Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konstigt ljud frÃ¥n pump?  (läst 24420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2016, 20:55:19 »
Shunten är i autoläge (intryckt) sÃ¥ det är OK och anpassar sig efter börvärde. SÃ¥ nu gäller det att fÃ¥ till drift  med VP med lämpliga inställningar. Som det är nu sÃ¥ kör du framledning frÃ¥n övrepanna, med andra ord - Elspets!
Snygg pump.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2016, 21:13:12 »
Tack för det :)

Hej igen

Något annat tips på inställningar av den nya cirkulations pumpen eller på själva värmepumpen?
Du säger att jag kör Elspets? Låter dyrt!

Värmen börjar komma igång nu... Se film...






Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2016, 22:33:03 »
I första videon håller shuntfördröjning på att räkna ner. Först när den är nere på noll öppnar shunten mot övre pannan med spetsat vatten.
Andra videon shuntfördröjning på 120 minuter, dvs räknaren har återgått till (inställt) startvärde då nedre pannans värme räcker till.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2016, 23:55:47 »
Hej, nu börjar det hända saker !
Man ser pÃ¥ shunten(ratten) varifrÃ¥n den tar framledning, mitten och Ã¥t vänster-övre panna, mitten Ã¥t höger nedre panna. Sen ser du i inställningar: Fördr shunt  0 dÃ¥ är det övre panna. CP pÃ¥ II ?fritt och testa. System tryck ca 0,8bar(1bar) varierar med systemtemp.
Hög temp.system svårt att hålla börvärdet och framledningstemp. utan lite klurande.
Om vi tar själva CTC EcoAir så är den i topptrim med 7K diff. och låg hetgas, så nu hoppas jag Erp och LunkUmeå hänger med.
Sen ska man inte ha så bråttom att spärra av LVVP låt den gå även om shunten kör från övre panna det är radiatortemp.returen som sätter stopp för VP drift(det blir VP in max). Våga och öppna service, fabriksinst.kodad ,372 för att ändra.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2016, 00:09:39 »
Att inte shunten öppnat helt åt vänster beror på att Shuntfördröjningen inte hunnit räkna ner än. Den stod ju på drygt 60 i Driftdata om jag minns rätt från filmen.

Skälet för att "spärra av" VPn genom att höja Min utetemp som du gjort från -15 till -9 är att så länge VPn är tillåten att gå så startar aldrig elpatronen i nedre tanken, oavsett hur kallt det blir i huset.

Min erfarenhet är dessutom att om jag lägger Min utetemp precis på gränsen för vad VPn klarar utan att stoppa på för varm VPin så blir det problem om utetempen lägger sig precis där. Då hoppar systemet mellan "VP tillåten - startfördröjning - startar men stoppar snabbt" och "VP spärrad - elpatronen värmer nedre tanken", så det blir varken hackat eller malet. Det verkar som om tempgivaren i VPn kan påverkas en liten aning när man börjar cirkulera ut varmare, elpatronvärmt vatten igenom VPn, så systemet tror att det blivit en grad varmare. Då blir VP tillåten, elpatronen spärras, men VPin-stopp ligger fortfarande så lågt att VPn stoppar nästan direkt. Om man höjer så man har nån grads marginal så slipper man det problemet.

Allt handlar om huruvida man vill springa och ändra i inställningarna stup i kvarten eller om man vill kunna låta systemet sköta sig själv, utan handpåläggning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #35 skrivet: 02 februari 2016, 10:24:53 »
Tack för era svar!

Nu är det ännu värmare i huset :) Lägger upp en ny film. Är inne i service-menyn så ni kan se hur det ser ut där också.
Vad exakt är det du rekommenderar mig att göra där Jiri?

Är detta inställningar jag skall vara nöjd med?



Mvh
Westbergh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #36 skrivet: 02 februari 2016, 12:15:08 »
Det enda i inställningarna som förvånar mig är att du har justering +4 på huskurvan. Det betyder att huset behöver mer värme när det är varmt ute än vad huskurvan säger. Justeringen lyfter/sänker hela kurvan, med bibehållen lutning. Lutningen anger den framledning du behöver vid -15 ute. Så en högre kurva med minusjustering innebär att man relativt sett kör ut ännu mer värme när det är kallt ute än vad standardkurvan säger, och en lägre huskurva med plusjustering att du istället kör ut mer värme när det är varmt ute.

