Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minsta värmepumpen?  (läst 9623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Minsta värmepumpen?
« skrivet: 11 februari 2010, 21:44:32 »
Jag skall låta bygga en 15m2 isolerad friggebod som skall användas som kontor/extra sovrum.
Vilken är den den allra minsta värmepumpen (ingående effekt alltså)?
Den skall användas främst för att hålla rumstemperatur i friggeboden och på sommaren vid enstaka tillfällen för kyla.
Det är viktigt att värmepumpen är riktigt tyst, både innedel och utedel.
Den skall ha ett vettigt pris.

Kikade på den pumpen som Ö&B har för 4.999 kr. En kompis till mig har en sådan och han är väldigt nöjd med den, han värmer och kyler sin verkstad med den. Den installerar man själv med snabbkopplingar. Fast för mitt användningsmål väsnas den på tok för mycket, både ute och inne. Utomhus delen är väldigt bråkig.

Någon som har något tips på pump mellan 5-10.000 kr inkl installation? (Eller självinstallation)

Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2010, 22:32:50 »
för dom pengarna får du inte nån tyst pump.
i ett så litet utrymme så ska du dels inte ha en ON-OFF pump, och dels så ska du titta på en inverterpumps minsta avgivna effekt.
hittils ligger toshiba polar2 väldigt bra till där, den kan gå ner till 300W som lägsta avgivna effekt, vilket kommer göra att den i princip aldrig stänger av kompressorn såfort du har ett värmebehov.
en annan pump som har bra COP och kan gå lågt i effekt är Mitsubishi Heavy Industries SKR20 båda dessa pumpar ligger över 10k kr och kräver vacuumsugning av rören men du får samtidigt en avsevärt högre kvalitet än skräpet från ÖoB

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2010, 08:27:27 »
Tack Oskar för svaret.
Jag skall titta på de två.

Den från Ö&B som min kamrat har värmer upp en bilverkstad och heter Zibro 1233. Den har han haft i två år och den fungerar väldigt bra och sparar mycket el. Nu i vinter har den fungerat klanderfritt. Kostar 4.999 kr. Det finns även en mindre version för 3.999 kr. Den är verkligen inte skräp och dålig kvalitet. Dock bråkar utedelen mycket så i ett tätare villaområde är det inte att rekommendera om den är riktad mot något annat hus. Se länken: http://www.öob.se/topmeny/hemelektronik/produkter/luftvarmepump.808.html


Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2010, 08:33:31 »
Tack Oskar för svaret.
Jag skall titta på de två.

Den från Ö&B som min kamrat har värmer upp en bilverkstad och heter Zibro 1233. Den har han haft i två år och den fungerar väldigt bra och sparar mycket el. Nu i vinter har den fungerat klanderfritt. Kostar 4.999 kr. Det finns även en mindre version för 3.999 kr. Den är verkligen inte skräp och dålig kvalitet. Dock bråkar utedelen mycket så i ett tätare villaområde är det inte att rekommendera om den är riktad mot något annat hus. Se länken: http://www.öob.se/topmeny/hemelektronik/produkter/luftvarmepump.808.html




 
"COP värde på 3,61kW"

Den texten gör att man förstår att dom inte har nån aning om vad dom säljer... huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2010, 09:24:25 »
Hej
Jag håller med. Men tyvärr är de kunniga handlarna nästan borta idag. Järnhandlarna och många andra typer av affärer som klädaffärer t.ex. är idag ersatta av jättekedjor. Personalen kan oftast skrämmande lite och ofta är de inte intresserade av att ta reda på något heller. Personalomsättningen är hög och för många i personalen är ofta hämtade "direkt från gatan" eller så är det extraknäckande studenter.

Tacka vet jag den gamla goda tiden när butiksbiträdena såg en ära i att vara "experter" och kunniga om det de sålde.
 Eller är det bättre idag när verktyg och annat nästan inget kostar och man mÃ¥ste via nätet i förväg ta reda pÃ¥ allt själv? Vissa saker är sÃ¥ billiga att man bara gapar som en värmepump för 3.999 kr inkl moms? Den kostar utan moms 3200 kr. Den produceras säkert i Asien. Tänk att den skall tillverkas och transporteras till Sverige samt att säkert en grossist ocksÃ¥ skall tjäna nÃ¥got pÃ¥ pumpen. Om Ö&B tjänar gissningsvis 1.000 kr pÃ¥ pumpen och grossisten 500 kr samt att transporterna kostar 500 kr sÃ¥ är tillverkningskostnaden 1.200 kr. Otroligt!
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2010, 09:47:33 »
Hej
Jag håller med. Men tyvärr är de kunniga handlarna nästan borta idag. Järnhandlarna och många andra typer av affärer som klädaffärer t.ex. är idag ersatta av jättekedjor. Personalen kan oftast skrämmande lite och ofta är de inte intresserade av att ta reda på något heller. Personalomsättningen är hög och för många i personalen är ofta hämtade "direkt från gatan" eller så är det extraknäckande studenter.

