Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AirX 409 vs AirX 413  (läst 6266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesperlofgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gagnef, Dalarna
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT AirX 409 vs AirX 413
« skrivet: 11 juni 2020, 11:05:20 »
Hej,

Står inför att installera en luft/vatten hemma. Har ett beräknat effektbehov på 8.9 kW. Säljaren föreslog antigen en 409:a eller en 413.

I mina ögon känns 409:an precis på gränsen, samt att den är 1-fas vilket jag inte riktigt gillar, speciellt då jag har en elbil samt lite snedbelastning. 3-fasmaskinen känns mycket stabil i det avseendet.

Prisskillnad? 9 papp. 120 kontra 129 innan ROT.

Finns det några andra fördelar med 413 som jag glömt? Jag har ju någon plan i bakhuvudet att bygga ut huset med sisådär 25 kvm hall om några år och då är det tråkigt om värmepumpen man installerade plötsligt är för klen.

Och priset, verkar det rimligt? Har bara tagit in offert från två leverantörer och bara på ett fabrikat.
Timmerkåk i Dalarna. 200 kvm. Golvvärme mixat med C22:or. Elpanna och Luft/Luft som driver allt i dagsläget vilka måste ersättas.
Årsförbrukning 2019 - 33000 kWh (Elbil stod för 3000 kWh)
Årsförbrukning 2020 - Time will tell.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2020, 12:15:24 »
Hej!
- Vid vilken utetemperatur är effektbehovet 8,9 kW?
- Var i landet står huset?
- När är det byggt?
- Vad är den dimensionerande utetemperaturen DVUT? (Står i Boverkets tabell om man vet orten).
- Vad behövs det för framledningstemperatur i värmesystemet för att hålla 21°C inne vid DVUT?

Ofta anges värmeeffekten på värmepumpen vid +7°C ute och då kanske effekten blir hälften av detta vid -15°C. Lutar åt att den större modellen är att rekommendera, också för det är 3-fas. Hoppas det går att hitta ett bra produktblad. Ta gärna in fler offerter på t.ex. CTC, NIBE eller Mitsubushi etc.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jesperlofgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gagnef, Dalarna
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2020, 12:31:54 »
Hej,

- Utetemp vid 8.9 kW vettetusan.
- Huset står fast i mitten av Dalarna
- Huset byggdes 1890, så det är timmer och jäkligt med isolering och sen har jag byggt ut det 2017 och bytt fönster etc.
- DUT är -23,6. Medeltemp på orten är 3,8
- Har lågtempsystem i huset, allt nytt, så framledningstemp är 45 grader.

Tror jag kommer ångra mig vid en 409:a... Visst, utedelen är mindre, men det skiljer inte så mycket ändå... Sen hade jag inte tänkt att placera utedelen framför fönstret heller så kommer bara se den någon gång i veckan typ... Men tar emot lite att placera en klump framför ett vackert timmerhus. Kanske foliera plåtarna på den faluröd? ;)

Timmerkåk i Dalarna. 200 kvm. Golvvärme mixat med C22:or. Elpanna och Luft/Luft som driver allt i dagsläget vilka måste ersättas.
Årsförbrukning 2019 - 33000 kWh (Elbil stod för 3000 kWh)
Årsförbrukning 2020 - Time will tell.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2020, 12:47:54 »
Ok, det låter toppen med nytt lågtemperatursystem som inte behöver mer än 45°C! Effektbehovet blir däremot lite osäkert om man inte vet vid vilken temperatur. Hur stort är huset? Man kan gärna välja en modell som klarar ge värme ner till -25°C eftersom det finns numera. T.ex. NIBE F2120-12, Daikin Alterma TopGrade och Mitsubishi Zubadan.

Jag tycker många av dagens modeller av luftvattenvärmepumpar har en helt okej design jämfört med hur det var tidigare. Inget man behöver skämmas för. Sedan finns ju bergvärme eller jordvärme om man inte tycker det är okej med utedel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad jesperlofgren

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gagnef, Dalarna
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2020, 12:52:45 »
Huset är på 200 kvm.

Har kollat på Nibe också.. Deras utedelar har ju fördelen att de inte är fullt lika höga, men har blivit lite färgad av grannen som varit IVT-anställd i många år och som gärna inte rör någonting annat ;)... Kanske ska bjuda hem en Nibe-filur att kolla och säga vad han föreslår.

Bergvärme är dessvärre inget alternativ, för det finns typ inget berg ;)... Jordvärme har jag möjligheter till, men begränsar samtidigt alla roliga projekt jag vill bygga på gården i framtiden, exempelvis pool, gästhus, orangeri, garage etc.
Timmerkåk i Dalarna. 200 kvm. Golvvärme mixat med C22:or. Elpanna och Luft/Luft som driver allt i dagsläget vilka måste ersättas.
Årsförbrukning 2019 - 33000 kWh (Elbil stod för 3000 kWh)
Årsförbrukning 2020 - Time will tell.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #5 skrivet: 11 juni 2020, 13:14:31 »
Ja det är ju en fördel att kunna kalla pÃ¥ grannen om det skulle vara nÃ¥got problem med värmen tummenupp  Men för att jämföra pris/prestanda skulle det vara bra med en offert frÃ¥n t.ex. NIBE ocksÃ¥. Misstänker att effektbehovet för värme landar pÃ¥ ca 10-12 kW vid DVUT(?) Härligt med mÃ¥nga möjliga projekt framöver! FörstÃ¥r det blir svÃ¥rt med jordvärme dÃ¥.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #6 skrivet: 26 juli 2020, 10:07:22 »
Just detta med trefas kontra enfas är något som jag också funderar på. Har precis skaffat laddbox med stöd för trefas men har en hybrid och som inte stödjer trefasladdning.
Att inte ha en trefasmaskin tror jag skapar problem, sÃ¥ när jag byter min stonka (Optima 900) sÃ¥ kommer det  bli en Airx 413 som är trefas. Dessutom kommer boytan bli större i framtiden.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Stoncrec

  • Gäst
Stoncrec
SV: IVT AirX 409 vs AirX 413
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2021, 20:39:00 »
Hej kommer gasen R410A som finns i värmepumpen förbjudas Ã¥r 2025?. Hur blir det dÃ¥ med eventuell gaspÃ¥fyllning ?  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!