Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP/MS larm Nibe 1215  (läst 1228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
HP/MS larm Nibe 1215
« skrivet: 12 februari 2023, 14:01:37 »
Har fått problem med min bergvärmepump.

Började med att jag fick fryslarm och upptäckte att det var för lite köldmedium i pumpen. Tog dit rörmockare som hjälpte mig att fylla på mer men vi upptäckte då att tryckbehållaren på varma sidan var trasig samt att slangarna på kalla sidan var rostiga och muttrar hade gått av vilket skapade läckage som gjorde att det blev för lite köldmedium. Beställde nya och dessa är nu utbytta.
Pumpen gick efter det som vanligt i några dagar för att sedan larma HP/MS

Pumpen startar när jag återställt motorskyddet men när den ska starta kompressorn så flyger moterskyddet.
Har mätt spänningen på alla 3 faser L1 - 235 L2 - 239 L3 -235 och även mellan faserna och det ser bra ut.
Har bytt alla huvudsäkringar till huset.
Testar jag att trycka in kontaktorn fast motorskyddet löst ut så löser det ut en säkring.

Den har mjukstartskort vilket jag läst kan vara felet i många fall.

Ställer jag pumpen på eldrift så går den även om den inte klarar komma upp i samma värme till golvvärmen.

Moterskyddet tycker jag är lite svårt att klicka i resetknappen. Den står på H och åker ut när kompressorn ska starta men kan vara lite knepig att få att stanna inne när jag trycker in den. Vet inte om det kan vara nått problem.

Mäter jag mellan jorden och V på mjukstartskortet som är utgången och går till kompressorn så får jag 238 V och samma mellan jord och U. Ska det vara så?

Vad kan vara felet och vad ska jag prova först?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2023, 14:20:02 »
Man kan koppla förbi mjukstarten helt och prova att kort starta kompressorn under ca 15-30 sekunder för att se om den fungerar utan mjukstarten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2023, 14:28:36 »
Behöver man inte en kontaktor då istället för mjukstarten?

Kan man lägga ihop L1 med U och L2 med V?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2023, 14:37:10 »
Nej det ska gå att prova utan att ersätta med en annan kontaktor. Precis, L1 till U och L2 till V och L3 är redan byglad till W. Man sätter lågtryckslarmet ur funktion så därför ska man bara prova kompressorn kort.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2023, 14:49:50 »
Vill bara klargöra att det funkar för testkörning av kompressorn, men ingen automatik fungerar, det går inte köra "normalt" utan mjukstart eller kontaktor. Så fort du slår på strömbrytaren på fronten så går kompressorn igång. Styrsystemet har under den tiden startfördröjning som kallar på kompressorn först efter 5 minuter, först då startar även köldbärarpumpen. Så denna typen av provkörning sker utan köldbärarflöde, vilket leder till tillfällig ispropp i förångaren om man kör för länge. Fastråden till KB-pumpen kan flyttas till cirkulationspumpen om man vill köra lite längre.

Motorskyddet ska stå på A, då återställs det varje spänningscykel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2023, 15:39:42 »
Ok men om jag nu kopplar runt mjukstartaren och kompressorn går igång utan larm innebär det då att det är mjukstartskortet som är felet?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2023, 15:52:13 »
GÃ¥r den som den ska sÃ¥ är det mjukisen som  sagt upp sig, inget ovanligt pÃ¥ Nibe, men se till att KB-pumpen snurrar innan du startar, eller sÃ¥ bryter du säkringana för kompressorn, väntar pÃ¥ att KB-pumpen startar  och sedan till säkringarna.  Enligt schema sÃ¥ är det bÃ¥da kontaktor och mjukis i den.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2023, 16:16:35 »
Ok men om jag nu kopplar runt mjukstartaren och kompressorn går igång utan larm innebär det då att det är mjukstartskortet som är felet?
Japp.

