Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?  (läst 8826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #15 skrivet: 10 oktober 2006, 22:17:55 »
... så burde de vel også oppgi aktiv strøm? Eller?
Strömmen i sig själv är inte aktiv eller reaktiv, det är bara förhållandet till spänningen som gör effekten aktiv/reaktiv.
Det är ju bara EN ström även om den (ibland) ger upphov till både en aktiv effekt och reaktiv effekt.

Man måste dimensionera alla kablar, säkringar och kopplingar efter den faktiska strömmen, även om den aktiva effekten är mindre än skenbara effekten(VA).
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #16 skrivet: 10 oktober 2006, 22:47:21 »
... så burde de vel også oppgi aktiv strøm? Eller?
Strömmen i sig själv är inte aktiv eller reaktiv, det är bara förhållandet till spänningen som gör effekten aktiv/reaktiv.
Det är ju bara EN ström även om den (ibland) ger upphov till både en aktiv effekt och reaktiv effekt.

Man måste dimensionera alla kablar, säkringar och kopplingar efter den faktiska strömmen, även om den aktiva effekten är mindre än skenbara effekten(VA).

Doh!  huvuddunk Det virker jo helt logisk nÃ¥r du sier det!  Thumbsup
Da er den delen av spørsmålet oppklart, selv om diagrammene fremdeles ikke gir helt mening...

-Øyvind

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #17 skrivet: 12 oktober 2006, 15:43:06 »
Det er mer som ikke riktig stemmer.

Flowdata for HE9 i varmemodus er:

Lo: 6.3 m3/min (760 RPM)
Me: 8.8 m3/min (960 RPM)
Hi: 11.5 m3/min (1160 RPM)

Tallene i parantes er turtallet på viften, og er hentet fra tabellen på side 28 i servicemanualen.
Om vi ser nøye på tallene så ser vi at luftflødet øker mer enn turtallet, og det betyr altså at viften tilsynelatende blir mer effektiv ved høyre turtall. Det stemmer dårlig i forhold til hva som er normalt for en vifte.

Jeg skulle gjerne visst hva som foregår oppe i hodene på disse japanerne som lager servicemanualen....
For oss som ønsker å forstå mer av innsiden på varmepumpen er servicemanualen vanligvis det beste stedet å lete, men Panasonic gjør det vanskelig for oss.

EDIT:
Kan legge til at jeg nå fant en Toshiba-servicemanual, og der er det som forventet: Viften blir mindre effektiv ved økende turtall. Panasonic må virkelig ha funnet på noe lurt siden deres vifte blir mer effektiv ved høyere turtall...

« Senast ändrad: 12 oktober 2006, 16:01:19 av oyvindk »
-Øyvind

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #18 skrivet: 13 oktober 2006, 10:09:30 »
..Flowdata for HE9 i varmemodus er:

Lo: 6.3 m3/min (760 RPM)
Me: 8.8 m3/min (960 RPM)
Hi: 11.5 m3/min (1160 RPM)

Tallene i parantes er turtallet på viften, og er hentet fra tabellen på side 28 i servicemanualen.
Om vi ser nøye på tallene så ser vi at luftflødet øker mer enn turtallet..
Jag håller med dig Oyvind, detta verkar lite märkligt.
Jag har dock väldigt lite erfarenheter av tangentialfläktar jämfört med axialfläktar.
Men logiken i din slutsats stämmer med mina egna erfarenheter och de P/Q kurvor jag tittat på.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #19 skrivet: 13 oktober 2006, 10:20:23 »
Jeg kan ikke helt se hvordan en vifte (uansett om den er aksial eller tangential) skal bli mer effektiv ved høyere turtall. Og Toshiba bruker samme type vifte, og i deres servicemanual var tallene logiske, med dårligere effektivitet ved høyere turtall på viften. Enten er dette bevisst villedning fra Panasonic, eller så har de dårlig kvalitetskontroll i dokumentasjonsavdelingen sin. Hva skal man stole på?

Jeg tror dessverre svaret er at det eneste man kan stole på er egne målinger, men akkurat flow er vanskelig å måle nøyaktig.

