Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: EJ vacumsugning vid nedmontering av innerdel Misubishi Elektric q-heat 530  (läst 22158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad internetper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej alla,
jag har skaffat en luft/luft värmepump med märket Mitsubishi MSZ-FD25 VABH (q-heat kirgamine).
Den installerades och allt var frid och fröjd. Ca en vecka senare såg jag att innerdelen inte satt som den skulle på väggen så jag ringde in montören och de skulle hänga om den. För att lyckas med det fick han lov att koppla loss systemet med rör och allt. Jag tror att han stängde av innerdelen och lät ytterdelen suga in gasen i den innan han delade på den.
Efter att montageplattan satts fast med plugg kopplade han ihop den igen (det såg ut som om det satt någon specialkoppling på kopparrören ungefär mitt på yttersträckan där han delade på det). Jag är dock ganska säker på att han inte vaccumsög maskinen efter ihopkopplingen och start.

Är detta ett problem för mig? Har hört att vissa säger att om det kommer in luft i rören så behöver byta ut ytterdelen då det kan ske en kemisk reaktion med luften som gör att kompressorn pajar alldeles för snabbt. Är det verkligen så illa?

Hur gör man isåfall gentemot ventilationsföretaget som levererat produkten?


/En lätt uppskrämd och nybliven luft/luftpumpsägare.  :D

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
Hej,

Om det var en ackrediterad tekniker som gjorde arbetet (och inte svart) har han ett ansvar att jobbet/flytten/installationen gjordes korrekt.
Skulle du få problem och det visar sig att det fuskats med installationen har du papper på att den gjordes av "en viss firma".
Då är det deras ansvar att fixa till det eller återställa det till en fungerande lösning igen.

Jag hade inte varit orolig om det, som sagt, är en ackrediterad yrkesman med rätt cert. som gjort jobbet.

Lycka till
Mvh
Andreas

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
är ingen ordmärkare men Ackrediteringen för kyla är borta sedan nyÃ¥r...numera är det bara certifiering....ganska bra att fÃ¥ bort dom gamla begreppen sÃ¥ att  inte kunden ringe´r till dom och pratar om ackreditering...

Utloggad Energipojkarna

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Driver företaget Energipojkarna (Gbg)
    • www.energipojkarna.se
Och jag är inte för gammal för att lära mig nya ord... ;) än..

Certifiering i olika klasser heter det idag.

Mvh
Andreas


Utloggad internetper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Det är ett lokalt företag på min ort som håller på med ventilation och så och det är totalt vitt.

Den jag pratade med kring ev luft i rören sa att detta kom på några års sikt ofta efter garantitiden gått ut...

Men jag hoppas att de vet vad de höll på med (de sa att de hade monterat 17 liknande pumpar den veckan de satte upp vår :)

« Senast ändrad: 27 oktober 2010, 13:55:16 av internetper »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Internetper!  Om man tar isär rörkopplingarna och flyttar t.ex en pumpinnerdel sÃ¥ är det självklart att man vaccumsuger anläggningen efter Ã¥terinkopplingen och innan man startar pumpen igen. Lika självklart är det om man inte gör detta att du har fÃ¥tt in luft och fukt i systemet som kommer att korta livslängden pÃ¥ din pump/kompressor ganska avsevärt. ;) :) 

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad internetper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Surt! Något tips på hur jag går vidare?
Killen som gjorde det backade ut mediet i ytterdelen genom att göra något. Så det räcker inte?
Kan man vacuumsuga ett system på annat sätt än att använda den lilla kompressorn som ansluts till ytterdelen? (jag tänker om de gjorde det utan att jag förstod det).

Mvh Per


Hej Internetper!  Om man tar isär rörkopplingarna och flyttar t.ex en pumpinnerdel sÃ¥ är det självklart att man vaccumsuger anläggningen efter Ã¥terinkopplingen och innan man startar pumpen igen. Lika självklart är det om man inte gör detta att du har fÃ¥tt in luft och fukt i systemet som kommer att korta livslängden pÃ¥ din pump/kompressor ganska avsevärt. ;) :) 

Mvh Raffen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Surt! Något tips på hur jag går vidare?
Killen som gjorde det backade ut mediet i ytterdelen genom att göra något. Så det räcker inte?
Kan man vacuumsuga ett system på annat sätt än att använda den lilla kompressorn som ansluts till ytterdelen? (jag tänker om de gjorde det utan att jag förstod det).

