Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge kan man köra luftvärmepumpen utan filterregnöring  (läst 4802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vet att filtret skall rengöras regelbundet
Men vad anser Ni vara maximal längd mellan rengöringstillfällena?
Vi har ett fritidshus 70 min från vår bostad
Kan man köra pumpen i tre månader utan att filterrensa?
Jag känner till att det finns självrensade pumpar men det har sagts mig att funktionen är mindre bra
Skulle jag kunna köra pumpen i tre månader utan att rensa filtren utan att någon skada sker?

Finns det någon pump som klarar längre intervaller mellan filterrengöring?
Förslag på någon sådan pump?

Kan jag köra pumpen utan filter? Vad händer om jag kör den utan luftfilter?

Tacksam för svar

Mvh

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ganska omöjligt att svara på vad maxgränsen är för att köra utan rengöring då det beror på dels hur mycket damm som far runt i din fastighet samt hur mycket damm/smuts som finns i luften där huset befinner sig.
Men som exempel har vi haft några fjällstugeägare som har varit ifrån stugan längre perioder och det var väldigt lite damm/smuts på filtren, men då hade dom gjort rent stugan ordentligt innan igenbommning samt att det inte var några heltäckningsmattor i huset som släppte ifrån sig "skit".
Men luften är ganska ren i fjällvärden och inte direkt jämförbar med storstadsluft  :)
3 månader i en igenbommad fastighet ska inte vara något problem.

Man ska aldrig ta bort filtren då dammet fastnar mellan lamellerna istället och det blir samma elände som med igensatta filter men betydligt krångliggare att få rent !!

Har ni bara 70 minuters resa så är det väl ändå rimligt att man kollar till fastigheten lite då och då och inte väntar i 3 månader ???
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad lvpumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ganska omöjligt att svara på vad maxgränsen är för att köra utan rengöring då det beror på dels hur mycket damm som far runt i din fastighet samt hur mycket damm/smuts som finns i luften där huset befinner sig.
Men som exempel har vi haft några fjällstugeägare som har varit ifrån stugan längre perioder och det var väldigt lite damm/smuts på filtren, men då hade dom gjort rent stugan ordentligt innan igenbommning samt att det inte var några heltäckningsmattor i huset som släppte ifrån sig "skit".
Men luften är ganska ren i fjällvärden och inte direkt jämförbar med storstadsluft  :)
3 månader i en igenbommad fastighet ska inte vara något problem.

Man ska aldrig ta bort filtren då dammet fastnar mellan lamellerna istället och det blir samma elände som med igensatta filter men betydligt krångliggare att få rent !!

Har ni bara 70 minuters resa så är det väl ändå rimligt att man kollar till fastigheten lite då och då och inte väntar i 3 månader ???

Nej vi har 70 mil till fritidshuset jag beklagar skrivfelet

Nygaard

  • Gäst
Nygaard
SV: Hur länge kan man köra luftvärmepumpen utan filterregnöring
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2012, 13:38:53 »
Vi har et sommerhus på 62 m2 og har en Panasonic NE9. Vi er 2 voksne og 2 teenagere samt 3 katte. Når vi er i huset trænger filtrene til at blive gjort rene efter 2 uger, men når huset står tomt og varmepumpen kører på 8 graders varme er der næsten intet støv i filtrene efter 2 måneder - som også er det længste varmepumpen har kørt uden tilsyn. Personlig ville jeg ikke være bekymret ved at lade varmepumpen køre 3 måneder.

Abki

  • Gäst
Abki
SV: Hur länge kan man köra luftvärmepumpen utan filterregnöring
« Svar #4 skrivet: 24 april 2012, 16:11:56 »
Har ett boro-hus med luftburen värme. Kör den även när luftvärmepumpen går men med sänkt temperatur. Filtren i orginal-luftvärmen brukar behöva dammsugas veckovis för att inte ge problem när den behövs.
Lufvärmepumpens fileter rengör jag då ca 3-4 gånger per år.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Vistas man inte i stugan, lämnar den rent och kör fläkten på lägst kan den klara sig. Annars sjunker verkningsgraden. Hade det problemet själv. Mest damm får vi från våra kroppar och kläder.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad marnyk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vi har pumpar i ett par samlingslokaler där det är folk en - två ggr/vecka. I början dammsög vi filtren en gång/mån, men det fanns "inget" damm på. Nu dammsuger vi 4 ggr/år och finner bara lite damm på filtren. Innedelarna sitter på ca 3m högt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!