Jag kollade Lutning 54 med justering +5 i min excelfil och enligt mina beräkningar kommer VPn stoppa redan vid -7 pga för varm VPin.
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 12:22:14 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #37 skrivet: 02 februari 2016, 12:25:27 »
Titta dessutom på din framledning. Börvärdet är 46 trots att det är +6 ute. Lutning 54 och justering +5 anger att framledningen ska vara 41 vid +6. Det är börvärdet på din innetemp (22) som driver upp framledningen så högt.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2016, 13:07:24 »
Tjena Lunk Umeå

Ok! Vad rekommenderar du mig att sätta huskurvan på? 0 eller?

Skall jag minska innertemperaturen för att få ner börvärdet? eller tycker du att jag skall stänga av innegivaren helt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #39 skrivet: 02 februari 2016, 13:35:29 »
Om du vill ha 22 grader inne så säger systemet just nu att då måste du höja huskurvan.

Om man har ungefär rätt kurva så kan man finjustera med justeringen. Rekommendationen från CTC är att om man har för kallt när det är plusgrader så höjer man justeringen och när det är minusgrader lutningen. Men eftersom du redan har justering +5 så måste du öka lutningen.

Så om du inte får upp temperaturen till 22 om ett dygn och absolut vill ha det så är det bara att öka lutningen. Men då måste du å andra sidan vara beredd att höja Min Utetemp från -9 till exv -6 eller rentav -5. Du verkar för övrigt ha alldeles för små eller för få radiatorer för att få upp temperaturen inne.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #40 skrivet: 02 februari 2016, 14:53:06 »
Lite fundering: meny-inställningar Elpanna 43gr men i aktuell driftinfo triggas börvärde 53+3gr. Antar att det har med framledningsbehov vid högtemp.system att göra. Med andra ord man hamnar ändå i behov av elspets, min erfarenhet, ingen större skillnad i förbrukningen att försöka hålla ca 60gr i övre panna på det viset. Förlita sig på VP vad det gäller VV rena nonsens, sen beror det på vad man definierar som VV, (alt över 0 gr?) och komfort behov. Enkelt att testa olika inställningar, man kan skriva av elförbrukning om man inte kan logga.

Shunten tar framledning från övre panna, det betyder att med VV uttag, framledning kanske avfrostning hinner LVVP inte med dina behov och shunten ändrar läge. Vist kan man laborera med shuntfördröjning på bekostnad av uppvärmningskomfort.
Så det handlar om att försöka få VP att hålla nedre panna med rätt temperatur så länge det är möjligt, det är där du sparar dina pengar.

Det jag ser?(otroligt med YouTube)!
Jag ska inte krångla till det mera, vi kör med klara siffror även om det blir riktigt ramaskri. Under service har du kvar fabriks.inställningar inte så lämpliga.
Avancerat:-Instälningar: Elpanna °C 57 – höjs till 60 varmtvatten
                                        Elpanna max kW  3kW eller mer upp till 9kW (vinter)(egentligen panna skall vara säkrad till max effekt 15kW)
                                        Elppana nedre °C  50 (6kW vid -20 räcker inte)
                                        Elpanna nedre kW 6
                                        Fördr.shunt 180 (själv 30)annan förklaring
                                        Extra VV min 60 (efter behov)
                                        Extra VV elpanna °C 57 (höjs till 60) eliminerar legionella(legionella finns inte i verkligheten enligt vissa)
                                        VV höjning : nej(vinter) - varför plÃ¥ga kompressor
                                        Min utetemp °C -15 (hitta brytpunkt)
Avancerat:-Service:-Fabriksinst kodad:
                                        Kod : 372
                                        Sommardrift °C  18
                                        VP Max °C 55
                                        VP Min  °C 45 (tänk pÃ¥ radiator retur, experiment  45-50 med 
                                                                  5 diff ( mycket starter) eller 43-50 med 7 diff)
                                                                 börvärde: när VP startar, -fritt för experiment
                                        Stopp hetgas: se typskylt i VP (110°C rekommenderat)
                                        Diff start/stopp 5 (att börja med, själv 10-anars mÃ¥nga starter)                                 
                                        Startfördröjning  10(tid i minuter för kompressor olja )
Har reviderat mina uppgifter.
Med dina inställningar så kyls panna lång under behovet innan VP startar!
Som LunkUmeå påpekar så skadar det inte att se över huskurva med tillhörande rumstemp.givare. Våran strävan handlar om att få ditt system fungera optimalt med dina förutsättningar, men tyvärr det finns alltid begränsningar.
Med vänlig hälsning Jiri
 
 

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #41 skrivet: 02 februari 2016, 15:43:44 »
Legionella: 
Det finns alltid legionella i vattensystem. Det blir hälsovådligt när man har stor stillastående vattenmängd med lämplig temperatur så bakterierna kan föröka sig. I en vanlig varmvattenberedare har man en stor mängd stillastående vatten och då måste man antingen ha för varmt för bakterierna hela tiden (mer än 50 grader) eller då och då höja till så varmt att alla bakterier dör (helst minst 60 grader).

