Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?  (läst 5516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« skrivet: 24 augusti 2011, 20:43:19 »
En gröngöling här! För att få nivån på rätt plats - jag har bara skrapat lite grann på ytan av uppvärmningsdjungeln och blivit helt förskräckt... :o

Vi har en 1½- plansvilla byggd -86, 148 kvm, ett garage, hyfsat isolerat men inte perfekt med direktel, håller 10- 15 grader på vintern Mellan hus och garage har förra ägaren gjort ett tillbygge som binder ihop hus och garage, även tillbygget har direktel. Resten av huset har alltså en gammal Elektrostandard/ Aquaes 280 från -86. Totala energiförbrukningen nu inkl hushållsel varierar mellan 18 000- 20 000 kWh. Huset ligger söder om Kungälv - norr om Göteborg. 750 kvm tomt med mycket berg. Vill sänka elförbrukningen, men det får inte kosta skjortan! I en idealvärld hade jag velat ha solvärme kombinerat med luft/vattenpump och i botten en rejäl likadan som vi har nu för att aldrig behöva frysa, men inser att jag inte vet vad jag pratar om... a:gl Någon som kan ge mej lite tips om i vilken ända jag ska börja yxa runt i värmedjungeln? Sc:,h
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2011, 21:20:06 »
Om du bara vill byta till en ny frånluftsvärmepump så kan du titta på tex. Bosch EHP 2.0/9kW eller IVT 490 eller Nibe 370.

Det finns starkare frånluftsvärmepumpar där man har möjlighet till större energibesparing men tyvärr så dubblar man nästan priset.
Dessa är Nibe 750 eller ComfortZone CE50

Andra alternativ är som du säger Luft/vatten värmepump (med er förbrukning bör den vara på ca 8kW) men då måste ventilationen ersättas med ett FTX aggregat och jag antar att ni endast har en begränsad yta där Aquaes280 idag står.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2011, 21:51:09 »
FTX? Vad är det? Blir ett tomt hål där pannan stått - 60cm brett, och hivar jag ut torkskåpet blir det 60 till.
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2011, 21:59:47 »
 :-[
Det gick ganska fort att googla sej fram till en ftx, hamnade pÃ¥ Ekologiska byggvaruhuset, sÃ¥ nu vet jag vad det är    :-[  Skulle en sÃ¥dan kunna delvärma tillbygget och garaget pÃ¥ nÃ¥got sätt?
« Senast ändrad: 24 augusti 2011, 22:01:30 av Lisbeth »
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2011, 23:23:21 »
FTX står för Frånluft Tilluft och X ungefär för korskoppladåtervinning.

Grovt förenklat kan man förklara en FTX på följande vis
Man måste ha en vettig ventilation så man tar och suger ut den gammla dåliga ( och varma) luften ur huset
Värmen som finns i denna luft tar man tillvara genom att värma upp den nya luften man tar in i huset.

På detta sätt får man en bra ventilation utan att öka kostnaderna för att värma inkommande luft eftersom man tar tillvara på den värme som finns i luften som man blåser ut.

En tanke som slog mig nu är att Aquaes inte blåser in någon luft vilket skulle betyda att du endast skulle behöva en frånluftsfläkt som suger ut den gammla luften om du väljer att satsa på tex. luft/Vatten värmepump.
Då kan man placera Inne enheten med varmvattenberedare där Aquaes stod och dra rör ut till ute enheten därifrån.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2011, 00:13:37 »
Med de kalla vintrar som varit - räcker det med bara en luft/ vattenpump? Om det blir nedåt minus 15 i en vecka - fryser man inte då? Sc:,h

Någon som har förslag på vad jag ska göra med garaget och tillbygget däremellan som har direkt- el nu? Definitivt inga öppna planlösningar där, om man bortser från garagets 25 kvm. Tillbygget är två mindre rum med massor av garderober. Finns det pyttesmå luft/luftpumpar?
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2011, 10:24:50 »
Om det blir -15 så värmer elpatronen istället för pumpen. Så man fryser inte, men det blir lite dyrare den veckan...

