Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoZenith ägare med "maxad" inkoppling, erfarenhet?  (läst 1481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
Nyfiken på EcoZenith det som tilltalar mig att man kan köra "allt" med en o samma logik enhet som kontrollerar allt, tilltalar mig att ha samma styr enhet för allt.

Funderar på byta ut min befintliga anläggning, o när jag ändå skall göra något så funderar jag på att göra det ordentligt och investera i en "allt" lösning som kostar lite mer i investering men ger mig alla val. Så jag funderar på att köra: luftvärme EcoAir, Sol typ 6paneler, Vatten mantlad kamin, en extra tank samt ev sjövärme via Ecopart.

NÃ¥gon som har en EcoZenith med alla dessa val, fungerar det i praktiken?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad VPman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith ägare med "maxad" inkoppling, erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2011, 09:11:47 »
Hej
Ja väljer du I550 är detta möjligt, och ev tar en 530,510 som extra tank,
//Andreas

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: EcoZenith ägare med "maxad" inkoppling, erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2011, 11:06:41 »
Med EcoZenith kan man ha 3 olika värmezoner med separata temp givare, huset har tre plan med varsin golvärme distrubutions punkt, så att använda separata temp givare på de olika planen verkar vettigt. Iofs kan man kanske styra med instrypningar men men.

Stor källare med tre gäst sovrum, bastu/relax, pingis/flipper/biljard, teknik rum/tvätt, Men oftast källare outnuttjad utom på sommaren och vid fest högtider. Sitter en separat luft av fuktare här.

Plan 1 är i princip ett stort öppet rum, kök/matsal/umgås soffor, har mycket fönster i rakt söder läge, har en Keddy kamin plus en öpen spis. Vi spenderar mest tid på detta planet och tempen pendlar mycket här.

På plan 2 har vi sovrum, öppet tv rum, kontor och stor toa.

Vi har alltid inne tofflor och gillar att elda med ved pga myset.

Värmepump kan vara luft eller sjö, funderar på att byta ut keddyn mot en vatten mantlad dito beroende på hur bökigt det är att dra nya rör, vi gillar o elda så det är ok med ved "böket". Sol är intresant "på pappret", men hellre tar jag jobbet med att dra nya rör till en vattenmantlad kamin, hellre stöd eldar på vintern än sol genererad varmavatten på sommaren.

Finns det några alternativ än EcoZenith?
« Senast ändrad: 05 oktober 2011, 11:12:33 av Pansatonic »
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad rdm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 100
  • Karma +0/-0
SV: EcoZenith ägare med "maxad" inkoppling, erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: 05 oktober 2011, 11:11:20 »
Glöm inte att du inte kan köra tre zoner utan att lägga till ett expansionskort.  "Out of the box" hanterar den bara tvÃ¥.  Vi kör en mot radiatorsystemet och en mot golvvärmen.

Har funderar på vattenmantlad insats själv, men än så länge kör vi bara EcoAir + elpatroner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!