I EcoEl och EcoZenith finns ingen stor stillastående vattenmängd. Det finns en liten mängd i slingan inne i EcoEl, men varje gång man spolar i en kran så byts den ut mot kallvatten som värms när det strömmar igenom. Därför bedöms risken för legionella i såna system som obefintlig.

Alltså finns det ingen anledning att köra nåt slags "legionella-höjning" eller att alltid ha 60 grader i övre tanken.

Elpanna övre:
Börvärdet bestäms alltid av det värde som är högst av 1) det värde som är inställt på Elpanna i menyn, 2) den framledning som systemet beräknat med ledning av huskurvan plus 7 grader.

Jag har ställt upp start/stopp-diffen från 5 till 7, dels för att hindra VPn från att nå börvärdet precis innan den ska avfrosta (vilket gör att den istället går kontinuerligt från -5 till -10), dels för att få samma börvärde i nedre pannan som i övre. Genom att dessutom ha VV-höjning (var fjärde körning till 58 grader i nedre, jag har Polar Edition) så kommer övre pannan oftast värmas indirekt av den nedre, så då behövs ingen elspets.

Jiri har golvvärme och har alltså helt andra framledningstemperaturer än vad exv jag och erp har.

Jiris kommentar om att inte ha VV-höjning vintertid är lite tramsig – att som Jiri ha start/stopp-diffen pÃ¥ 10 gör att VPn  plÃ¥gas vid varje körning istället och dessutom värmer nedre tanken mycket varmare än vad som behövs, hela Ã¥ret. Att han fÃ¥r väldigt mÃ¥nga starter beror förmodligen pÃ¥ nÃ¥t sÃ¥ enkelt som att han har alldeles för stor VP sÃ¥ den värmer tanken pÃ¥ nolltid. DÃ¥ blir det massor av starter. 

Med min huskurva behöver jag 45 graders framledning vid  -5, och dÃ¥ blir börvärdet alltsÃ¥ 52. Att systemet dÃ¥ vid var fjärde körning ställer in börvärdet pÃ¥ nedre pannan pÃ¥ 58 "plÃ¥gar" inte kompressorn nämnvärt, eftersom den ändÃ¥ inte kommer nÃ¥ högre än 55-56 grader i VPut innan den stoppar därför att VPin nÃ¥r stoppvärdet pÃ¥ 51 (vattnet värms ca 4-5 grader vid -5). Med Jiris inställning (start/stopp-diff = 10) skulle den plÃ¥gas vid varje körning, helt i onödan.

Det handlar om att totalt sett hitta en balans så man får så hög komfort som möjligt till så låg kostnad som möjligt, och då tjänar man på att ha VPn att gå så mycket som möjligt och elpatronerna så lite som möjligt. Därför ska man inte ha varmare än nödvändigt i vare sig övre eller nedre pannan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #42 skrivet: 02 februari 2016, 18:18:54 »
Hej på er!

Jag har nu sänkt innetemperaturen till 21.5. Då ser det ut så här:


Jag tänker inte göra några drastiska inställningar nu eftersom mitt 100koll (Eons mätprodukter för förbrukning) har ballat ur då de håller på att uppdatera. Kan därför inte följa min nuvarande förbrukning samt vad som händer om jag gör massa inställningar.

Men om jag ställer frågan såhär, tycker ni båda att det behöver göras något under Avancerat/service-inställningarna som gör att min nuvarande inställning inte är så bra som den kan bli?

Lunk Umeå: Tycker du att mina inställningar är ok? Har du något förslag på bättre?
Jari: Tack för dina inställningar du skickade, skall testa när Eons mätutrustning fungerar, sÃ¥ att jag kan se hur det pÃ¥verkar. 

Tack igen för att ni tar er tid att hjälpa mig

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #43 skrivet: 02 februari 2016, 21:04:39 »
Kan inte komma ifrån att varje gång VP startar så har den hunnit räkna ner shuntfördröjning en hel del och hänger inte med inte ens vid plusgrader fast det finns högre kapacitet. Om inget annat så borde den gå 24 timmar/dygn och klara framledningen.
Så det är upp till dig och testa med i service meny: VP min grader 45 och behåll alla andra inställningar i övriga menyer.
Med dina inställningar så kyls panna lång under behovet innan VP startar!
Med vänlig hälsning Jiri

1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Westbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstigt ljud från pump?
« Svar #44 skrivet: 02 februari 2016, 21:25:33 »
SÃ¥ nu har jag VP min grader 45.
Kommer detta göra att det blir dyrare?

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 423
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!