Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Qlima SC-JA2518  (läst 7077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JOS_2

  • Gäst
JOS_2
Qlima SC-JA2518
« skrivet: 31 oktober 2018, 15:00:31 »
Hej,
detta känns som rätt forum för mina frågor.
Installerade min Qlima frÃ¥n Jula nu i helgen, (ingen aning vem som lÃ¥ste bygeln pÃ¥ snabbkopplingen)  ::)
Nu till frågorna:
1. Någon som vet om man kan använda en standard USB-WiFi sticka för styrning. Räcker det med Mac_ID för att komma vidare. Läste att Appen inte var så bra. Skulle vilja få in den i Telldus så man kan lägga bättre körschema än Timer On/Off via fjärren.
2. På fjärrkontrollen finns en knapp benämnd Follow Me, men ingen förklaring vad det innebär. Nån som vet?

Tacksam för hjälp här

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2018, 20:00:34 »
follow me finns beskrivit i bruksen
men det är ju en vanlig närvarosensor
dvs när den inte känner av något biologiskt så går den i energispardrift
om det funkar på din vete f-n

JOS_2

  • Gäst
JOS_2
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #2 skrivet: 01 november 2018, 10:41:17 »
@Elektroluxaren: Tack för svaret. Dock hittar jag ingen beskrivning över "Follow Me" i manualen. Knappen verkar ha två funktioner, dock olika beroende på vilken översättning man läser.
Verkar som man blandar ihop display på fjärrkontroll och inomhusdelen. Se nedan kopia på den svenska delen.

LED DISPLAY / FOLLOW ME-knapp: Genom att trycka på denna knapp kan du stänga av displayens bakgrundsbelysning med fjärrkontrollen. Belysningen växlar automatiskt igen om inga knappar trycks ned de närmaste 3 sekunderna (gäller inte enheter som inte är utrustade med denna funktion). När du trycker i mer än 2 sekunder, aktiveras FOLLOW ME (FÖLJ MIG)-FUNKTIONEN. Tryck längre än 2 sekunder igen för att avaktivera.

Har du en utförligare beskrivning på denna funktion hade det varit uppskattat.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #3 skrivet: 05 november 2018, 17:35:48 »
Hej
Nej
Jag har ingen ytterligare information om detta på din pump.

Jag vet att kontrollen har många funktioner men alla stöds inte av själva pumpen.
mycket information försvinner eller blir fel under översättningen är mer regel än undantag.

Ole André

  • Gäst
Ole André
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #4 skrivet: 22 november 2018, 17:42:44 »
Hei

Er det noen som har service manualen til en sånn pumpe

Hilsen
Ole André

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #5 skrivet: 22 november 2018, 17:51:15 »
F.d. Zibro numera Qlima i Danmark skickade service manual till mig för mina nu gamla värmepumpar. Prova att kontakta dem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

JaMaHa

  • Gäst
JaMaHa
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #6 skrivet: 23 november 2018, 22:04:09 »
Funksjonen Follow Me (Følg meg):
Fjernkontrollen fungerer som en fjernstyrt termostat, noe som
muliggjør en nøyaktig temperaturstyring uansett hvor den befinner seg. Funksjonen Follow Me (Følg
meg) aktiveres ved å peke mot anlegget med fjernkontrollen og trykke på knappen Follow Me (Følg
meg).  Fjernkontrollen  viser  den  faktiske  temperaturen  pÃ¥  det  stedet  hvor  den  befinner  seg.
Fjernkontrollen sender dette signalet til klimaanlegget hvert 3. minutt til du trykker på knappen Follow
Me (Følg meg) igjen. Mottar ikke enheten signalet for Follow Me (Følg meg) i en periode på 7 minut-
ter
, piper anlegget for å indikere at funksjonen Follow Me (Følg meg) er avbrutt.

JOS_2

  • Gäst
JOS_2
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #7 skrivet: 30 november 2018, 12:31:06 »
@ JaMaHa:
Tackar för det utförliga svaret, önskar att denna beskrivning funnits i manualen.
Skall bli spännande att se hur det fungerar

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Qlima SC-JA2518
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2019, 21:04:26 »
Manual till luft/luftvärmepump SC-JA2518.

Från manualen, "Använda fjärrkontroll"
Citera
14.  LED DISPLAY / FOLLOW ME-knapp: Genom att trycka pÃ¥ denna knapp kan du stänga av displayens bakgrundsbelysning med fjärrkontrollen. Belysningen växlar automatiskt igen om inga knappar trycks ned
de närmaste 3 sekunderna (gäller inte enheter som inte är utrustade med denna funktion).
När du trycker i mer än 2 sekunder, aktiveras FOLLOW ME (FÖLJ MIG)-FUNKTIONEN. Tryck längre än 2
sekunder igen för att avaktivera.

 tummenupp wave
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!