Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är luft/vatten pump nÃ¥got för mig? Blir inte klok pÃ¥ detta.  (läst 3933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Total novis på detta med värmepumpar, men har läst på så gott jag kan de senaste dagarna. Huset som ska värmas är på 350 kvm (2 plan + källare), 250 uppvärmda, dåligt isolerat, från 60-talet, vid sydkusten så det blåser en del.

I dagsläget värms hus och vatten med havre. Åtgång 17 ton, alternativt 6-7 kubik olja, vilket motsvarar ca 65 000 kwh.

Mottagit offerter från de lokala rörgubbarna, och samtliga faller på CTC ECOAIR 622M som pump och antingen CTC ECOZENITH I350 alt. CTC ECOZENITH I550 som innedel.

Efter installation skulle det krävas 19 000 kwh för att få ut 65 000 kwh från systemet. Känns inte det lite väl optimistiskt? Vad är en mer rimlig kalkyl? Åtgång 30 000 – 35 000 kwh?

Problemet i Skåne är ju dessutom elpriset, som för oss närmar sig 2 kr/kw, elnätsavtalet är jag fast med och redan där går drygt 1.10 kr/kw.

Får inte riktigt detta med värmepump att gå ihop rent ekonomiskt för detta hus. Skulle jag köra olja blir ju inte det mycket dyrare idagsläget, samt att jag slipper en installation som överstiger 150 000 kr.

Var någonstans räknar jag fel, eller är jag för negativ kring hur effektiva dessa pumpar är?

En annan fråga, räcker verkligen en 22 kw värmepump för huset? Verkar ju endast kunna leverera detta i optimala förhållanden.

Vilsen i denna djungel  dontknow

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Skåne har bra klimat för luftvattenvärmepumpar. T.ex. Trelleborg har en dimensionerande vinterutetemperatur på bara -10,3°C och en luftvatten kan ha års-COP på 3,5, dvs 1 kWh el ger ca 3,5 kWh värme så 19.000 kWh låter rimligt. Effekten på 622M ser också ut att räcka till bra. Däremot brukar man anta att oljepannan har en verkningsgrad på 75%, dvs 25% försvinner i spillvärmen och via skorstenen. Då behöver värmepumpen bara ersätta 0,75×65.000= 48750 kWh men kanske det är så att pannan faktiskt värmer källaren och ta man bort den behöver radiatorer som värmer monteras där i stället? Du behöver också analysera ditt elpris närmare så man får fram den verkliga rörliga kostnaden per kWh. Man kan inte ta bara hela elräkningen och dela upp på antal kWh. Schablonmässigt har jag sett t.ex. 1,30 kr/kWh i energideklarationer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack snälla Josth  för svar!

Ok, så du tror att en års-COP på 3,5 skulle vara görbart? Är ju fantastiskt om detta uppnås, iofs så är det sällan minusgrader här numera och jag kanske är för negativ med min antaganden om 2-2,5 i års-cop.

Verkningsgraden på olje-pannan är 85 % (enl. tillverkare), och absolut värmer den källaren. Det finns radiatorer i alla rum, med dagens system är dessa avstänga året om dock (12-15 C på vintern). Nu eldas det ju egentligen havre, men det är ännu svårare att räkna på när det kommer till verkningsgrader osv. Men oljepannan finns och var innan den primära värmekällan och den tog 6-7 kubik.

Nu vet jag inte riktigt hur man räknar ut verkningsgraden pÃ¥ en oljepanna, men onekligen borde stora delar gÃ¥ ut via skorstenen och inte som spillvärme. Kanske kan man anta att 10-12% lämnar huset via skorstenen vilket borde ge mig ett behov av ca  65 000 kwh x 0,89 = 57 850 kwh.

Tyvärr har jag bara möjlighet att se mitt senaste års elförbrukning och gör därav min kalkyl utifrån prisuppgifterna i denna. Känslan är dessutom att elräkningen stiger år efter år utan ändring i el-behov. Elnätsavtalet är jag fast med, som senaste året ligger på drygt 1.1 kr/kwh, kan nog få ner själva elpriset till 0.60 kr/kwh viket just nu borde ge ett pris på ca 1,7 kr/kwh (abonnemangsavgifter osv måste jag ju betala oavsett värmepump). Tänker jag helt fel när jag räknar ut kwh-priset?

