0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Deltat på värmesidan får jag till 5,1 ºC - lite lågt? Cirkulationspumpen står på 2:an. Övrigt att notera är att vi har 1 slinga för värmegolvet i badrummet kopplat via en manuell shunt och en liten cirkulationspump, kör ut ca 25-30 ºC på denna (mäter på separat termometer). Kan den göra att genomströmmningen blir hög och deltat blir lågt? Alla termostater i övrigt har fullt blås!
Har ju samlat på mig några driftstimmar också:Värmepumpen har enligt Regon gått -21055timmar (antar att den har slått runt vid 32768 eller dyl??)Tillsatsvärme: 9347 timmar (ca 1000 timmar per år under 9 år, varav några vintermånader med enbart elpatronen - mycket!?!?)Tillsatstimern står på 45 minuter - låter som om man borde öka den eller?
Funderar på tillskottstimern, iofs så är det ju bra att skruva upp tiden för den för att förhindra att den går igång ofta. Men då kompressorn går 24/7 under dessa månader så är väl risken att man aldrig når upp till börvärdet om nu pumpen är underdimensionerad.
Citat från: HasseK skrivet 15 januari 2010, 13:04:01Funderar på tillskottstimern, iofs så är det ju bra att skruva upp tiden för den för att förhindra att den går igång ofta. Men då kompressorn går 24/7 under dessa månader så är väl risken att man aldrig når upp till börvärdet om nu pumpen är underdimensionerad. Ökar man tiden på tillsatstimern riskerar man att det blir svalt inne om man saknar inomhusgivare (kan hända även när man har det). I samband med varmvattenberedningarna kan tillskottstimern börja räkna ner igen. Tar man ut varmvatten så att pumpen gör varmvatten kommer tillsatskörningarna för sällan för att de skall gå att hålla temperaturen inne. Läge 2 eller 3 på köldbärarpumpen spelar troligen så liten roll att det kvittar lika.
Nyfiken på varför det skulle bli svalare inne om man saknar rumsgivare och ökar tillskotstidräknaren.
Tillskottsräknaren börjar inte räkna om förens det blivit så hög returtemperatur så att värmepumpen stannat.
Sen finns även en stopptemperatur för elpatrondrift som är med och spökar.
Hittar inget sätt att komma runt detta problem
En natt gods sömn kan ju göra att tankarna klarnar Mitt resonemang:Pumpen verjar jobba på "så gott den kan", dvs jag får ut så mycket kräm som pumpen kan ge + tillskott när det behövs.Acceptera att jag har för liten pump för att täcka mitt värmebehov med endast pumpen, men det är varmt och skönt, vad göra -> minska värmebehovet.Hur minska värmebehovet? 1. Stryp ytterligare ngt i de kalla delarna i huset (garage/verkstad)2. Isolera mera, kan "lätt" få in 20cm ytterligare mha ett glatt gäng en lördag.3. Se till att källardelen (i bostsadsdelen) är på max och ev. strypa lite i de varma delarna i ovanplanet för att låta värmen jobba sig uppåt i möjligaste mån.Några kommentarer? REsonerar jag rätt?Roland nämnde i början av tråden att jag kanske har för "klena" radiatorer - hur tänker du då? Radiatorerna är från ca 1970, platta, men i vissa fall 2 eller 3 "plattor" som enligt mig avger sin värme på ett bra sätt. Ok, anpassat för hög temperatur, men om jag lägger till fler/större radiatorer så måste väl huset ha ännu mer kW in i systemet?OM man lägger till en fläktkonvektor, fungerar den då enl. lågtemperatursresonemanget?Följer era svar med stort intresse./Hans
Citat från: Fixaren skrivet 16 januari 2010, 11:01:06Sen finns även en stopptemperatur för elpatrondrift som är med och spökar. Jag tycker det ser ut som att ramtiden börjar stänga exakt 1.8 grader ifrån stopptempen. När jag kör CP i läge 2 och elpatronen lagt blir det sådan förskjutning att VP kommer över stopptemperaturen med bara kompressordrift och stannar (även med ramtid stänga = 0 min). Hittar inget sätt att komma runt detta problem (förutom att höja CP till 3). Måste jag ringa IVT för att ändra någon fabriksinställning?/Fresh
Jag har sett att den kan resettas när man gör varmvatten.