Om du inte har nån tilluftskanal i närheten av nuvarande VP så är det lite krångligt att byta till FTX. Alternativet är i så fall en ny frånluftvärmepump enligt tidigare förslag, eller nån annan värmepump (luft/vatten, jord/berg) och att sätta in en enkel frånluftfläkt.
Vill du fortfarande kunna återvinna lite av värmen i frånluften så finns det sk frånluftmoduler, FLM, man kopplar till värmepumpen. Dock vet jag inte om det finns till luft/vatten, utan det är ett alternativ om ni väljer jord/bergvärme istället.

För att dra nytta av värmepumpen så bör du så klart värma alla utrymmen med den. Det betyder också att VP'n måste dimensioneras efter hela uppvärmningsbehovet. I garaget och tillbyggnaden bör du således installera ett vattenburet system. Är planlösningen öppen så kan det räcka att sätta in en fläktkonvektor på ett bra ställe i lokalen så att man slipper dra så mycket rör och sätta upp flera radiatorer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2011, 12:35:52 »
Om man nu spinner vidare, sÃ¥ inser jag ganska fort att jordvärme gÃ¥r bort direkt med 750 kvm tomt, men bergvärme? Berget dyker upp ur tomten redan 20 meter frÃ¥n huset pÃ¥ baksidan. Hur vet man förresten om det är solitt berg 150- 200 meter ner?  Sc:,h
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #8 skrivet: 26 augusti 2011, 07:29:09 »
Vill man se hur djupt andra har borrat kan man besöka denna sida och leta upp var man bor
http://vvv.sgu.se/sguMapViewer/web/sgu_MV_brunnar.html

Sedan man zoomat in måste man trycka på Infomations ikonen ovanför kartan och sedan på den (gula,blå,röda)punkt man vill se data på.
Då dyker alla data som borraren lagt in upp i fönstret till höger,ganska långt ner kan man se om det är en energibrunn eller driksvatten brunn(Hushåll,fritidshus)

Tittade där jag bodde tidigare (Halleröd) och vår vattenbrunn var var tydligen bara 60meter men hade 29meter foder rör
Annars verkar det vanligt med ca 6meter till berg och ca 150meter borrdjup på energibrunnar i området däromkring.

Visserligen är bergvärme bäst när man har hög energiförbrukning men med 20000kWh i årsförbrukning så skulle ni klara er med luft vatten.
Läs i min signatur vad en Luft/vatten kan åstakomma jag bor ca 1,5mil väster om er.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2011, 11:53:57 »
Efter diskussioner med Sambon, tillika Mannen  ::) i huset, kvarstÃ¥r tvÃ¥ alternativ:
1) En likadan som vi redan har, nyare, fräschare och förhoppningsvis mer effektiv. (Envis som jag är vill då jag ha en idé om att man kanske kan ha en liten luft/vattenp.eller luft/luft som komplement, om styrningen av frånluftsvärmeväxlaren funkar, så att inte elpannan går in i onödan...?)
2) En luft/ vattenpump och en frånluftspump för ventilationens skull.

Vi blir inte överens om vattenburet eller inte i garage och tillbyggnad, och jag har inte riktigt greppat om man ska ha varmvattenberedare upptill LVP, eller om det ingår.
Finns ju i den vi redan har. Jag känner som så, att jag kan inte ramla in på en VVS- firma och framstå som ett ufo, för då kommer de att kunna lura på mej precis vad som helst... :(

För övrigt måste jag säga att jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått hittills! Hela detta forum är en guldgruva när man väl lär sej att hitta! :)
« Senast ändrad: 26 augusti 2011, 11:58:17 av Lisbeth »
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2011, 14:47:07 »
För att inte skapa för mycket förvirring. Det ni har i dag heter 'Frånluftvärmepump'.
Alternativ 1) är alltså en ny sådan och en luft/vatten som backup.
Om jag har förstått allt rätt så är alternativ 2) en luft/vatten och en frånluftvärmeväxlare, FTX. Eller menar du frånluftvärmepump även där?