En liten frÃ¥ga till  :) Om pumpen är pÃ¥ 22 kw, är det vad den klarar av själv eller inkluderar det även en el-patron i innedelen?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Visst tänker du lite galet när det gäller elpriset, för jag antar att du i uträknat pris kr/kWh tar in hela elnätskostnaden (fast och rörlig) enligt räkningarna och delar på den årliga elförbrukningen som du har haft.

Nu vet vi inte vad du har för huvudsäkringsstorlek, elnätsägare eller elförbrukningen. Dock står det klart att de fasta delarna av nätavgiften (som är det stora för de flesta med låg förbrukning) sannolikt inte kommer öka såvida du med värmepump inte måste gå upp i huvudsäkringsstorlek, vilket ni sannolikt måste om säkringarna inte redan är dimensionerade för el-patroner i pannan.
Samma eller inte alltför mycket högre fast nätavgift utslaget på en betydligt högre elförbrukning kommer helt säkert sänka elnätskostnaden räknat per kWh rejält. De rörliga bitarna av elnätskostnaden och elpriset kommer såklart inte påverkas av förbrukningen.

Vad kostar den nödvändiga mängden havre per år och vad kostar 6-7 kubik villaolja?

Jag har verkliigt svårt att se hur du inte skulle kunna räkna hem värmepumpens kostnad på 5 år eller nåt. Priset på havre kanske inte stiger med åren och kankse är billigt, men priset på villaolja har ju stigit de flesta år (COVID-19 påverkade 2020 borträknat).
« Senast ändrad: 10 september 2020, 15:22:49 av Perfa76 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Effekten på luftvärmepumpar anges normalt vid +7°C ute och 35°C framledningstemperatur. Ingen behöver högsta effekt vid +7°C så effektangivelsen blir då ett teoretiskt värde vad den skulle ha kunnat ge som max medans styrningen begränsar effekten. För varje fabrikat och modell måste man istället följa vad den ger när temperaturen sjunker till minusgrader. Ser att 622M ger max 14 kW vid -7°C. Då får man jämföra det med husets värmebehov. NIBE's kalkylprogram gav också ett SCOP på 3,5 när jag räknade på ett hus i Malmö och en några år gammal men bra modell av luftvattenvärmepump. En bit uppåt landet kan det t.ex. bli 2,85 istället.

Det är väl nätavgiften för elen som har ökat en del från år till år särskilt hos de stora elnätsföretagen. Kanske finns det nya regler som bromsar höjningarna? 1,1 kr/kWh låter mycket tycker jag. Elöverföringsavgift per kWh + skatt per kWh + moms borde det vara. Elpris 0,60 kr/kWh låter aningen högt men inte så stor skillnad. Beror på om man har tur med tajmingen när man ska teckna nytt elavtal. Vissa kör ju rörligt pris istället, rent av rörlig timtaxa, och man tjänar nog en del på det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ser att eldningsolja E10 kostar 10.581 kr/m³ hos Preem och 6,5 m³ blir alltså ca 68.780 kr/år.
Med en elförbrukning på 19.000 kWh/år till värmepumpen så blir det med 1,70 kr/kWh 32.300 kr/år.
Tillkommer kanske 1500 kr per år för större huvudsäkringar vid elmätaren(?)

Det ger en besparing på 34.980 kr/år. En investering på 150 tkr återbetalar sig på ca 4,3 år.

Frågan är hur kalkylen ser ut med 17 ton havre?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu svarar jag er båda :)

Det är specat så här:

(elpris rörligt (61 öre/kwh) + månadsavgift + överföringsavgift (66 öre/kwh) + energiskatt (45 öre/kwh) + abonnemangsavgiften) x årsförbrukning => detta har jag betalat det senaste året.

Detta fÃ¥r jag till att jag betalar 1,72 kr/kwh, mÃ¥nadsavgiften samt abonnemangsavgiften är inte medräknad dÃ¥ detta betalas oavsett värmesystem. Ledsen om jag är trög.  Eller är det sÃ¥ att överföringsavgiften minskar om jag drar mer ström? SlÃ¥r dom ut abonnemangsavgiften pÃ¥ överföringsavgiften?

