Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: flackande temp  (läst 1436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pinch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
flackande temp
« skrivet: 02 januari 2009, 08:07:34 »
Hej har en vvm240+fighter2010-8 som fungerar jätte bra tills det blir kallt ute då radiator tempen flackar den kan trilla enda ner till 22grader och sen jobba sig upp till 37grader och sen håller den på så jag har den i läge vår/höst då dom sa till mig att man inte skulle ha den i vinterläge? -10 grader ute inte så kul annars fungerar den som den ska detta händer bara när det blir kallt ?
mvh roger

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: flackande temp
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2009, 09:14:06 »
Hej *vinkar*

Det är helt naturligt att temperaturen pendlar i radiatorsystemet. Hur mycket det pendlar beror på hur mycket vatten du har i radiatorerna i kombination med hur kraftig värmepump du har.

Har du exempelvis gammaldags stora sektionsradiatorer med mycket vatten i bör pendlingen bli mindre jämfört med om du har moderna panelradiatorer. Själv har jag 8 ynkligt små moderna panelradiatorer och jag skulle troligen ha en jättependling i mitt system om det inte vore för att jag installerat en 100 liters bufferttank i systemet.

Hälsningar

Cicero
« Senast ändrad: 03 januari 2009, 08:51:43 av Marcus T Cicero »
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad pinch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: flackande temp
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2009, 09:30:54 »
Tack för ditt svar johan jag glömde att skriva att den jobbar upp tempen men den skickar inte pÃ¥ värme  pÃ¥ radiatorerna som den ska det blir inte varmt pÃ¥ elementen
« Senast ändrad: 02 januari 2009, 09:47:58 av pinch »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: flackande temp
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2009, 16:47:07 »
När det blir -10 ºC och kallare så kan du nog ställa den i Autoläge om det blir kallt inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pinch

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: flackande temp
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2009, 21:30:51 »
japp jag ställde den i autoläge sÃ¥ nu fungerar den som den ska min installatör hade sagt att den skulle stÃ¥ i vÃ¥r/höst läge  :( men nu fungerar det perfekt *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!