Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup vid installation av BVP + FrÃ¥nluftsÃ¥tervinning (IVT VBX, Thermia Vent)  (läst 7168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
ok, FTX...då verkar det som läga att sätta sig in i vad FTX innebär...kanske finns något här på forumet :)

FTX betyder från/tilluftsvärmeväxlare. Den består av 2 fläktar och ett värmeväxlarpaket. Tillluften värms av frånluften i en värmeväxlare. Det finns olika typer men roterande trumma anses vara mest effektivt, principen är en roterande metalltrumma med små hål som passerar genom frånluften där den värms samt tilluften som värms upp av trumman.

Carl: Har du någon länk till en sådan modell av FTX? :)
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
Sorry för att jag postar "svar" i min egen tråd...men en fråga..är ett FTX system hopkopplat på något sätt med bergvärmepumpen eller är det 2 fristående system?
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Sorry för att jag postar "svar" i min egen tråd...men en fråga..är ett FTX system hopkopplat på något sätt med bergvärmepumpen eller är det 2 fristående system?


Det är två separata system, men du kan ansluta ett värmevattenbatteri på tilluftskanalen som ersätter el-battarietet.

FTX med roterande trumma:
http://www.ostberg.com/item/F_item.aspx?id=50278&tab=5

Volymtank/arbetstank:
http://www.nibeonline.com/pdf/031037-6.pdf

Värmevattenbatteri:
http://www.aircoil.se/uploads/File/produktblad/spirobatterier.pdf


Utloggad danneman78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Söderköping
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Show me the money!
En uppdatering:

Borrade förra veckan, 132 meter, 3 meter till berg, fullt med vatten i hålet... (kan man säga att det aktiva hålet = 129m? Sc:,h) (rätt dimensionerat???)

IVT Greenline HE C7 7,2kW
CTC Ecovent (för att sköta ventilationen) http://www.vvs-klimat.se/dokument/17008197_EcoVent.pdf
VA 120 arbetstank

Då jag tidigare hade ett till och frånluft system lovade säljare i offerten att det gick att koppla in komfortkyla (frikyla). Nu fick dom dock kalla fötter då det visade sig att man var rädd för kondens (+ fultskador) samt att det inte skulle gå att få önskad kyleffekt i mitt hus. Förslaget var då en fläktkonvektor på övervåningen och nya isolerade rör från pumpen (pris ca 20k).

Återstår att se om jag beställer den lösningen...men hur som helst skall det bli gött med lite mindre elräkningar och 20 grader inomhus trots vargavinter...

Installation av pumpen sker på måndag, återkommer med lite updates hur det går om någon är intresserad...


MVH
Daniel
« Senast ändrad: 16 oktober 2010, 13:15:06 av danneman78 »
1 1/2 plans villa utanför Söderköping, Östergötland
Byggt 1989
Vattenburet system m elpanna, braskamin med fläkt + kanalsystem från fläkten ut i alla rum, mekaninsk till/frånluft
Beräknad förbrukning 2010 = 23 000 kWh
4 pers i hushållet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!