Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt ljud frÃ¥n pump?  (läst 24418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #45 skrivet: 02 februari 2016, 21:29:56 »
Hej igen

Bör jag sänka lutningen och höja huskurvan?

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #46 skrivet: 02 februari 2016, 21:38:18 »
Jag sänker lutningen till 2 och ser vad som händer och låter kurvan vara

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #47 skrivet: 02 februari 2016, 22:13:48 »
Enligt min erfarenhet så lär du utnyttja VP mera och framledning tas främst från nedre panna, den delen VP kör mot.
Huskurva handlar om att få till behagligt inomhustemp. beroende på utomhustemp och till vis mån korrigering med rumsgivare, så det gäller att hålla den så låg som möjligt. Framledning ska motsvara dina uppvärmningsbehov.
Sen kan vi inte komma ifrån att jag har annan filosofi och behov beroende på mina erfarenheter och 4 års experimenterande.
SÃ¥ starta med enkla ingrep.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #48 skrivet: 02 februari 2016, 23:13:07 »
Jag sänker lutningen till 2 och ser vad som händer och låter kurvan vara

Jag hoppas du menade justeringen, som du hade på 5. Lutningen är det som du hade på 54.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #49 skrivet: 02 februari 2016, 23:34:18 »
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #50 skrivet: 02 februari 2016, 23:42:47 »
Kan inte komma ifrån att varje gång VP startar så har den hunnit räkna ner shuntfördröjning en hel del och hänger inte med inte ens vid plusgrader fast det finns högre kapacitet. Om inget annat så borde den gå 24 timmar/dygn och klara framledningen.
Så det är upp till dig och testa med i service meny: VP min grader 45 och behåll alla andra inställningar i övriga menyer.
Med dina inställningar så kyls panna lång under behovet innan VP startar!
Med vänlig hälsning Jiri

Jiri, du får ursäkta men... du har skrivit en hel del snurriga saker om hur EcoEl-EcoAir fungerar, men det här var det snurrigaste på länge.

Vad är det som skulle kyla nedre tanken utan att VPn startar, och varför skulle inte VPn starta? Har du inte förstått hur VPn styrs av EcoEl?

VPns start och stopp styrs av temperaturen i nedre tanken, och temperaturen i nedre tanken styrs av framledningen. Shuntfördröjningen har ingenting med detta att göra. Shuntfördröjningen ska hindra EcoEl från att ta vatten från övre tanken, för att ge VPn tid att höja temperaturen i nedre tanken, så shuntfördröjningen är alltså till för att spara på elpatronen. Shuntfördröjningen börjar räkna ner när framledningen inte når sitt börvärde, men när VPn värmt nedre tanken igen så att framledningen når börvärdet så nollställs shuntfördröjningen igen.

Och börvärdet i nedre tanken bestäms alltså av framledningen, som beräknas utifrån huskurvan och utetemperaturen. Läs erp's beskrivning så borde det klarna.

VPmin bestämmer den lägsta temperatur som nedre tanken tillåts hålla när VPn är igång. Av vilket skäl ska den vara inställd på 45 istället för fabriksinställningen 35? Med fabriksinställningar så kommer VPn jobba temperaturen i nedre tanken mellan 35 och 40 sen vår och tidig höst när det inte behövs så varm framledning. Med Jiris inställningar tvingas den alltid jobba mellan 45 och 55. Det är väl verkligen att plåga VPn?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #51 skrivet: 03 februari 2016, 00:05:20 »
Inte mer snurrigt än dina påståenden om man följer din utveckling.( så lägg av med personliga påhopp). Mycket väl insatt hur systemet fungerar, nu får du tänka till själv vad som kyler ner panna och överhuvudtaget vad man har den till. Du behöver inte bolla med börvärden hit och dit det är ändå andras erfarenhet du håller dig med.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #52 skrivet: 03 februari 2016, 06:58:25 »
Nu har jag inte följt med i hela tråden, men bara utifrån de senaste inläggen är det helt klart att Lunk har rätt, man skall ALDRIG tvinga en värmepump att arbeta med högre temperatur än vad som är nödvändigt för att hålla huset varmt.
CTC har en brist i att de hela tiden producerar 0-5 grader högre temp än vad framledningen behöver vara, i snitt alltså ca 2.5 grader "för varmt" vilket ger ett COP som är ca 7-8% sämre än vad det kunde vara om allt vore optimalt.

Att ytterligare öka temperaturen så att den aldrig tillåts gå under 45 grader skulle ge ytterligare 30% sämre COP under stora delar av uppvärmningsäsongen - och det rådet kan inte ses som annat än direkt felaktigt.

OM man inte kan hålla huset varmt utan att öka minvärdet för nedre tanken så är det andra parametrar man skall ändra på för optimal drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #53 skrivet: 03 februari 2016, 08:17:45 »
Du behöver inte bolla med börvärden hit och dit det är ändå andras erfarenhet du håller dig med.

Jiri, det är börvärdena som styrsystemet använder för att styra hela värmesystemet. Det är börvärdena som styr shunten, när VP startar och stoppar, osv.

Sen blir det skillnad på system som arbetar mot golvvärme och mot radiatorer, eftersom de kräver helt olika framledning, vilket påverkar den genomsnittliga temperaturen i nedre tanken, vilket i sin tur påverkar produktionen av tappvarmvatten.

