Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: A/W 290 slår varmvatten i taket  (läst 113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sebbeosv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
A/W 290 slår varmvatten i taket
« skrivet: 04 maj 2024, 14:28:40 »
Hej, nu när det har blivit 20+ ute så har vi fått larm ”fel på elkasett” och att överhettningsskyddet måste återställas.

Ser att den kör på med mycket högre temperatur av VV än den borde och någon elkasett är inte i bruk då jag har den avslagen i inställningarna. Igår testade jag med handkörning och körde jag igång värmebärarpumpen så återgår lätet av den till normalt (slutar fortsätta värma VV är min gissning) då den nu kan börja skicka över VV mot elementen.

Känslan är att eftersom den vid varmare temperaturer slår av cirkulationspumparna och inte skickar värme mot elementen så åker all värme till VV men varför den då inte slår av vid inställd temp är oklart.

Någon typ av givare som kan vara trasig? Vad kan man testa i felsökning?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4748
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: A/W 290 slår varmvatten i taket
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2024, 16:27:14 »
Om ÖHS löser så är det i princip någon givare som inte är frisk, ger för litet värde för VV. Nästa är att kontaktorn för elpatronen har bränt fast eller spolen bränd och då svulnar den och kontaktorn kan inte lossna.
Öppna fronten lokisera kontaktorn för patronen. Finns var den sitter i manualen. I mitten är det säkert på den som ett fykantigt hål och däri en del som ska vara jämns med ytterdelen, är den inne så sitter ankaret i botten och patron värmer tills ÖSH löser. Om du är osäker så ta ett foto på eldelarna och lägg upp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!