Säkringsstorleken är 20 A på huset.

Att värma huset med olja skulle enligt mina prisuppgifter kosta 65 000- 68 000/år, med havre kostar det nu runt 24 000/år. Men olja är inte aktuellt då det blir dyrt , havre kräver en arbetsinsats samt att man är beroende av vissa leverantörer, dessutom börjar havrepannan ta slut.

Det hade varit skönt att kunna köra en värmepump, men som sagt tycker jag det blir relativt dyrt ändå, OM det då inte beror på att jag inte kan räkna ut priset på elen :) Verkningsgraden verkar ju bättre än vad jag trodde på pumpen så det ger lite hopp, är inte direkt en optimist när det gäller att räkna på eventuella kostnader... Sedan är man lite bortskämd med dagens värmesystem, finns alltid 80 grader i mer eller mindre obegränsad mängd. Blir ju lite annorlunda med en värmepump.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
överföringsavgift (66 öre/kwh) + energiskatt (45 öre/kwh)

Säkringsstorleken är 20 A på huset.
Det var min själ en hög elöverföringsavgift. Antar att ni då har en fint låg fast avgift då?

Själv har vi utanför Sundsvall med EON som nätägare en överföringsavgift+energiskatt på totalt knappt 66 öre/kWh, men den fasta avgiften för nätet med 20A säkring är då för oss istället knappt 8700 kr/år. Vi skulle spara 1900 kr/år om vi skulle kunna säkra ned till 16A, men ännu är vi inte mogna att ta det beslutet efter bara den gånga milda vintern bakom oss.

Ni lär väl inte klara er med 20A säkring med en så biffig värmepump, så kolla upp vad avgifterna blir med 25A säkring åtminstone, kanske mer beroende på vad el-patronerna kräver. Eller vad tror de på forumet som är mer insatta i LV-värmepumpar?

Om det är så billigt att elda med havre som du säger, så förstår jag din tvekan att gå till värmepump. Men frågan du måste ställa dig är ju såklart vad det kostar att byta den pannan och ta med det i kalkylen. Tillgången och prisutveckling på havre som energikälla har jag ingen som helst koll på, ej heller vill jag värdera arbetsinsatsen för att driva ett sådant bränslesystem.
« Senast ändrad: 10 september 2020, 20:23:59 av Perfa76 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Håller med om att överföringsavgiften per kWh är väldigt hög. I mina hemtrakter är den bara 24,5 öre/kWh och i t.ex. Ystad är den 24,25 öre/kWh och den fasta elnätskostnaden ökar bara med 100 kr/år till 3413 kr/år när man byter från 20 A till 25 A i Ystad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Abonnemangs- och månadsavgift jag specade ovanför ska naturligtvis inte multipliceras med årsförbrukning.

Men oavsett så blir priset på mina kwh 1.72 för det senaste året, om det nu inte är så att överföringsavgift varierar utifrån förbrukning. Blir inte klok på det, får ta och ringa el-bolaget och höra.

Jag kan aldrig räkna hem värmepumpen om jag jämför med havre, installation samt kostnad för pannan är i mitt fall väldigt låg, under 30 000 i detta fall (tillgång till en ny demopanna). Men som sagt, havreeldning kräver sin man/kvinna och man blir ganska bunden till huset, om man inte då kör olja när man reser bort tex.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Du vill inte säga vilket nätbolag du har verkar det som?
Om vi bara fick veta vad för bolag du har så kan vi enkelt hjälpa dig genom att gå in på deras hemsida för att ta reda på allt man behöver veta om deras nätavtal, såvida ni inte har något eget förhandlat nätavtal med ert nätbolag.

Det förefaller helt klart så att havre är det billigaste i nuläget i vart fall att elda havre även om du måste skaffa en ny panna för detta och det krävs en hel del arbetsinsats. Dock borde du räkna av en del av kostnaden för en ny havre-panna när du jämför mot en ny värmepump. Sedan väl inte sagt att du inte kan behålla den gamla havre-pannan eller oljepannan som backup eller för att minska el-kostnaden.
Ingen kan dock förutspå riktigt vart elpriset och havrepriset tar vägen de kommande 15 åren eller hur länge värmepumpen håller. Eller för den delen om ni behåller hälsan och orkar med att driva huset på havre så länge som värmepumpen skulle hålla.

