Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SMO 10  (läst 2248 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SMO 10
« skrivet: 27 januari 2011, 20:55:11 »
Någon här som använder modularkabel för kommunikationen mellan Pump (F2025) och SMO 10?
Frågan är om det är en vanlig nätverkskabel (Patch) eller om den är kopplad annorlunda i kontakterna.

NÃ¥gon som vet?
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: SMO 10
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2011, 21:14:43 »
Eftersom jag drog busskabeln för styren i rör hela vägen och i plicaslang sista biten in i pumpen, så har Jag har tidigare beskrivit att jag klippt bort RJ45-kontakten för att kunna dra bandkabeln genom VP16. Ny kontakt klämd lika original för korsad anslutning.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20390.msg200133#msg200133

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: SMO 10
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2011, 13:39:45 »
Då är det en korskopplad kabel och inte en vanlig rak nätverkskabel.
Tack för svaret.
Jag kommer nog att använda det skärmade 3-ledar alternativet då det verkar ont om plats under locket för modularkontakten.
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: SMO 10
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2011, 15:32:29 »
Är du 100 på att den är korsad????
RS485 kablarna på splitten är raka, och styrkorten är de samma som för
de flesta övriga Nibepumpar (och troligen även SMO) så jag tycker det borde vara
detsamma med kablarna.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: SMO 10
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2011, 17:40:01 »
Ja. För de som inte vet hurman kollar detta se följande:

Om man tar kabelns två kontakter och håller de bredvid varandra (med kabeln pekandes åt samma håll från de två RJ-pluggarna, jag brukar hålla "låspinnen" nedåt för att lättare se alla trådarna, och sedan jämför färgerna på trådarna.

Om färgerna på båda kontakterna kommer i samma ordning så är det en rak kabel, alltså att normalt användas från hub/switch till nätverkskort.

Kommer färgerna i olika ordning så är det en "korsad" kabel (alternativt en kabel som är felkopplad!), korsad kabel använder man normalt för att ansluta två NIC(Network Interface Cards, alltså nätverkskort) med varandra, samt används även ibland mellan hubbar/switchar.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: SMO 10
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2011, 18:03:41 »
OK, dåså.
Jag blev (är) lite konfunderad eftersom de Modbus/RS485 kablar som används mellan
splitten och inneenhetet RE10 är rak.
Dvs. om man lägger ut bandkabeln utan att vrida den pekar kontaktblecken på den ena RJ45an uppåt
och för den andra RJ45an neråt, stift-1 är koppla till stift-1, stift-2 till stift-2 osv.
Men då skiljer det sig tydligen mellan apparaterna.

MVH/Jonas
 
« Senast ändrad: 29 januari 2011, 18:05:18 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: SMO 10
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2011, 18:17:36 »
JPEG, du har rätt! Thumbsup
Jag hade glömt bort att det sitter en strömmatningsbox i RS485
kabelns väg, jag skruvade upp den och kunde konstatera att den är korsad!
Ledsen att jag förvirrade tråden!

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 629
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!