Tacka vet jag den gamla goda tiden när butiksbiträdena såg en ära i att vara "experter" och kunniga om det de sålde.
 Eller är det bättre idag när verktyg och annat nästan inget kostar och man mÃ¥ste via nätet i förväg ta reda pÃ¥ allt själv? Vissa saker är sÃ¥ billiga att man bara gapar som en värmepump för 3.999 kr inkl moms? Den kostar utan moms 3200 kr. Den produceras säkert i Asien. Tänk att den skall tillverkas och transporteras till Sverige samt att säkert en grossist ocksÃ¥ skall tjäna nÃ¥got pÃ¥ pumpen. Om Ö&B tjänar gissningsvis 1.000 kr pÃ¥ pumpen och grossisten 500 kr samt att transporterna kostar 500 kr sÃ¥ är tillverkningskostnaden 1.200 kr. Otroligt!

Ändå skulle dom förmodligen kunna vara ännu billigare... Gämför med en moped eller fyrhjuling som kostar ungefär lika mycket. De innehåller betydligt fler delar än en värmepump och är dessutom mer skrymmande att transportera. Dock tillverkas dom förmodligen i större volymer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2010, 10:41:42 »
Billigast och tystast, alla ggr elradiator, lägga ut 10-15000kr på en pump i 15kvm, inte lönt.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2010, 11:33:01 »
Billigast och tystast, alla ggr elradiator, lägga ut 10-15000kr på en pump i 15kvm, inte lönt.

/A.

  Grrrrrr  ???   :)     När anses det lönt att montera in en pump ? Ungefär vid vilka kvadrat drar man/du gränsen ?  Om mÃ¥lsättningen är att hÃ¥lla Rumstemp i utrymmet .
   
                      :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2010, 13:25:27 »
I det här fallet så får jag nog hålla med Apan... En elradiator med 400-700w effekt räcker hur väl som helst för att värma upp en välisolerad figgeboda på 15kvm.

Koppla istället en timer till uttaget så går den på intervaller...

Kan inte se hur en luftvärme pump skulle kunna betala sig i det fallet!!

//A
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2010, 14:08:30 »
Billigast och tystast, alla ggr elradiator, lägga ut 10-15000kr på en pump i 15kvm, inte lönt.

/A.

Tack! Bra svar.
Jag skall nog testa först hur det går. Det är väl kalluften på sommaren som är gott att ha. Jag kan tänka mig att det blir ordentligt varmt om solen ligger på en hel dag. En klockströmbrytare "timer" är inte att rekommendera. Snickaren säger att trähus bör ha så jämn temperatur invändigt som möjligt annars kan det bli problem med sprickor fukt osv. Om man har ojämn temperatur rör sig träet för mycket och byggnaden kan börja knaka. Låter rätt logisikt.


 Den pÃ¥ Ö&B kan jag inte ha p.g.a. oljudet. Men den är ocksÃ¥ väldigt stor och otymplig.
Märkligt att det inte finns "Mini-värmepumpar" att köpa, jag menar både i format och ineffekt. Den skulle vara perfekta för friggebodar, garage, uthus och som grundvärme i sommarstugor.
« Senast ändrad: 12 februari 2010, 14:12:29 av Freddan_1 »
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2010, 14:09:52 »
Billigast och tystast, alla ggr elradiator, lägga ut 10-15000kr på en pump i 15kvm, inte lönt.

/A.

X2 (håller med)
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2010, 14:35:08 »
Märkligt att det inte finns "Mini-värmepumpar" att köpa, jag menar både i format och ineffekt. Den skulle vara perfekta för friggebodar, garage, uthus och som grundvärme i sommarstugor.

'Nere på kontinenten' finns det ju små AC-aggregat man sätter i fönstret. Kan man inte ställa en sån bak och fram?
 Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2010, 14:37:54 »
Märkligt att det inte finns "Mini-värmepumpar" att köpa, jag menar både i format och ineffekt. Den skulle vara perfekta för friggebodar, garage, uthus och som grundvärme i sommarstugor.

Visst finns det de,portabla dessutom,både kyler och värmer,ett litet utrymme

här tex, http://www.webhallen.com/prod.php?id=103379&ref=Prisjakt
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad kento

  • Ã…ker helst custom, sakta pÃ¥ kurvig asfaltsväg
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2010, 17:00:48 »
En sÃ¥n här   http://www.solarventi.se/produkter/sider/sv2_side.htm
har jag varit nyfiken o funderat på ett tag till min oxå nybyggda o välisolerade frigga.
Kylning finns ju dock inte . . .
Skulle vara kul att höra erfarenheter från ev andra som har liknande. Vet att det varit på tapeten i tidigare tråd som jag tappat. . .

//Kento
Med L/L sedan 080410. ME GA25 VAH. I sommarstuga ca 70 m2. Bara positiva erfarenheter ännu, och räknar inte med nåt annat! Varför inte tidigare bara . . .

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Minsta värmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 12 februari 2010, 18:16:31 »
Har en Atlas 2.7kw inverter i garaget, eller om den var på 2.9kw, men är sannolikt större än det, eftersom Max förbrukningen ligger på ca 1100-1200w, nästan lika mycket som Bosch Ehp6' an.

Gav 2900:- för den..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!