Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Upp i rök eller konkurs?  (läst 14192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Upp i rök eller konkurs?
« skrivet: 29 januari 2005, 02:22:39 »
Jag har också ett hål i marken men ingen kollektor ännu.

Har jagat min borrare i 10 veckor för att få kollektorn i berget. Hela tiden har han förhalat det hela och skyllt på än det ena och än det andra.
Senaste budet från förra onsdan var att han skulle ringa mig nu i onsdags och komma överens om en dag för kollektorsättningen.

Är det någon som tror han ringde i onsdags ?!?!

Jagade honom onsdag em och hela torsdagen utan resultat. Inget svar på mobilen. I fredags morse när jag ringde honom fick jag en automatisk röst i örat som sa "Numret är spärrat för inkommande samtal".

Ringde hans teleoperatör men dom kunde inte säga så mycket egentligen första gången jag pratade med dom. Lyckades dock hitta två andra nummer till honom som jag provade med resultatet "Abbonemanget har upphört, hänvisning saknas".

Ringde kundtjänst igen. Fick den här gången beskedet att det var operatören som stängt alla abbonemang. Dom ville iof inte säga varför men om man inte e helt döv kan man ju höra mellan raderna att firman bommat.

Nu har jag även skrivit ett brev till borrarn där jag meddelar att jag säger upp vårt avtal med omedelbar verkan. Får se om jag får något borrprotokoll från honom. Ska ringa till SGU på måndag och kolla hur man gör i detta fall. Jag kan ju meddela läget och djupet till SGU men har ju ingen koll på tillrinning, bergarter/mineraler etc.

Tänker nu ta in någon annan som får göra klart jobbet med kollektorn alternativt hyra (om jag hittar någon) slangsättningsvagn och göra det själv.

Jag har inte betalat för mer än vad dom gjort (borrning) så det finns pengar kvar att bekosta detta.

Lite tur i oturen är att jag faktiskt skrivit "dagbok" över alla kontakter jag haft med honom. Alla telefonsamtal och överenskommelser finns nedskrivna med datum och tid. Vet inte riktigt varför jag gjorde det. Kan ha att göra med en tvist vi haft med en entreprenör tidigare (drygt 15år sen).
Jag var ju även med när dom borrade så jag vet att det är 201m djupt vilket känns skönt. Jag hoppas bara att inget skräp ramlat ner när dom drog upp borren ur hålet.

Min fundering gäller nu istället om jag gör det själv eller anlitar någon annan kan det bli surt efteråt?
Kan en ev. konkursförvaltare kräva in pengar för den del av jobbet som inte är utfört?
Vad kan hända om "syndaren" vaknar till  liv igen och faktiskt kommer hit med en kollektor tvÃ¥ veckor efter att jag fÃ¥tt ner en egen?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2005, 09:19:46 »
Tråkigt >:(

Kontakta bolagsverket & skatteverket & lyssna om det gått i KK m.m. Risken att du får något om dom gått i KK är väldigt liten. Det är ju som vanligt att banker & skatteverket ska ha sitt först...
Brevet du skickat tror jag bör vara rekomenderat, hör med KoV.

Jag ska få min kollektor nästa vecka, gud nåde dom om dom inte kommer.

Allt löser sig - det tar bara lite tid ;)

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2005, 10:27:52 »
Det som skulle kunna hända är att en konkursförvaltare tar över verksamheten och driver den under den tid det tar att reda ut oredan. Då kanske han ser att det faktiskt går att tjäna pengar til konkursboet på en del av de kvarvarande arbetena.

Rekommenderat brev eller inte? Så länge som någon hämtar ut ett rek. är det bra att få ett kvitto. Hur troligt är det att borraren hämtar ut det. Skulle vara en kk.förvaltare i så fall. Skickar nog både och till honom.

Att ringa skatteverket kan ju vara en ide. Få göra dety på måndag

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2005, 15:41:01 »
Hmmm trist som tusan....
har du beställt skriftligt?? eller har han lämnat offert.
Där ingår slangen antar jag!?
Jag tror ju inte det blir nÃ¥gra problem om du sätter en slang själv, det är väl uppenbart att det hänt nÃ¥t "allvarligt" med firman.  

