Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥g – GÃ¥r min IVT Greenline Compact 4 att rädda?  (läst 3209 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • GÃ¥r min IVT Greenline Compact 4 att rädda?
Pressostat låg – Går min IVT Greenline Compact 4 att rädda?

1981 köpte Tanten min och jag en fastighet, 17 000 m, i ett fritidshusområde med postadress Farsta – med en då övergiven, inte färdigbyggd fastighet från 1950-talet med 50 m2 källarvåning med lergolv, byggd med begagnat stortegel från någon skorsten och övervåning byggd med lättbetong …

1998 fick jag tag i IVT-pumpen, tillverkad 1996, oanvänd och med lindriga transportskador. Jag började då gräva leran ur källargolvet, isolerade och göt efterhand ner varmvattenförande slingor. Övervåningens golvvärme fördelas med aluminiumplåtar. Borrdjupet i berget är f ö 100 m. Jag anlitade sakkunnig för brunnsborrning¸ inkl inköp av bergvattenpump med färskvattenledning och samt kollektorledning, liksom för nedsänkning av dessa i brunnen. All övrig ledningsdragning, såväl plaströr, kopparrör och elinstallationer med montage, gjorde jag själv.

Så till mina/värmepumpens nuvarande problem. Besvärande nog finns det mycket som talar för att dessa beror på min egen försumlighet. Först sent nu när det börjat strula på riktigt, tror jag mig förstå vikten av att läsa handledningen https://drive.google.com/file/d/1PxNNwsSQ6GIQNaK7ZpLDrQ3Db_dKOMQZ/view ordentligt innan man drar igång pumpen. I samband med den transportskadade värmepumpsleveransen, kanske t o m några smutsfilter blev bortglömda … Här några citat ur handledningen;

•   Inkoppling av värmepumpnedsänkning av
Notera att de medföljande smutsfiltrena alltid skall monteras på den varma och kalla sidans
ingående rör så nära värmepumpen som möjligt.

o   PRESSOSTAT LÃ…G: Kan lösa ut vid
• luft i köldbärarsystemet
• fel i köldbärarpump
• smutsfilter på köldbärarsidan igensatt
• brist på köldmedie
• för lite frostskydd i köldbärarvätskan

Mina följdfrågor kretsar nu om avsaknaden av smutsfilter på köldbärarsidan kan ha/har orsakat oreparerbara skador. Mina tankegångar kretsar samtidigt omkring att det rimligen inte kan vara någon nämnvärd smuts som tillförts kollektorvätskan i det slutna systemet av från början helt nya och oanvända ledningar … Tips på hur jag kommer vidare mottages tacksamt. Kan t ex ett första steg vara att beställa service från Vattenfall? https://www.vattenfall.se/varmepumpar/bergvarme/service/
Sedan cirka ett år jobbar nu bergvärmepumpen utan bergvärme, d v s enbart med elpatronen. Och det kostar förstås skjortan … Jag uppskattar trots allt att pumpen levererar såväl fullt godtagbar inomhusvärme och varmvatten – även om det periodvis har varit kallt ute. Mönstret kan beskrivas enligt följande;
•   Stänger jag av strömmen till bergvärmepumpen släcks alla kontrollampor och pumpen i övrigt är död.
•   SlÃ¥r jag sedan pÃ¥ strömmen tänds DRIFT-kontrollampan TILL. Med fast sken lyser den grönt under cirka 2–10 minuter. Därefter tänds samtidigt även DRIFT-kontrollampan DRIFT. Med blinkande sken lyser den grönt under cirka 10 minuter.
•   Därefter övergÃ¥r DRIFT-kontrollampan DRIFT till fast lysande grönt sken. Samtidigt startar kompressorn utan att nÃ¥gon ny kontrollampa tänds och är igÃ¥ng under cirka 2,5 minuter, och lyser tillsammans med DRIFT-kontrollampan TILL.
•   Därefter stannar kompressorn och DRIFT-kontrollampan DRIFT slocknar samtidigt som den röda LARM-kontrollampan PRESSOSTAT LÃ…G tänds och lyser med fast sken – tillsammans med den även tidigare fast lysande gröna DRIFT-kontrollampan TILL.
•   Beroende sedan pÃ¥ rumstemperaturen eller varmvattentemperaturen tänds sedan efter nÃ¥gra minuter/timmar den fast lysande gröna DRIFT-kontrollampan TILLSKOTT, eventuellt tillsammans med den fast lysande gröna DRIFT-kontrollampan VARMVATTEN. Dessa kontrollampor slocknar sedan eftersträvad rums- o/el vattentemperatur nÃ¥tts – och tänds Ã¥terigen dÃ¥ behovet är pÃ¥kallat.
•   NormaltillstÃ¥ndet med inte fungerande kompressor blir sÃ¥ledes att DRIFT-kontrollampan TILL lyser fast med grönt ljus, samtidigt som LARM-kontrollampan PRESSOSTAT LÃ…G lyser fast med rött ljus.
•   DÃ¥ rumstemperaturen behöver höjas slÃ¥r samtidigt DRIFT-kontrollampan TILLSKOTT till med fast grönt ljus och slocknar när inställd rumstemperatur nÃ¥tts.
•   Behöver varmvattnet höjas slÃ¥r dessutom DRIFT-kontrollampan VARMVATTEN till med fast grönt ljus och slocknar när inställd temperatur uppnÃ¥tts.
•   Finns sedan inget ytterligare uppvärmningsbehov, visar värmepumpens kontrollampor i enlighet med ovannämnda NormaltillstÃ¥nd.

Vänlig hälsning

/CC

Utloggad brutusnr1

  • Kyltekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar/kylaggregat
Det är inte pga avsaknaden av köldbärarfilter(om inte partiklar lossnat från kölbärarpumpen)då det är ett slutet system.

*Är det gasbrist så kan du troligt se rester av olja i värmepumpen där det har läckt(om läckan inte är inne i förångare eller kondensor)hetgas tempraturen stiger även oftast väldigt fort.
*Kontrollera temp på köldbärarna in och ut,ändras inte tempraturen(sjunker i förhållande till rumsvärmen i pannrummet)är det troligt cirkpump eller fruset hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det kan vara köldbärarpumpen som inte fungerar på grund av rostflagor som har fastnat någonstans. Pumpen ska gå igång samtidigt som kompressorn startar. Kontrollera att motoraxeln på köldbärarpumpen roterar när kompressorn går. Det finns en mutter på motoraxelns förlängning som man kan skruva bort. I axeln finns det ett spår som gör att det är lätt att se om axeln roterar. Gör den inte det kan man försöka hjälpa den igång med en skruvmejsel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tar du vatten och värme från samma borrhål? Intressant. 100m är ju väl tilltaget för en 4kW värmepump, det är knappast möjligt att frysa borran, speciellt inte när man tar vatten från den.
Du måste kolla att du har flöde på "kalla sidan", som andra redan skrivit. Om köldbärarpumpen snurrar men det ändå inte funkar kanske du har brist på köldbärarvätska, fyll på och lufta.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!