Mvh Per


Att backa tillbaks mediet betyder bara att man slipper fylla på nytt. Man måste fortfarande vakuumsuga för att få bort fuktig luft ur rören.
Vakumsugning gör man med en speciell vakuumpump och det tar ett tag att genomföra - Speciellt om det är kallt ute då det kan ta flera timmar. Om du var med vid arbetet så kan du inte ha missat det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
nja, flera timmar tar det inte om man kan sin sak, jag har sällan behövt suga en L/L mer än en halvtimme för att komma ner i stabilt vacuum.


om den firman satte upp 17 pumpar på en vecka så borde dom vara ganska stora, man hinner sällan mer än en pump per dag per person.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
de är stor skillnad pÃ¥ att vacuumsuga nya torra rör/innedel, och att suga en som varit i drift  ;)
Den som varit i drift har en köldmediehÃ¥llande oljefilm pÃ¥ alla väggar...och kan ta tid att vacuumsuga  ;)
Så hade teknikern vacuumsugit till ett stabilt sluttryck....så hade du märkt det.

Ingen tvekan...har han inte vacuumsugit så har han inte hållit sig till de gängse normerna.
men att din maskin är förstörd, är jag inte lika säker pÃ¥ som vissa här  ;)
den avkokande oljan gör att rören hela tiden fylls på med köldmedie innifrån....och ger ett automatiskt köldmedieflöde ut ur öppningarna som "motar" den skadliga luften.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Ace!  Ja det var väl mig du syftade pÃ¥ här antar jag som skulle ha sagt att Internetpers maskin redan var förstörd. ;) Men sÃ¥ sa jag faktiskt inte eftersom Internetpers maskin är givetvis ännu inte förstörd, men den kan mkt väl bli det ivf inom ca 1-2 Ã¥r ev. Vad jag sa var att om man struntar i att vaccumsuga maskinen efter inkoppling sÃ¥ riskerar man att förkorta livslängden pÃ¥ pumpen/kompressorn ganska avsevärt, och det stÃ¥r jag naturligtvis för.
Om någon händelsevis ändå inte skulle tro på vad jag säger här eller möjligtvis skulle vilja veta vad som ev kan hända om man struntar i att vaccumsuga så står detta f.ö rätt bra beskrivet i denna länk över installationsanvisningar från Nettovärmepumpar: http://www.nettovarmepumpar.se/Ackrediterade%20installatorer.htm :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Om maskinen rasar om 1-2 Ã¥r beroende pÃ¥ felaktigheter som utförs idag....kan väl ändÃ¥ maskinen anses förstörd redan idag   Sc:,h
Och händelsevis tror jag ändÃ¥ inte pÃ¥ att det du säger ovan alltid är en sanning  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Hej Ace!  Ja men jag ställer väl gärna upp pÃ¥ detta dÃ¥ isf Ace att maskinen är att betrakta som förstörd redan idag, även om verkningarna av den här felaktiga installationen kanske inte slÃ¥r igenom förrän efter nÃ¥got Ã¥r eller drygt det. Nu ser du vad samarbetsvillig jag är iaf eller hur Ace?? ;)
Sen finns det självklart ingen regel utan undantag, och har Internetper en himla tur så kan pumpen kanske hålla i 3 år eller rentav hur länge som helst, men varför skulle man riskera en sån här sak menar du?? Sc:,h
Och vad/hur lång garanti har han på pumpen?? Sc:,h Upp till 2 års tid (garanti) så brukar väl det mesta hänga ihop och fungera hyfsat på pumparna i allmänhet inkl ev gasläckage i kopplingar, fläktmotorer mm mm.
Jag skulle personligen inte under några omständigheter göra avkall på en vaccumsugning om rörledningarna har varit bortkopplade på en pump det skall du vara helt klar över, och hade det skett på min pump och pumpen hade varit igång efteråt så hade de fått komma tillbaka och byta ut utedelen mot en helt ny och göra en rekorderlig ominstallation inkl vaccumsugning naturligtvis. ;)
Vad har du själv för råd att ge Internetper i den här situationen förresten Ace?? Sc:,h För bara klaga på mina åsikter och synpunkter i ärendet ifråga lär väl knappast hjälpa honom särskilt mkt här såvitt jag kan se?? :)