Allmän kommentar:
Av denna anledning ska man ALDRIG betala förskott jag säger aldrig, aldrig betala hela räkningen förrän allt är klart driftsatt och inst har injusterat och förevisat för kund. håll inne pengar gott folk...
Om sluträkningen kommer med ett tidigt betaldatum och det inte rä riktigt klart. ring OCH skriv meddela att INGA pengar kommer förrän det är helt klart. Då brukar det bli fart. Om installatören blir för "skarp" säg att liiite kan du väl betala nu, men slutbetalning kommer inte förrän det är klart....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2005, 16:39:20 »
Av denna anledning ska man ALDRIG betala förskott jag säger aldrig, aldrig betala hela räkningen förrän allt är klart driftsatt och inst har injusterat och förevisat för kund. håll inne pengar gott folk...

Just av det skälet betalade vi inte hela summan utan höll inne med en del som motsvarade kollektorn mer än väl. Det dom fick betalt för var egentligen den rena driftskostnaden för borren samt foderrör.

Tyvärr ingen skriftlig beställning eller avtal så det blir ju lite svårt att kräva något om vi nu skulle behöva göra det. Å andra sidan finns inget avtal så gäller ju avsaknaden åt båda hållen.

Tyvärr kommer jag troligen inte få ett korrekt borrprotokoll utan får väl upprätta ett själv med hjälp av SGU.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2005, 17:44:25 »
Citera
Tyvärr ingen skriftlig beställning eller avtal så det blir ju lite svårt att kräva något om vi nu skulle behöva göra det. Å andra sidan finns inget avtal så gäller ju avsaknaden åt båda hållen.

Det var lite det jag var efter, du har ju inte själv beställt nån kollektor skriftligt, muntligt är iofs lika bindande men mycket svårare att bevisa.

Kan du inte få tag på privatnummer???
Skulle ju va skönt med ett klartecken....  Men troligen kommer ingen och om en konkursförvaltare tar över är jag säker pÃ¥ att han är glad om han slipper fixa nÃ¥t hos dig...
Ev. skulle han kunna kräva mera betalning om det är uppenbart att du betalt för liite för borran men det tror jag inte heller kommer ifråga. Då kan du ju kontra med förhöjd driftkostnad pga av tidsutdräkten (vart får man allt från?)
Dom har nog annat att reda ut antar jag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2005, 18:09:11 »
Fick tag på ett privatnummer men det gick till hans mamma. Lämnade meddelande till henne om att jag ville ha kontakt med sonen. Inte mycket hopp om kontakt men det spelar nog mindre roll som läget är

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2005, 17:40:39 »
men har ju ingen koll på tillrinning, bergarter/mineraler etc.


JAg har fått ett borrprotokoll men där hittar jag ingen info avseende tillrinning eller bergarter/mineraler...
Vad måste vara angivet i protokollet? ???
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Upp i rök eller konkurs?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2005, 20:52:19 »
I mitt protokoll står det bara "Berg", inte så speciellt upplysande. Jag har svårt att tro att killarna som borrade hos mig har särskilt mycket koll på detta...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Upp i rök eller konkurs?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2005, 10:47:49 »
Läge djup dimension mängd uppmätt vatten (grov uppskattning) bergart okulärt...
Detta är lagstadgat det ska meddelas brunnsarkivet.. det ligger helt på borraren
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Upp i rök eller konkurs?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2005, 11:56:39 »
Skall Scanna in mitt protokoll... står som sagt berg och inget mer... Inte ett ord om vatten el. dyl...
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Upp i rök eller konkurs?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2005, 22:08:59 »
Det är många oseriösa hantverkare i farten i den här branchen.
I mit fall fick jag ett borrprotokoll som visade sig vara förfalskat och inte alls stämde  med de uppgifterna som var lagrade hos SGU.
Jag beslöt att hänga ut de här manniskorna och företag på följande hemsida.
             http://se.msnusers.com/Nacka

Annars blir man aldrig av med skojarna.
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Upp i rök eller konkurs?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2005, 22:31:16 »
Har nu lyckats hitta en kille som kan hjälpa mig med kollektorn ;)

Men man ska väl inte jubla förrns den är i hÃ¥let  :-X

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Upp i rök eller konkurs?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2005, 15:21:37 »
ÄNTLIGEN ÄR SLANGEN I HÃ…LET    :)

Det är skillnad pÃ¥ borrare  a:gloch "borrare  fiR:". Fick tag pÃ¥ en ny borrare förra Tisdan. Och nu en vecka senare sitter kollektorslangen där den ska.  :)

Nu ska den bara kopplas in mot pumpen så är allt frid och fröjd och jag kan äntligen vara med "på riktigt" med dom stora grabbarna och tjejerna.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Upp i rök eller konkurs?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2005, 15:29:28 »
Grattis!  :) Äntligen fÃ¥r vi se lite riktiga siffror frÃ¥n din tjusiga logger!
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 627
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!