Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolbygge: Dimension pÃ¥ slang till vvxl i pumphus alt "gammal poolbotten"  (läst 7956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack Jarlen,

skönt att de finns dem som kan räkna. Jag ska hem och fundera på vad det betyder för min del. Vet du något om det här med plattvärmeväxlare kontra rörvärmeväxlare? Det tycks inte vara speciellt vanligt med platt vvxl för villlapooler. Tanken jag hade var att jag skulle klara mig med en mindre vvxl i pannrummet och endast köra ett mindre delflöde genom denna om jag väljer en plattvärmeväxlarre som sägs vara effektivare...
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
Hej saver!
Jag vet mycket lite om värmeväxlare. Själv har jag en gammal spiralvärmeväxlare, som av storleken att döma borde vara ca 75-100kW. Den är till och med sÃ¥ gammal att den är gjord med kopparslinga. Vilket inte rekommenderas i dagsläget. Till och med rören inomhus är av koppar. Vissa säger att vattnet blir grönt av koppar. Men det har jag inte märkt nÃ¥gontig av under mina tjugoett Ã¥r med poolen. Nu har jag i och för sig  inte värmt poolen med värmeväxlaren förrän jag kopplade in poolvärmen till bergvärmepumpen. Men det har säkert passerat en hel del vatten igenom växlaren fastän den varit passiv. Nog om det.  När jag började värma poolvattnet tog det ca tvÃ¥ och en halv dag (inga nätter) att nÃ¥ en temperatur pÃ¥ 25,5 °C frÃ¥n 19,1 °C, sedan stängde jag av. DÃ¥ fÃ¥r man betänka att jag har över 70kbm vatten att värma upp. Det viktigaste när man vill värma poolvattnet är tydligen att man har en bra täckning av poolen, sÃ¥ att man inte eldar för krÃ¥korna och det har inte jag. Men jag nöjer mig Ã¥ andra sidan med ca 25 °C, och dÃ¥ oftast när jag ska ha badgäster. Men gÃ¥r man in pÃ¥ Pale´ns som är stora pÃ¥ poolvärmeväxlare sÃ¥ är den övervägande delen av deras modeller spiralväxlare och en modell är rörväxlare samt en modell plattvärmeväxlare. Det viktigaste när man har en värmeväxlare kopplad till bergvärmepumpen är att man fÃ¥r ett bra cop, och det fÃ¥r man genom att inte shunta fram för varmt vatten. ca 30 °C grader är optimalt.
« Senast ändrad: 12 juni 2013, 14:05:37 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack än en gång Jarlen,

att shunta en delström förbi vvxl verkar vara en bra idé. Det kommer jag nog att göra oavsett vilken placering / typ av vvxl jag väljer.

Placering och val av värmeväxlare för pooluppvärmning är fortfarande ej bestämt och jag är tacksam för råd / förslag från alla som har synpunkter och idéer. Det har dock utkristalliserats tre alternativa placeringsmöjligheter för värmeväxlaren som jag sammanfattar nedan:

Alt 1.   Under befintligt spa-bad (spa-badet är nedsänkt i golvet och under detta finns ett utrymme där det är framdraget PEX slang 22x3 mm frÃ¥n pannrummet. Denna kan vara för klen men det fÃ¥r man som sagt räkna pÃ¥). AvstÃ¥nd till vp blir i detta alt. ca 12-14 m.

Alt 2.   I pannrummet intill VP

Alt 3.   I maskinrum för poolen. AvstÃ¥nd till vp ca 22 m.

I samtliga fall kommer jag att köra en bypass med ett mindre delflöde till vvxl. Frågan här är om det räcker med en 32 mm PEM?

Värmeväxlare jag tittat på är Pahlens Maxi-Flow 120 kW alternativt en plattvärmeväxlare från Pahlens 100 alt 200 kW. (allt baserat på att man enligt tips jag fått ska välja så stor vvxl som möjligt om man kör lågtempererat som jag kommer att göra med govvärme i hela huset)

PS. Tanke finns att även kunna koppla vvxl för pool så att spa badet vintertid kan värmas med vp (åtminstone hjälpa till med detta) vad nu detta innebär då spa tempen ska vara ca 37 gr C...? Önskad temp på utomhuspool är som sagt 28 gr C med VP och lämplig vvxl inkl placering av denna. DS
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!