Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Se upp för mögel om ni använder pumpen som AC längre perioder!  (läst 8235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Bara som ren upplysning och underhållstips så upptäckte jag just att vår ca fem år gamla värmepumpsinnerdel doftade rejält unket nu efter att ha gått i AC-läge hela sommaren. Inte alls hälsosamt!

Den har blivit dammsugad hyfsat regelbundet, trodde att det omväxlande kyl/värmedriften varje år skullle hålla prylarna rena... men så är det alltså inte. Kikade in i utblåset med ficklampa och såg en massa vit påväxt som måste bort illa kvickt.

Har ställt en fråga i IVT-avdelningen om hur man får bort höljet utan att bräcka sönder något, antar det är enda sättet att rensa ordentligt och komma åt med desinfektionsmedel.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Vi har använt maskinen för betydligt mer AC denna sommar.
Har inte haft några problem förr, har varit nogrann att alltid torka ut sista fukten innan jag stängde av.

Dock nu på sistonne så tycker jag att det luktar lite mysko de första minutrarna när man startar...
Fasen... jag trodde jag skulle slippa...  ???
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad vptommy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Tekniker / Montör
Går det inte att ta bort kåpan efter man har gjort den strömlös och rengöra den bara?
Jag vet själv att jag har en gammal kund till oss som har en multisplit där de är mögel på
innedelen efter X antal år som den har suttit i den dammiga miljön.
Innehavande av kat. 1

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Går det inte att ta bort kåpan efter man har gjort den strömlös och rengöra den bara?
Jag vet själv att jag har en gammal kund till oss som har en multisplit där de är mögel på
innedelen efter X antal år som den har suttit i den dammiga miljön.

JodÃ¥, det gick rätt lätt att ta bort kÃ¥pan visade det sig, med lamellerna i lämpligt läge. Problemet var bara att det inte hjälpte sÃ¥ mycket som jag hoppades, merparten av skiten satt i fläktbladen och jag kunde inte se hur man enkelt kunde demontera ner sÃ¥ det gick att komma Ã¥t och rensa.  Det fick bli en tidsödande rensning via utblÃ¥set genom lameller, sidledsfenor och galler istället. Seg skit var det, gick inte ens att blÃ¥sa rent med tryckluft sÃ¥ det bli den hÃ¥rda vägen med finkalibrig läskborste och rengöringsmedel, ett fläktbladssegment i taget... man kan fÃ¥ nackspärr för mindre.

En positiv bieffekt av operation rensning & desinficering blev att innerdelen blev lika tystblåsande och vibrationsfri som när den var ny.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
merparten av de bättre värmepumparna har någon slags clean-funktion som går in efter man har använt kylfunktionen, och på så vis torkar ur förångaren. jag brukar även duscha av förångaren med en blomspruta emellanåt, det håller borta både damm och mögel.
en av mina pumpar har inte clean-funktion, då brukar jag låta den gå på lägsta fläktläge nån timme efter ac-drift.
sen så finns det spray på biltema som dödar bakterier i AC och skapar en fräsch citrondoft (ganska stark i början dock)
den använder jag alltid på bil-ac'n ungefär 2ggr om året. tänkte testa den på pumparna också faktiskt.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Tror problemet uppstod pga att vi använt VP konstant under sommarmånaderna de senaste tre åren, typ maj - augusti. Det betyder att den är fuktig hela tiden och det ger en bra grogrund för pålagringar av damm och påväxt av diverse organismer. Osäkert om en "clean-funktion" skulle hjälpt (och vill man torka ur maskinen så är det ju bara att köra en liten stund i läge värmedrift).

Intressant medel du hittade på Biltema, ett skum tydligen. Verkar praktiskt på just innedelar, ser ut att både lösa fett/damm och desinficera i ett moment. Fast med tanke på vad det främst är till för, bil-AC, hur bär man sig åt för att skummet ska hamna där det gör nytta dvs vid förångaren?

Annars när det gäller lämpliga rengöringsmedel så är jag osäker på vad proffsen använder (och vilka metoder), det hade varit intressant att veta till nästa gång. I en annan tråd föreslogs att man sprayar miljöavfettning på förångare och fläktblad, låter verka en stund och eftersköljer med varmt vatten.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
merparten av de bättre värmepumparna har någon slags clean-funktion som går in efter man har använt kylfunktionen, och på så vis torkar ur förångaren. jag brukar även duscha av förångaren med en blomspruta emellanåt, det håller borta både damm och mögel.
en av mina pumpar har inte clean-funktion, då brukar jag låta den gå på lägsta fläktläge nån timme efter ac-drift.
sen så finns det spray på biltema som dödar bakterier i AC och skapar en fräsch citrondoft (ganska stark i början dock)
den använder jag alltid på bil-ac'n ungefär 2ggr om året. tänkte testa den på pumparna också faktiskt.

hej
var sprutar du in detta i AC på bilen?
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
ja det är betydligt lättare att applicera på en L/L förångare än en bil-förångare!
på burken står det att man ska spreja ner det i bilens luftintag (följer med en halvmeter lång slang med munstycke på)
men jag gör det lite seriösare och plockar ner fläktmotorn, då kan jag komma åt att spreja direkt på förångaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!