Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?  (läst 2623 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sara Kristin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« skrivet: 22 november 2022, 20:26:06 »
Hej!
Manometern på min pump visar 0.8 och jag behöver höja trycket men är osäker på var. Jag undrar om jag ska lyfta ventilen som finns under den blå ”hatten”? Den sitter precis ovanför manometern. Se bild. Finns det någon här som vet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #1 skrivet: 23 november 2022, 22:37:21 »
Hej!
Du letar nog efter en påfyllningsventil, den brukar inte ha en blå hatt.
Däremot brukar säkerhetsventilen ha en blå hatt, skruvar du på den så släpper du ut tryck.
0,8 är inte så illa, det funkar, men om du måste lufta radiatorerna eller värmepumpen så vill man kunna fylla på.
Här är en bild på hur ventilen för påfyllning brukar se ut, den sitter mellan rören till tappvatten och värmesystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sara Kristin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2022, 07:09:38 »
Tack! Då ska jag leta efter rätt ventil. En fråga till: jag behöver alltså lufta innan jag fyller på. Var luftat jag själva värmepumpen? (Inte golvslingan). Tack på förhand!

Utloggad Sara Kristin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2022, 07:12:29 »
Kan det vara någon av dessa ventiler? De sitter ovanför pumpen (vilket märks pga. Allt damm). Står dessvärre inte påfyllnadsventil på någon av de blåa + du skrev att blå är säkerhetsventiler så kanske inte någon alls av de här två.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2022, 07:16:50 »
Lite svårt att se hur alla rör går men prova de blå ventilerna om de går att öppna en i taget och fyller på i systemet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2022, 11:11:32 »
Aha, du har blå ventiler.
Den vänstra fyller på värmesystemet och den högra (blå) stänger av inkommande vatten till VVB.
Säkerhetsventilen är svart i ditt fall.
Det är lite olika färger beroende på märke på grejerna...

VVB:n luftas på en nippel bakom panelen.
Golvvärmen luftas på fördelarna, det brukar sitta nipplar på dem.
« Senast ändrad: 24 november 2022, 11:13:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sara Kristin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2022, 12:44:51 »
Återigen, tack! Dessvärre hänger jag ändå inte riktigt med.
Det finns massor med nipplar bakom panelen, se bild. Vilken ska jag använda för att lufta bergvärmepumpen?

Andra frågan:
Har fortfarande inte förstått var jag ska skruva för att öka trycket på manometern?

Tack!

Mvh/
Kristin

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur höjer jag trycket på min IVT Greenline HC C9?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2022, 15:17:53 »
Du ökar trycket genom att fylla på vatten.
Här är luftningen på VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!