Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljud frÃ¥n dusch  (läst 3967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante_swe

  • Gäst
Ante_swe
Ljud från dusch
« skrivet: 19 april 2018, 21:23:55 »
Hej!
Jag har en fmm mattson duschblandare som blev installerad i samband med stambyte. På sistonde har det uppstått ett oljud som jag undrar vad det kan bero på.

När man använder duschen så uppstår ett dovt surrande. Påminner ungefär som surrandet från bin. Det brukar börja efter ungefär en halv minut när man slagit på vattnet. Svårt att höra vad det kommer ifrån men det låter närmast blandaren.

Någon som vet vad detta kan bero på? Blandaren eller något med rören? Allt är ju nytt. Bara 2 år gammalt.

Tacksam för svar.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ljud från dusch
« Svar #1 skrivet: 19 april 2018, 21:33:43 »
Hej!
Jag har en fmm mattson duschblandare som blev installerad i samband med stambyte. På sistonde har det uppstått ett oljud som jag undrar vad det kan bero på.

När man använder duschen så uppstår ett dovt surrande. Påminner ungefär som surrandet från bin. Det brukar börja efter ungefär en halv minut när man slagit på vattnet. Svårt att höra vad det kommer ifrån men det låter närmast blandaren.

Någon som vet vad detta kan bero på? Blandaren eller något med rören? Allt är ju nytt. Bara 2 år gammalt.

Tacksam för svar.
En teori:
Kanske bildas s.k "stående vågor" i rören?
Rören blir som orgelpipor men med vatten istället för luft som medium. Kanske dröjer det 30 s innan pipan är varm nog för att fenomenet ska uppstå.

Om du ökar eller sänker vattenflödet när du hör ljudet, så borde ljudet upphöra va?
« Senast ändrad: 19 april 2018, 21:38:38 av kWhalp »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Ljud från dusch
« Svar #2 skrivet: 19 april 2018, 21:37:27 »
Ändrar sig ljudet om du t ex ställer om vattentemperatur på blandaren eller om du skruvar loss duschmunstycket från slangen? Om det finns avstängningsventiler (ballofix eller liknande) för vattnet till hela lägenheten eller duschrummet, står de fullt öppna nu? Ändrar sig ljudet om man provar att ställa om dem (en i taget av kall- och varmvatten, stryp gradvis och lyssna efter vad som händer)?

Är vattenkvaliteten på din ort sådan att den kan ställa till med problem för VVS-anläggningar (t ex mycket hårt vatten, eller surt och aggressivt vatten)? Har du kommunalt vatten eller har fastigheten t ex egen eller samfälld vattentäkt, där man kanske har sämre kontroll på vattenkvaliteten än vad ett välskött kommunalt vattenverk har?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Ljud från dusch
« Svar #3 skrivet: 19 april 2018, 21:39:03 »
Har det varit så hela tiden? Annars kanske det fastnat något i backventilen på blandaren? Hör med bostadsföreningen om det är något dom kan bekosta om det har kommit skit från stammen :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

Ante_swe

  • Gäst
Ante_swe
SV: Ljud från dusch
« Svar #4 skrivet: 20 april 2018, 15:28:45 »
Tack för alla svar.

Ljudet kanske upphör nÃ¥n sekund om man sänker eller ökar trycket eller värmen. Ibland lÃ¥ter det nästan som ett jämrande  ljud pÃ¥ lÃ¥gt tryck.

Alla ventiler är fullt öppna. Ingen skillnad på ljud om man stryper ventil. Jag provade köra bara med varmt påslaget och sedan kallt och då minskade ljudet, speciellt vid högre tryck

Jag hör inget ljud från inkommande ledning eller när man använder blandare för tvättstället, allt går på samma ledning med kopplingar.

Vattnet tas från Mälaren och det är mjukt vatten.

Fm Mattsson skulle skicka nya backventiler så får väl prova byta nått tillfälle.

Tror ni blandaren kan göra så att det skapas för lågt tryck i en av ledningarna och därav ljudet? Kan bara tänka mig det eller att det kommer från någon vibration.

Inte sÃ¥ att man hör ljudet mycket när man duschar men lite irriterande och undrar vad det beror pÃ¥  ???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!