Kontaktorn drar så snart MS och HP är ok, strax efter styrningen slås på. Därför sitter det ännu en anordning för start. Då kan den andra kontaktorn aggerar nödstopp även om startanordningen bränt fast.
« Senast ändrad: 12 februari 2023, 16:22:15 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2023, 17:38:11 »
Har nu testat att koppla förbi mjukstartaren och då verkade det som att kompressorn startade. Den lät inte så mkt som jag trodde den skulle göra men lampan som indikerar att den går lyste. Den blev även varm och när jag mätte mellan faserna visade dom rätt.
Stoppade sen den och har låtit den kyla ner sig i 1 timmer eller så och skulle prova igen men då bryter ms. provar gång på gång och kontaktorn drar men sen löser den ut men till slut så drar den igång igen. Lampan lyser som indikerar att kompressorn går samt att den blir varm.

Är väldigt svårt att trycka reset på motorskddet och får göra det flera gånger för att lyckas så att kontaktorn drar när jag startar pumpen. Borde jag byta motorskyddet oxå?

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2023, 18:30:36 »
Vet inte om kompressorn startade tyvärr.

Har nu kopplat tillbaka genom mjukstartaren och körde igång den och då går den utan att bryta ms och larma.
Lampan lyser som indikerar att kompressorn går men jag tycker inte den låter tillräckligt mkt för att tro att det stämmer. Den jobbar för varmvatten men verkar inte komma upp nått i temp mer än 33 grader både på framledning och varmvatten.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2023, 18:43:07 »
tycker även att det är en del luft kvar i köldbärarmediet när man kör den pumpen. Bubblar från och till

Att den inte brummar igång är det tecken på att kompressorn gett upp?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4714
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2023, 19:09:23 »
Det med att MS löser direkt när du trycker pÃ¥ (tror det är den blÃ¥ ) beror pÃ¥ att för varje gÃ¥ng den löser ut sÃ¥ blir bimetallerna varma och varmare  för varje gÃ¥ng. Det tar ett tag ( 15 min )  för dom att kallna ner.  Det med KB -bubbel, har du tryck i  KB, det mÃ¥ste det vara, gasa pÃ¥ pumpen till  max i 1 vecka konstant drift, till att börja med, har du tur sÃ¥ gÃ¥r bubblorna sönder och ska dÃ¥ hamna i kärlet eller avluftning om det finns. Har du manometer pÃ¥ KB, dÃ¥ligt flöde  pÃ¥ KB och kompressorn stannar.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2023, 19:04:33 »
Trodde att jag skulle få hit kylteknikern idag men han verkar inte hunnit utan jag får hoppas på imorgon

Har iaf fortsatt att försöka hitta vad som är fel.
Tycker att MS-larmet kommer ganska omgående när jag startar upp pumpen nu och inte när komressorn skulle starta som det var tidigare. Har ju testat bygla vita kablarna och svarta kablarna på mjukstartaren för att kringå den men då löser motorskyddet ut och komressorn startar inte. Nu testade jag att koppla ur brun kabel (alltså den kabel som ska gå direkt till kompressorn fast den ändå går in i mjukstarten) och då löser inte motorskyddet ut direkt utan först när kompressorn ska starta men det kan jag ju förstå eftersom kompressorn då saknar en fas. Tycker även att det ser ut som att brun kabel är lite bränd just där den går in i kompressorn.

Gissar att kompressorn är helt död eller vad tror ni?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2023, 19:36:14 »
Ja det låter som det. En elektriker kan också mäta upp resistansen på motorlindningarna och göra isolationsmätning men det skulle förmodligen inte ge något mer. Finns säkert nya kompressorer att få tag på snabbt om det är alldeles på tok för lång leveranstid på en helt ny värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Rickard Ume

  • Gäst
Rickard Ume
SV: HP/MS larm Nibe 1215
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2023, 18:45:01 »
Uppdatering

Kylteknikern var och kollade och testade allt och slutsatsen var att kompressorn skurit. Nu är ni värmepump monterad och nu funkar det fint  :)

Tack för hjälpen ni som skrev.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!