Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka har sämst kundtjänst? Är Thermia värmepumpens svar pÃ¥ Comviq?!  (läst 4529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har haft märkligt svaga erfarenheter från Thermias kundtjänst. Från rätt goda innan jag köpte, till pinsamma direkt efter.
Har dessvärre hört liknande kommentarer från andra.

Det hjälps inte hur många miljoner man plöjer ned på skidlandslaget, varumärket tar rejäla smällar nu och bolaget känns vilset efter att ha valsat runt bland olika ägare de senaste åren.
Sist ut med smart price, svaga appar, dålig dokumentation av nya produkter och ett attitydproblem i kundtjänsten som motverkar allt gott:
- "Det är ju inget ovanligt att man får vänta länge i kundtjänst nuförtiden [>1h samt två veckor per mail], se bara på telekombolagen"
- "Du skall inte räkna med att få produktstöd av oss, ta det med din installatör" (Trots att denne bett mig ta det med Thermia direkt eftersom det rör produkten och inte installationen).

Att jämföra sig med Sveriges sämsta kundtjänster måste vara rekord i tjänstefel! Man tar sig för huvudet. :o Att det skulle vara skillnad på förväntningar på en vara som kostar 100-200 tusen kronor i investering och 200 kronor i månaden torde vara självklart för alla.

Trött kultur? Branschfenomen?

Mitsubishi har ingen support alls för slutkund, enbart mot säljare, samma sak. Vår installatör verkar bara intresserad av att sälja och sätta upp dem. Får noll råd av vilka inställningar etc man bör kolla osv.

Vi behöver en Tesla motsvarighet i VP branschen som kan stöpa om allt.
« Senast ändrad: 03 mars 2023, 14:50:02 av runt11 »

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lustigt att du nämner Tesla, för jag hörde ett rykte i förra veckan att Musk vill gå in i Värmepumpsbranschen!
Nu är tydligen Teslas verkstadsnät inte så utvecklat ännu, så ingen bra referens, men om deras telefonsupport är i klass med Apples, skulle de kunna skaka om rejält!

Rent produktmässigt är det obegripligt för mig hur primitiv styrningen är på dessa pumpar.
Självlärande system borde ha varit en självklarhet redan för 10 år sedan…
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag är glad så länge jag slipper självlärande system en vp har så få parametrar så dom ställer jag gärna in själv så jag får det som jag vill ha och inte som nån programmerare på Nibe bestämt tittar man på hur dåligt styrningarna som sköter sig själv fungerar tex cirkpump på Daikin eller kompressor frekvens på nibe (i alla fall tidigare om det är helt löst nu så) föredrar jag manuell inställning
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag gillar din kommentar, och det säger inte lite om hur omöjligt det är för en installatör att göra optimeringen kostnadseffektivt.

Nu är nog praxis att ha kvar alla inställningarna, men att ett självlärande system föreslår en optimering. Då har man kvar möjligheterna att själv styra.

Så få inställningar är det väl inte för gemene man?… Särskilt inte om man vill optimera elkostnaden, vilket kan vara bra för samhället.
« Senast ändrad: 06 mars 2023, 08:02:39 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
I princip är det att hitta rätt kurva, sedan trimma in flödet i värmesystemet (klarar inte värmepumpen), sedan aktivera rumsgivaren och ställa in hur mycket den ska tillåtas finjustera börvärdet när avvikelser uppstår på grund av t.ex. solinstrålning, många besökare, kraftig vind och liknande.
Rätt mycket av sånt som påverkar energibehovet under perioder med avvikelser från det normala är sånt som en självlärande styrning inte klarar.
Den vet ju inte om du planerat födelsedagskalas med 15 besökare som värmer huset på egen hand, den vet inte om det blåser eller är soligt ute.
Visst, man kan tänka sig att koppla dem till väderstationer, eller tjänster som levererar den typen av data, men jag är tveksam till att blanda in den typen av teknologi.
Det som rätt ofta får kritik rörande värmepumparnas styrning är annars just tillverkarnas försök att "bestämma" hur de/vi/samhället vill att styrningen ska fungera, och det visar sig ofta innebära dålig funktion, dålig komfort, eller att slutanvändaren helt enkelt anser att teknikerna hos tillverkarna tänkt fel, att de helt enkelt gjort något enkelt komplicerat och sämre.

Som exempel kan man nämna luftvärmepumparna, där branschen verkar hag beslutat att "folk i allmänhet" tycker att en utblåsningstemp under 26 grader upplevs som kalldrag, man låter därför inte manuellt fläktläge vara manuellt, om det innebär att utblåsningstemperaturen blir under 26 grader, då drar man helt enkelt ned fläkthastigheten, ÄVEN om användaren själv valt att de vill ha en hög fläkthastighet (för att få maximal COP och bra spridning av luften).

Det finns många andra exempel på där tillverkarna anser sig veta bättre än slutkunden, och för de flesta som är det minsta intresserade av att ställa in sin värmepump är det bara ett irritationsmoment.
För vissa funktioner kanske det skulle vara bra med självlärande system, som t.ex. kurvlutningen (borde gå lära sig utan större problem för en dator), medan det för andra funktioner skulle kunna finnas där som en option, men inte som ett standardlösning som inte går stänga av.

En bra support är självklart en fördel, men man kunde också tänka sig att man gjorde bättre och mer utförliga manualer, där man FÖRKLARADE varför vissa begräsningar eller funktioner som slutanvändaren kanske upplever som en brist eller dålig funktion.
Man kunde förklara exakt vad som styr avfrostningarna, och varför, det finns många saker som skulle kunna vara mer utförligt beskrivet i manualerna, som skulle kunna minska trycket på supporten helt enkelt.
« Senast ändrad: 06 mars 2023, 07:24:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!