För att vinna över havre som emergikälla så skulle ju SCOP behöva vara bra mycket högre än det som installatören påstod, så egentligen förstår jag inte varför vi ens diskuterar om ett SCOP på 3.5 är rimligt eller om 2-2,5 skulle stämma bättre? Du borde redan ha kommit till slutsatsen att havre är billigast, men påstod initialt bara att skillnaden mellan el och olja skulle vara för liten för att kunna räkna hem värmepumpen, vilket antydde att du övervägde att gå över till olja framför havre som du initialt inte heller sade något om priset på.

Kör du vidare med havre om ni vill det, undrar dock varför ni över huvud taget tittade på att skaffa en värmepump.
« Senast ändrad: 11 september 2020, 09:56:15 av Perfa76 »

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, nu har jag pratat med elbolaget. Siffrorna som specas, och som jag har utgått ifrån, är ibland energiskatt och överföringsavgift tillsammans och ibland redovisas de separat. Ingen riktig logik. MEN, mitt pris ligger inte på 1,7 kr/kwh utan snarare runt 1,26 kr/kwh.

Skulle jag behöva öka säkringen till 25 A, blir det 1 600 kr dyrare per år.

Så är man optimistisk kring års-cop samt elpriset så börjar värmepumpen funka rent ekonomiskt.

Perfa76: Nä, inget kan konkurrera med havre utom egen ved kanske. Men som sagt, där finns en ganska stor arbetsinsats med havre, sen är det ingen i min närhet som kan elda med havre så allt faller på mig hela tiden. Jämförelsen med oljan gjorde jag mest om cop blir sämre och priset på el närmar sig 2 kr/kwh, då är olja ett alternativ. Jag är allergisk mot glädjekalkyler, men man kanske inte ska springa för mycket åt andra hållet heller.

I en av offerterna kommer oljebrännaren ersätta elpatronen.

Så om man utgår ifrån ett års-cop på 2,8 (ingen aning om det är realistiskt) samt räknar bort förluster i skorstenen samt ett elpris kring 1.3 kr/kwh borde elfakturan öka med knappt 30 000 kr/år med värmepump.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
En faktor i det hela som jag inte har kompetensen till att värdera effekten av, det är vilken framledningstemperatur på radiatorvattnet som krävs för ert hus under en normal vinter och hur illa det i sin tur påverkar COP på värmepumpen.

Om radiatorsystemet är gammalt med gamla element som drar nytta av den tillgängliga hög temperaturen i pannan (som du skrev 80°C) så kanske framledningstemperaturen också är hög.
Om flödet idag är lågt och returtemperaturen därmed låg, så kanske det går att sänka framledningstemperaturen något i utbyte mot högre flöde (som värmepumpen önskar) med viss risk för flödesljud som följd.

Vet du vad du idag har för framledningstemperatur som funktion av utomhustemperatur från pannan idag?
« Senast ändrad: 11 september 2020, 11:08:35 av Perfa76 »

Utloggad Ankangul

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Framledningstemperaturen idag överstiger aldrig 44 grader, nog aldrig haft kallare än 10 minus de senaste 10 åren. När tempen utomhus är runt 0-3 grader är framledningstemperaturen kring 37-39 grader. MEN, jag är osäker om termometern funkar korrekt, returtemperaturen ligger för nära framledningstemperaturen. Någon av dessa, eller båda visar fel. I helgen ska jag försöka mäta upp en korrekt framledningstemperatur med en digital termometer.

Utloggad Peter Eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Ta en titt på Mitsubishi Ecodan SHWM 140 Zubadan,
Där har du en maskin som lämnar 14KW vid-15 grader och 50 grader framledning
samt 9,6Kw vid -28
Ovanstående bibehåller nominell effekt ner till -15,

När CTC anger 20kw är vid tämligen ointressanta temperaturer,

Effekt behöver du när det är kallt inte när det är sommar.

CTC 20kw levererar ca 5,7 vid -20 vilket visar tappet väldigt tydligt,

Mvh Peter



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!