Skillnaden mellan frånluftvärmepump och -värmeväxlare:
- Frånluftvärmepumpen, FLVP är i princip en luft/vattenvärmepump. Men, istället för att använda uteluften som energikälla så använder den ventilationsluften från huset för att värma vatten.
- Frånluftvärmeväxlaren, FTX är en pryl där man låter frånluften och tilluften mötas i en värmeväxlare så att tilluften värms upp av frånluften. Den producerar alltså inte nån värme som FLVP'n gör, utan den gör bara att den nya, friska luften som tas in i huset är varmare än om man tar in uteluften direkt.

En annan skillnad är att FLVP'n bara kräver att frånluften är dragen i en kanal till pumpen. FTX'en kräver att både frånluft och tilluft är draget fram till värmeväxlaren.
Har ni en FLVP i dag och vill byta till FTX så måste ni alltså dra nya kanaler för tilluften (om det inte finns redan).
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2011, 22:41:21 »
Ouch!!! huvuddunk

Jag hatar all terminologi! Den gör mej helknasig! ;-) Det är väl å andra sidan därför jag ber om hjälp kan tänka...
 ;)
Den vi har nu heter alltså FRÅNLUFTSVÄRMEPUMP. Enligt alt. 1 blir det en ny sådan kompletterad med en luft/luft eller luft vatten och då menar jag de där som sitter på utsidan delvis. Luft/luft tänkte jag ev. ha i tillbygget, kompletterat med en fläkt i väggen mellan tillbygge och garage, som drar ut värme i garaget. Möjligen en liten luft/vatten som komplement för att inte elpatronen ska behöva gå in när hela familjen duschar eller det råkar bli lite kallare. Ett villkor är ju då att styrningen av frånluftsvärmepumpen går att få att ta hänsyn till den värme som luft/vatten-pumpen pytsar in.

Förslag 2) En luft/vattenpump, en sådan som sitter på väggen på utsidan plus en enkel ventilations- utsugsfläkt. Som någon längre ner så riktigt nämnde, så har vi ont om plats i "apparat- rummet", och en flx får alltså inte plats. Vi har också bara en omgång ventilationsrör dragna, ut från huset.

Enklast möjliga vore att ersätta rakt av med det vi redan har, och inte bry de få grå som fortfarande funkar, men jag har ett visst miljöintresse, och vill gärna få in ny, energisnål teknik i huset, men jag måste kunna räkna hem det för sambon som är mer konservativ. 8)
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2011, 23:28:23 »
Med de önskemål som framkommit blir då mitt förslag enligt nedan
(fast ComfortZone får min röst pga. service av tillverkaren)

Det finns starkare frånluftsvärmepumpar där man har möjlighet till större energibesparing men tyvärr så dubblar man nästan priset.
Dessa är Nibe 750 eller ComfortZone CE50

Fördelar
Bättre än befintlig frånluftsvärmepump och i klass med luft/Vattenvärmepump.
Tar inte större plats än befintlig nuvarande Aquaes
Behövs inte bygga in nya luft kanaler (endast anpassa befintlig kanal så det passar på maskinen samt kondensisolera avluftskanalen.)

Nackdelar
Kostar 73000:- (Nibe 750 kostar 65000:- och Nibe 370 kostar ca 40000:- Bosch EHP 2.0 EW kostar ca 35000:- IVT har jag inget pris på)

 
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lisbeth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +1/-0
  • Om att byta värmesystem... Vilse...
SV: Aquaes 280 ska bytas ut - till vad?
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2011, 14:53:33 »
 Thumbsup

Vi kör pÃ¥ de alternativ som rekommenderats, lyfter pÃ¥ hatten, tackar och bockar! Nu vet vi vad vi ska titta efter, och nu känns inte VP- träsket lika skrämmande längre, ha- ha!   ;D

Tack än en gång, ni som har hjälpt till! *vinkar*
156 kvm 1½ plan, ihopbyggt med 25 kvm direktel- uppvärmt garage, tillbyggnaden också direktel. Aquaes 280 från 1986 när huset byggdes. Bytte i november 2011 till en Comfortzone CE50.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 444
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!