-Øyvind

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #20 skrivet: 13 oktober 2006, 17:59:51 »
Fläktkurvan är flack och man kan få en ökning av luftflödet i början av kurvan alltså tills man övervunnit det inre tryckfallet i apparaten.
Jag tror dock inte detta är fallet med just denna jämförelse utan jag gissar på att varvtalen som precenteras som lo,me,hi inte är samma som luftflödena lo,me,hi. Att dom är riktiga kan man nog lita på, men om du kör en Panasonic i automode så stämmer inte varvtalen med samma maskin i manuell fläktdrift.
Så jag "tror" att i något av fallen så är maskinen i automode för i nästa minut vara i manuell utan att detta presenterats.
Dom har väl inte räknat med att denna jämförelse skulle göras ;)

Servicemanualerna pÃ¥ Panasonic är utförliga men samtidigt knapphänta, Det skulle kunna vara lite mer förklaringar pÃ¥ dom flesta ställen faktiskt!  :'(   
« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 06:42:21 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #21 skrivet: 14 oktober 2006, 16:49:50 »
Jeg er enig i at dette sannsynligvis er forklaringen, men jeg synes det er dårlig av Panasonic. Når de velger å bruke en viss terminologi (Lo, Me, Hi), og disse ordene går igjen flere steder i manualen, så burde det som et minimumskrav bety det samme.

At maskinen egentlig har en helt trinnløs skala for turtallet er helt greit, men de datapunktene som er oppgitt (og navngitt) i tabellen, burde stemme overens med de oppgitte luftflødene.

-Øyvind

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #22 skrivet: 15 oktober 2006, 18:25:56 »
Jeg klarte ikke å la være....
Jeg laget meg en turtallsprobe med en fototransistor og en LED slik at jeg kunne måle turtallet på viften i innedelen på min HE9. Det viste seg at Panasonic har satt en liten blank metallbit midt på viften, så ved å føre proben inn gjennom luftutblåset kan jeg måle turtallet.

Det viser seg at turtallsangivelsene i servicemanualen stemmer bra med virkeligheten. Jeg testet både i ION-mode og i HEAT-mode. Her er tallene for HEAT-mode:

SSLo:  400 (410) RPM
SLo:   478 (480) RPM

Trinn 1 pÃ¥ viften (Lo):  764  (760)
Trinn 2 pÃ¥ viften (Me-): 847  (860)
Trinn 3 pÃ¥ viften (Me):  968  (960)
Trinn 4 på viften (Me+): 1056 (1010)
Trinn 5 pÃ¥ viften (Hi):  1172 (1160)


Tallene i parantes er det som står i servicemanualen, og vi ser at det er ganske små avvik mellom dette og mine målinger. Største avvik er på 46 RPM med trinn 4 på viften.
Vi kan også se at min HE9 har litt høyere turtall enn spesifikasjonen både på trinn 3, 4 og 5, men avviket er så lite at det har liten betydning.

Enda bra at det er noe i Panasonics servicemanual som ser ut til Ã¥ stemme brukbart med virkeligheten...  ;D

Nå skulle jeg bare hatt en flowmåler... Hmm...

-Øyvind

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #23 skrivet: 16 oktober 2006, 17:38:08 »
Det skulle vara väldigt intressant om du även ville mäta varvtalen på fläktlägena i automode! Thumbsup
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: Hvorfor stemmer ikke Panasonics diagrammer?
« Svar #24 skrivet: 16 oktober 2006, 17:47:47 »
Det skulle vara väldigt intressant om du även ville mäta varvtalen på fläktlägena i automode! Thumbsup

Har du noe forslag til hvordan jeg skulle gjennomført dette? Jeg kan ikke helt se hvordan dette kan testes på en måte som har nytteverdi?
Maksturtallet i automode kan selvfølgelig testes ved å sette pumpen til 30 ºC, men det er liten grunn til å tro at det vil være forskjellig fra turtallet jeg målte med viften på trinn 5.

-Øyvind

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!