Med en huskurva som ligger en bra bit under 40, som du skrivit att du har, så kommer du aldrig råka ut för en del av det som händer i system som har kuskurva uppåt 55 eller högre, så dina erfarenheter går inte att överföra rakt av.

En fråga till Rikard och andra som kan mer om hur VP fungerar rent tekniskt/mekaniskt: hur påverkas kompressor osv om man stryper vattenflödet väldigt mycket, så att differensen på VPin/ut blir 10 grader eller mer? CTC rekommenderar 4-7 grader, beroende på utetemperatur.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #54 skrivet: 03 februari 2016, 08:29:34 »
Enligt de tester som vissa medlemmar utfört så verkar COP stiga ju lägre deltaT man har.
Har man R407C som köldmedia skall man dock inte gå för lågt med deltaT då mediat är en blandning av gaser som har en glide (förångas vid olika temperaturer).
Men ju närmare 4 grader man kan ligga desto bättre borde det vara ur COP-synpunkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #55 skrivet: 03 februari 2016, 08:46:13 »
Så ur COP-synvinkel skulle det bästa vara om delta över VP-kretsen och radiatorkretsen vore samma, så att VPn exakt lyckades kompensera för temperaturfallet över radiatorerna? Och det är i princip det man försöker åstadkomma med inverterpumparna? Att VPn levererar exakt det som behövs för framledningen och bara värmer inkommande vatten från radiatorreturen precis som mycket som det kylts?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #56 skrivet: 03 februari 2016, 10:00:49 »
Oj Oj! Har nu ändrat tillbaka till VP min 35 i service-menyn.
Lunk Umeå: Jag menade justeringen :) Den är nu satt till 1 och lutning är kvar på 55.

För mig är det svårt att förstå allt ni säger. Men jag försöker så gott jag kan. Jag antar att jag nu bara skall prova mig fram för att hitta en bra lutning och justering som gör att jag fortfarande håller bra temperatur i huset. Sedan är de andra inställningarna bra som de är? Eller?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #57 skrivet: 03 februari 2016, 10:46:38 »
Att hitta rätt huskurva är steg 1. Det är ju den som ser till att du får tillräckligt varmt i huset. När den delen fungerar kan man börja justera annat, för att få en lägre elförbrukning. Om man rattar på allting samtidigt så riskerar man att inte få kontroll på vad man gör. En del här inne rekommenderar rentav att man ska börja med att ställa in huskurvan utan innegivare.

Apropå innegivare och den temperatur du valt (börvärdet för innetemp). När temperaturen inne inte når börvärdet så justerar styrsystemet upp framledningen för att om möjligt nå rätt temp, och omvänt om det blir varmare än börvärdet så justeras framledning ner några grader. MEN, den här justeringen är bara tänkt att kompensera för tillfälliga avvikelser, beroende på extra solinstrålning som värmer huset, eller extra blåst som kyler huset. Om innetempen ligger kvar under börvärdet, den temp du vill ha inne, så måste du höja huskurvan.

Om du får en väldigt hög huskurva, uppåt 60 eller mer, så ska du nog fundera på att byta ut en del radiatorer mot större. Ju högre huskurva, desto tidigare kommer VPn stoppa när temperaturen sjunker.

Kan man inte höja övre elpatronen till 9 kW och lÃ¥ta VPn värma nedre tanken och sen spetsa framledningen med elvärmt vatten frÃ¥n övre tanken när det är riktigt kallt ute? Teoretiskt ja, men i praktiken nej. Det som händer dÃ¥ är att VPn startar därför att nedre tanken är kallare än börvärdet, men radiatorreturen är samtidigt sÃ¥ varm att VPn omedelbart kommer att stoppa därför att VPin är varmare än stoppvärdet. Sen är det 10 minuter startfördröjning, ny start, men omedelbart stopp pga för varm VPin. Du fÃ¥r alltsÃ¥ i princip en start-stopp var 10:e minut pÃ¥ kompressorn dygnet runt, samtidigt som övre patronen jobbar för fullt för att hÃ¥lla värmen i huset. Det är därför man mÃ¥ste hitta brytpunkten för när VPn kan gÃ¥ utan att stoppa hela tiden, och ställa in Min Utetemp där.   

PS. Om du inte förstår, fråga och be oss förklara. Det finns alltid logiska förklaringar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #58 skrivet: 03 februari 2016, 14:55:42 »
Ok! lunk Umeå! Tack för förklaringen!

Jag har nu varit nere och filmat inställningarna. Har haft 54 i huskurva och 1 i justering sedan igår kväll då se det ut såhär:


Jag är nöjd med temperaturen inne som det är nu, men frågan är hur det blir om det blir kallare ute.
Ser ni några saker man kan justera vidare utifrån filmen?

Mvh



Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #59 skrivet: 03 februari 2016, 16:00:11 »
Jag tycker det ser bra ut. Framledningen har nått börvärdet och då nollställs shuntfördröjningen efter nån minut, när shunten gått tillbaka till mittläget.

Jag noterade bara en enda liten detalj, och det är Husvärme frÃ¥n. Jag har för mig att fabriksvärdet är 18 eller rentav 16. Det finns ingen anledning att mata ut värme i radiatorerna ända tills det är +20 utomhus. Det kommer att vara 21 grader varmt inne pga människor, matlagning, elektronik, osv redan när det är 16-18 grader utomhus. Men det är ju ingen brÃ¥dska att ändra den, med tanke pÃ¥ Ã¥rstiden.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!