Mvh Raffen.    
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Hej Ace!  Ja men jag ställer väl gärna upp pÃ¥ detta dÃ¥ isf Ace att maskinen är att betrakta som förstörd redan idag, även om verkningarna av den här felaktiga installationen kanske inte slÃ¥r igenom förrän efter nÃ¥got Ã¥r eller drygt det. Nu ser du vad samarbetsvillig jag är iaf eller hur Ace?? ;) Jag menade att det du kallar ett "fel" kanske aldrig "slÃ¥r igenom"
Sen finns det självklart ingen regel utan undantag, och har Internetper en himla tur så kan pumpen kanske hålla i 3 år eller rentav hur länge som helst, men varför skulle man riskera en sån här sak menar du?? Sc:,h Jag pratar varesig om regler utan undantag , tur eller risker
Och vad/hur lång garanti har han på pumpen?? Sc:,h Upp till 2 års tid (garanti) så brukar väl det mesta hänga ihop och fungera hyfsat på pumparna i allmänhet inkl ev gasläckage i kopplingar, fläktmotorer mm mm.
Jag skulle personligen inte under nÃ¥gra omständigheter göra avkall pÃ¥ en vaccumsugning om rörledningarna har varit bortkopplade pÃ¥ en pump det skall du vara helt klar över, JO..jag har förstÃ¥tt det  
och hade det skett pÃ¥ min pump och pumpen hade varit igÃ¥ng efterÃ¥t sÃ¥ hade de fÃ¥tt komma tillbaka och byta ut utedelen mot en helt ny och göra en rekorderlig ominstallation inkl vaccumsugning naturligtvis. ;) vad skulle byte av utedel göra för nytta ?Vad har du själv för rÃ¥d att ge Internetper i den här situationen förresten Ace?? Sc:,h Jag skulle inte rÃ¥da honom till att enbart byta utedel.....är man kyltekniker med lite erfarenhet vet man varför  ;)
För bara klaga på mina åsikter och synpunkter i ärendet ifråga lär väl knappast hjälpa honom särskilt mkt här såvitt jag kan se?? :)
Det hjälper inte att vi leker kunniga inom kyla och biverkningar vid dålig vacuumsugning i efterhand heller ;)
Jag ville bara påvisa att om man monterar 17 pumpar i veckan kan man ha ganska stor erfarenhet...och det finns sätt att fuska på som gör att man kan bryta en befintlig köldmediekrets kortare stunder utan att risken för kontamination är särskilt stor... helt utan att lägga in aspekter på om det är rätt eller fel :,v(
Mvh Raffen.    

Tro mig....jag har stÃ¥tt otaliga gÃ¥nger med valet....snabbt eller "by the book" ingrepp i köldmediekretsen... ska reparationen kosta 5000 USD eller 500.000 USD i stillestÃ¥ndskostnad... man blir jävligt kreativ i de lägena   a:gl
Och Jag skäms inte över något av de ingreppen....Ibland blev det den långa och dyra vägen, eftersom det inte gick att utföra på ett korrekt och säkert sätt...och mig veterligen går samtliga maskiner jag var på under den tiden fortfarande
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man


Tro mig....jag har stÃ¥tt otaliga gÃ¥nger med valet....snabbt eller "by the book" ingrepp i köldmediekretsen... ska reparationen kosta 5000 USD eller 500.000 USD i stillestÃ¥ndskostnad... man blir jävligt kreativ i de lägena   a:gl
Och Jag skäms inte över något av de ingreppen....Ibland blev det den långa och dyra vägen, eftersom det inte gick att utföra på ett korrekt och säkert sätt...och mig veterligen går samtliga maskiner jag var på under den tiden fortfarande

ACE: FY!!!!! Hilsen Varmepumpemontør fiR:
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!