Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oljud i kompressorn  (läst 50431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #90 skrivet: 25 januari 2015, 16:46:42 »
Nattsuddningen framför pumpen  tog ut sin rätt, sovit framför tv studion nÃ¥gra timmar. Ska ta tag i nästa skift nu  :)kommer lite värden under kvällen
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #91 skrivet: 25 januari 2015, 16:54:37 »
Starterna lär minska eftersom vp kommer att gå mera när det är riktigt kallt men den ökade vatten volymen leder inte till minskade starter eftersom en ctc jobbar mot sin interna tank och shuntar ut värmen. Vill man minska starterna kan man höja tempen som vp värmer över börvärde tror det är 5 grader som standard men ganska vanligt att man höjer till 7 grader har jag för mig.

Ok, Det var bra att veta. Jag tänkte nog lite tvärt om där
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #92 skrivet: 25 januari 2015, 17:20:15 »
om du tittar i synglaset sitter bakom kompressorn höger sida. om du tittar när kompressorn har gått ett tag, är det inga bubblor i det så är det nog ok.. när den startar är det bubblor ett tag. och när den stannar så kommer de lite bubblor efter ett tag.

Kikade vid starten nu i timglaset, bubblade rejält 40-50 sekunder sedan verkar det lungt
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #93 skrivet: 25 januari 2015, 17:26:28 »
om du tittar i synglaset sitter bakom kompressorn höger sida. om du tittar när kompressorn har gått ett tag, är det inga bubblor i det så är det nog ok.. när den startar är det bubblor ett tag. och när den stannar så kommer de lite bubblor efter ett tag.

Kikade vid starten nu i timglaset, bubblade rejält 40-50 sekunder sedan verkar det lungt
tummenupp
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #94 skrivet: 25 januari 2015, 18:18:41 »
har du kollat synglaset?
vad har du för värden nu när pumpen går? hur länge går den och hur länge står den mellan starterna.
har du testat något mer om den lyder startfördröjningen?
har pumpen fått några nya värden om antal starter och drifttid?
Nu har pumpen gått drygt en timme o en kvart men fortfarande inte slagit av, de kan väl inte vara ok det heller?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #95 skrivet: 25 januari 2015, 18:23:54 »
Varför inte? Mitt i smällkalla vintern i Norrland.  Vad har du för värden?
Titta pÃ¥ min logg nedan sÃ¥ ser du att det inte är nÃ¥gra problem.  Min vp matar ut 11-12 kw sÃ¥ den är ocksÃ¥ "för stor".
« Senast ändrad: 25 januari 2015, 18:26:50 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #96 skrivet: 25 januari 2015, 18:41:10 »
Varför inte? Mitt i smällkalla vintern i Norrland.  Vad har du för värden?
Titta pÃ¥ min logg nedan sÃ¥ ser du att det inte är nÃ¥gra problem.  Min vp matar ut 11-12 kw sÃ¥ den är ocksÃ¥ "för stor".

