. Kanske från 25 till 45 på framledningen om bör är 35. Ställer du ett lågt värde, -10, kommer starterna bli många och körningarna korta och variationen på framledningen kanske mellan 33 och 37. Den totala energianvändningen blir densamma. Man brukar sträva efter att ha ett rimligt antal starter och att innetempen inte varierar. Typ 20 starter är bra. I ditt fall får du ju kolla det när det är lite vamare eftrsom pumpen går konsant nu.

Startintegral A2 gäller när eltillskott ska akiveras. Den bör alltid stå på minst 10 ggr lägre värde än A1 för att kompressorn ska få tid på sig att jobba upp integralen till noll själv. Jag tror att anledningen att ditt eltillskott inte gått i trots att du har integral på under startvärdet på -660 är att ett ytterligare krav är att framledningen ska vara minst 3 gr kalllare än börvärdet.

Väldigt många anläggningar har inte sådana flöden att kompressorn kan gå konstant utan att returtempen sakta stiger och kopressorn till slut stannar fast den egentligen behövs.

Hoppas du förstod något. *vinkar*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2012, 21:23:14 »
DKT, tack för svar.. jätteintressant!

Du skriver "Om du har ett börvärde på 35(värdet inom parentes efter framledning)"
Vart kommer det värdet ifrån.. alltså vad säger till vad för att det värdet inom parantes ska bli vad det blir? Riktigt dåligt formulerat men hoppas du förstår...

Andreas...
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2012, 21:33:39 »
Det kommer från det av vald kurva bestämd framledningstemp med hänsyn taget till utetemp. (och eventuell innegivare). Om du går in på värmekurva och klickar höger kommer du att se vald kurva grafiskt.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2012, 22:55:01 »
Det ser väl bra ut med tanke på att du försöker värma 320m2.
Gjorde en kalkyl -3 grader ute och ditt hus förbrukar 8000/320m2 = 25 W/m2.
Om man gör om det till verklig effekt som det kostar dig så ligger du på 7,1w/m2.
Så du får väl vara glad att ditt hus drar så lite samt att anläggningen funkar bra.

Peter

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Bra värden på min Thermia Diplomat TWS 8?
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2012, 22:16:11 »
Hej Peter!
Mycket intressant, verkar ju som en bra anläggning med andra ord...
Får man fråga hur du räknade ut de uppgifterna?

Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!