Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: EJ vacumsugning vid nedmontering av innerdel Misubishi Elektric q-heat 530  (läst 22237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
naturligtvis tar det lite längre tid att få ner ett stabilt vacuum om pumpen en gång vart i drift, men oljan som samlas i innerdelen är ju inomhus, dvs den är rumstempererad och det går då snabbt att koka ur köldmedium, värre är det om man ska suga hela anläggningen, dvs även utedelen, då ligger det mycket (och ibland kall) olja i kompressorn som tar längre tid.

visst kan det vara sÃ¥ at det inte kommit in nÃ¥n nämnvärd mängd luft i rören pga. avkokande köldmedium som pressar undan luften, det kan man ibland se om man öppnat en köldmediekrets och man tittar pÃ¥ en rörmynning som är belyst frÃ¥n andra sidan, dÃ¥ kan man se att  det blir som "värmefladder" ur röröpningen, det är köldmediegas man ser.

men nu är det så att när man gör en sån här pumpdown, dvs backar gasen till utedelen, så blir det vacuum i rören och innerdelen, när man då lossar en anslutning så fylls snabbt rören med luft, så jag vill påstå att om man inte vacuumsuger så finns det luft kvar.
man kan ju även göra en "luftning" med köldmedium, men det är inte att rekommendera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Ett stort tack för ett mkt bra svar här på den här problematiken Oskar P! Thumbsup

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !

men nu är det så att när man gör en sån här pumpdown, dvs backar gasen till utedelen, så blir det vacuum i rören och innerdelen, när man då lossar en anslutning så fylls snabbt rören med luft, så jag vill påstå att om man inte vacuumsuger så finns det luft kvar.
man kan ju även göra en "luftning" med köldmedium, men det är inte att rekommendera.


Ett typiskt cenario när man inte är tillräckligt erfaren för att försöka ge sig pÃ¥ "genvägar"   ;)

Vad Raffen tackade för vet jag inte riktigt  Sc:,h
Problematiken ligger väl mer i att Raffen dömer ut metoder från folk med många års erfarenhet... med som jag antar, en ännu längre och gedignare erfarenhet själv...
Det hela blir lite tragikomiskt när han sen påpekar att hade någon gjort så hos honom hade de fått komma och byta utedel....
Ett sÃ¥dant gediget proffs borde veta att all fukt-kontaminerad olja mÃ¥ste bytas...även den som stÃ¥r i innedelen och i rören.  ;)
Att evakuera fukt som är inpiskad i oljan är betydligt tuffare än att evakuera köldmediumet...normalt sett klarar vi inte det inom rimlig tid med en vacuumpump...och har sönderfallet redan startat och vi har syra i oljan (viket sker nästan omedelbart) så kan vi vacuumsuga tills vi stupar)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Ett typiskt cenario när man inte är tillräckligt erfaren för att försöka ge sig pÃ¥ "genvägar"   ;)

Vad Raffen tackade för vet jag inte riktigt  Sc:,h

ACE: Nå for du slutte å "rakke" ned på Raffen. Du påstår at du er så erfaren med mange års erfaring som kjøletekniker??? Etter dine siste inlegg i denne tråden begynner jeg å lure... tviler ikke på at du sikkert har montert mange anlegg. Dette er ingen unnskyldning for å ta snarveier... dessuten er det lett å påstå at anleggene fremdeles fungerer fordi i mange tilfeller kan det ta måneder eller år før problemer og skader oppstår. Da er det vanskelig for kunden å skylde på frostaknöl med 3.2-cert... Kan jo selvfølgelig sende inn en prøve av kuldemediet for å sjekke hvor sur denne er, men det koster en del penger...
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Jag vet att Ace är den mest kunniga kylnisse jag någonsin träffat på........och jag har träffat måååååånga......sen kan ni debattera hur länge ni vill.....jag vet vem jag tror på.... *vinkar*

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days

men nu är det så att när man gör en sån här pumpdown, dvs backar gasen till utedelen, så blir det vacuum i rören och innerdelen, när man då lossar en anslutning så fylls snabbt rören med luft, så jag vill påstå att om man inte vacuumsuger så finns det luft kvar.
man kan ju även göra en "luftning" med köldmedium, men det är inte att rekommendera.


Ett typiskt cenario när man inte är tillräckligt erfaren för att försöka ge sig pÃ¥ "genvägar"   ;)


ok, jag ber om ursäkt, men jag vill även ha ett svar på vad jag har missuppfattat, jag har trots allt inte hållt på med kyla yrkesmässigt lika länge som dig (även fast jag började intressera mig för det i 12års ålder, och kunde fylla en bil-ac vid 15 års ålder.)

jag lär mig hemskt gärna och lyssnar på dom som har något konstruktivt att komma med.


menar du att om man gör en pumpdown att man stänger den stora kranen på pumpen innan manometern gått ner på undertryck? eller att man t.om lämnar lite övertryck i rör/innerdel?
så kan man ju göra, och då fylls ju inte rören och innerdelen med luft direkt man lossar rören, men man kan ju ändå inte vara säker på att det inte har gått in luft i rören, ska man spola rören med en del av köldmediet från utedelen då menar du? visst det går ju bra att göra det, men ligger man på gränsen till en för lång rörlängd så kanske man släpper ut lite för mycket, 50-80 gram släpper man ju helt säkert igenom för att spola rören, och det kan ju påverka en pump med kanske 700gram fyllning som redan ligger på gränsen med rörlängden.
sen har vi ju den lilla biten med att man inte får släppa ut HFC medvetet, visst det säljs ju flaskor med HFC134a på biltema under benämningen kylspray som folk sprutar rätt ut så det är ju absolut ingen fara, och jag tror inte på miljöterroristerna så jag bryr mig inte, men ändå...


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det är bara att hålla med Nisse-gurra här. Ace är oerhört kunnig inom kylteknik. Jag skulle aldrig fuskat för jag vet helt enkelt inte hur man gör det. Sedan så snackar inte ACE om att fuska. han har lärt sig sätt att komma runt problem, sätt som jag bara kan hoppas att jag lär mig i min karriär.

Att ifrÃ¥ga sätta den som kan mest *roflmao* *roflmao*   Dummaste jag hört

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Pumpmontörn . Ace Rakkar inte ner på någon och har aldrig gjort heller . Ödmjukare skribent är svårt att hitta ..
Läs och lär  ;)
det finns massor med inlägg från Ace som alla kan lära sig av
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Min farfar sa alltid:" känn med läpparna, så länge det "rinner" freon ur röret kan det aldrig komma in luft... jag har provat och det känns tydligt mot läpparna, sen att man ser lite puckad ut när man "suger" på ett freonrör, det får man ta ;D
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
 *roflmao* spelar ingen roll om man ser "Puckad" ut  sÃ¥ länge man vet vad man gör Cougar Thumbsup.
Oftast är det trixen man lärt sig från en gammal yrkesman som avgör om man blir en Yrkesman eller en glad tyckande/troende Amatör .
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Då ska jag springa ut och suga på min panasonic Thumbsup *roflmao* *roflmao*

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Panasonic  Va är det ?  ;)
cocacola 8)
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Just det du har fujitsu va? Vad har du som stöd när det blir kallt --/

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
El och frugan  Thumbsup
cocacola  a:gl
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!