Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring av värmepump  (läst 4153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sten1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Rengöring av värmepump
« skrivet: 15 februari 2010, 15:59:20 »
Hej!

Hur rengör jag inner- resp utedelen pÃ¥ min Panaconic värmepump. Ska jag använda avfettning i sÃ¥ fall vilken typ som aluminiumet tÃ¥l. Ska jag använda tryckluft pÃ¥ inner-resp utedelen.  Sten1

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Rengöring av värmepump
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2010, 20:42:23 »
Jag har en Fujitsu iofs.Men jag använde tryckluft och en borste pÃ¥ min utedel.Funkar pÃ¥ innerdelen ocksÃ¥.Men till innerdelen sÃ¥ använde jag bara tryckluften iofs.Det dammade sÃ¥ förskräckligt sÃ¥ jag ville inte vara där med nosen. :)För rengörning av dammfilter sÃ¥ dammsög jag dessa först och körde sen med alkalisk avfettning.Inte alltid nödvändigt men det beror pÃ¥ vart innerdelen sitter.I garaget sÃ¥ är det verkligen befogat och om innerdelen sitter nära kök med dÃ¥lig utsugsfläkt tex.Att köra alkalisk avfettning pÃ¥ utedelens aluflänsar vet jag inte om det är bra eftersom det brukar stÃ¥ att man ska iakta försiktighet pÃ¥ alu med dessa medel.Vet inte om det är för att det kan fräta eller om det bara är att alu kan bli missfärgat av det.Om det är  sÃ¥ att det bara blir missfärgat sÃ¥ är det väl bara att köra pÃ¥.
Har även hört att man kan avfetta innerdelen med ngt medel typ sprit som dunstar.Men enligt montörerna jag pratade med sa att det kan bli slabbigt och grisigt.Man får väl tillverka ett tråg eller ngt som tar hand om spillet isåfall.l / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Rengöring av värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2010, 10:09:08 »
Måste inflika att vi uptäckte ngt skumt när vi skulle byta pumpen att filterna hade spruckit lite i maskorna av filtret.Såg nästan ut som om filtermaskorna hade krymt när det torkat.Det satt även två andra filter för jonisering och ngt annat tjafs.De hade krymt ännu mer och verkade ha dragit med sig maskorna i det stora filterna där dom satt.Jag monterade i alla filter när dom inte var riktigt torra.Kanske det är boven i dramat ? eller om det var den alkaliska avfettningen.Ngn som har varit ute för detta förut?Har tyvärr inte bilder på eländet. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!