-9 49(51 , 45 (44), 53 (55), 2/-1 samt hetgas 117.
Jag förstår att vp jobbar mot att komma upp till 55 grader men sån tid har det aldrig taget. Men du menar att det är ok. Din logg fattade jag nada av J
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #97 skrivet: 25 januari 2015, 18:49:55 »
hetgasen är högre nu än vad den var den 22 jan 117° mot 111°. annars ganska lika värden.
låter kompressorn lika som då?
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #98 skrivet: 25 januari 2015, 19:16:09 »
hetgasen är högre nu än vad den var den 22 jan 117° mot 111°. annars ganska lika värden.
låter kompressorn lika som då?
Låter ganska lika, har klämt och tryckt men inte hittat direkt någon vibration på grejorna. Strömförbrukningen idag har varit totalt 4,8 kwh per timme, tycker det ligger fortsatt högt. Låg 5,3 kwh per timme om jag minns rätt när jag enbart körde elpatronen igår. Har i och försäg ett element i hundhuset och lite lampor i ladugård på samt motorvärmare på bilen ibland men tycker skillnaden borde vara större. I och för sig var det lite varmare igår..
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #99 skrivet: 25 januari 2015, 20:50:13 »
-9 49(51 , 45 (44), 53 (55), 2/-1 samt hetgas 117.
Jag förstår att vp jobbar mot att komma upp till 55 grader men sån tid har det aldrig taget. Men du menar att det är ok. Din logg fattade jag nada av J
Ok,  du har typ -9 ute nu och en vp pÃ¥ 7 kw.
Här   http://e-logger.se/pub?CTH1&p=3
Kan du se hur en nästan dubbelt så stor vp arbetar under ett dygn, går 1-2 timmar och vilar 3, vilket 5-6 starter per dygn. Iofs har jag något större hus och nu går den mot en 500 l acktank, men ändå.
Jag har låg hetgas pga Propan som köldmedia men övriga siffror motsvarar ungefär dina, fast jag pressar aldrig upp till 55 grader som synes.
Kan du ta nÃ¥gra bilder pÃ¥ var du luftat. Du borde ha ett expansions kärl för brine ocksÃ¥,  hur ser det ut i det?
« Senast ändrad: 25 januari 2015, 20:51:58 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #100 skrivet: 25 januari 2015, 21:06:09 »
Ok,  du har typ -9 ute nu och en vp pÃ¥ 7 kw.
Här   http://e-logger.se/pub?CTH1&p=3
Kan du se hur en nästan dubbelt så stor vp arbetar under ett dygn, går 1-2 timmar och vilar 3, vilket 5-6 starter per dygn. Iofs har jag något större hus och nu går den mot en 500 l acktank, men ändå.
Jag har låg hetgas pga Propan som köldmedia men övriga siffror motsvarar ungefär dina, fast jag pressar aldrig upp till 55 grader som synes.
Kan du ta nÃ¥gra bilder pÃ¥ var du luftat. Du borde ha ett expansions kärl för brine ocksÃ¥,  hur ser det ut i det?

Jag måste ta hem jobbartelefonen i morgon och fota, fungerar inte med den jag har hemma, linsen väck men fixar det i morgon

Skille det vara ide menar du att koppla pumpen mot en tank även för mig, skulle det bli mer ekonomi då?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #101 skrivet: 25 januari 2015, 21:10:17 »
Nja, du har ju en mindre vp och egentligen en inbyggd tank,  fast liten.
Det jag tror är att ditt eltillskott gÃ¥r in i tid och otid,  har du verkligen stängt av det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #102 skrivet: 25 januari 2015, 22:11:38 »
Nja, du har ju en mindre vp och egentligen en inbyggd tank,  fast liten.
Det jag tror är att ditt eltillskott gÃ¥r in i tid och otid,  har du verkligen stängt av det?
Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad Isa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #103 skrivet: 25 januari 2015, 22:20:52 »
Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
Jag fattade som att du hade en likadan pump som mig. Vad det gäller elpannan så har jag gått in i menyn avancerat och stängt av elpannan, står 0.0 Kwh där. Kikar också på aktuell driftinfo när pumpen den går och även där står det 0.0. I så fall säger den inte rätt information.
Hur får man till såna fina loggar som du har?
CTC Ecoheat 7,5, 500 meter slang lagt i mjäla lerjord. 120 kvadrat äldre hus i mellan norrland, dubbelflänsade element bra isolerat. Förbrukning 22000 kvh senaste åren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Oljud i kompressorn
« Svar #104 skrivet: 25 januari 2015, 22:32:19 »
OK, då borde det inte gå något eltillskott iaf.
Nej, nej, jag har ett hemmabygge..
Loggar kan man fÃ¥ om man skaffar en logger 2020, se http://www.energibutiken.se/  :-)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!