Först när temperaturen stigit halva diffen över börvärdet och värmepumpen stannat pga stopptemperatur uppnåts så stannar pumpen och tidräknaren nollas.Om tidräknaren räknat ned sig till noll tar ramptiderna över, i det läget försöker eltillskottet hålla sig inom sin zon alltså med en grad under eller över börvärdet.
Jag tycker det ser ut som att ramtiden börjar stänga exakt 1.8 grader ifrån stopptempen.
Roland nämnde i början av tråden att jag kanske har för "klena" radiatorer - hur tänker du då? Radiatorerna är från ca 1970, platta, men i vissa fall 2 eller 3 "plattor" som enligt mig avger sin värme på ett bra sätt. Ok, anpassat för hög temperatur, men om jag lägger till fler/större radiatorer så måste väl huset ha ännu mer kW in i systemet?
Det är min erfarenhet också. Efter varje varmvattenkörning stod pumpen still trots att den borde ha gått
Citat från: Roland skrivet 16 januari 2010, 12:35:17Det är min erfarenhet också. Efter varje varmvattenkörning stod pumpen still trots att den borde ha gått Sitter GT1 nära t-röret som grenar radiator retur och VV-retur, så kan det bli så. GT1-givaren registrerar en temphöjning från varmvattenladdningen. Flytta GT1 så långt från pumpen som möjligt, eller så långt att GT1 registrerar en lägre temp istället för en högre temp under varmvattenladdningarna.(tror för övrigt lubbis menar att el-tillskottet kliver av vid vv-laddning, vilket är riktigt......ramptiden nollas)
Citat från: Lexus skrivet 16 januari 2010, 13:01:50Citat från: Roland skrivet 16 januari 2010, 12:35:17Det är min erfarenhet också. Efter varje varmvattenkörning stod pumpen still trots att den borde ha gått Sitter GT1 nära t-röret som grenar radiator retur och VV-retur, så kan det bli så. GT1-givaren registrerar en temphöjning från varmvattenladdningen. Flytta GT1 så långt från pumpen som möjligt, eller så långt att GT1 registrerar en lägre temp istället för en högre temp under varmvattenladdningarna.(tror för övrigt lubbis menar att el-tillskottet kliver av vid vv-laddning, vilket är riktigt......ramptiden nollas)Mycket klumpigt uttryckt av mig, kompressorn gick hela tiden, det var tillsatsen jag syftade på. Den borde fortsatt ha varit på efter varmvattenkörningen. Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det.Ramptiden nollas vid varmvattenladdning, medför inte det att varmvattnet då görs utan tillsatsel?
Ramptiden nollas vid varmvattenladdning, medför inte det att varmvattnet då görs utan tillsatsel?
Elpatronen är med från början vid varmvattenberedning om tillskottstimern räknat upp till sitt inställda värde.
Citat från: Fresh Prince skrivet 16 januari 2010, 11:15:24Jag tycker det ser ut som att ramtiden börjar stänga exakt 1.8 grader ifrån stopptempen. Det är också vad jag har märkt men returtemperaturen ökar bara en halv grad efter det att tillskottet kopplats ur eller pumpen har stannat så jag har inte problemet med att pumpen stannar när tillsatsen går ur (bortsett från när buggen i programmet griper in). Returtemperaturen stiger ett tag efter det att pumpen har stannat. Undersök hur mycket den stiger och under hur lång tid. Är det mycket vatten i systemet bör ökningen bli större.
Med ett stort varmvattenuttag så var det väl inget vanligt scenario och maskinen funkar som det är tänkt. Så vad är önskemålet?
så någonstans mellan -5 och -10 (vilket normalt är det kallaste man kommer ner till här) så går inte pumpen optimalt (kompressorn går inte hela tiden) så det är detta jag har önskemål om att optimera.
Det betyder att du klarar dig med max 3 kW tillsatseffekt, som i sin tur förhindrar att värmepumpen stänger ner sig då det finns ett kontinuerligt värmebehov.