Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?  (läst 2673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dunken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Hej

vi har lagt in golvvärme i badrummet  , samt i hallen .
Där var det tidigare element på dessa ställena.
Men det känns som att det ibland blir kallt på golven , sen nästa stund är dom varma
Har förmodligen med lutningen att göra ?

den står på 50 idag

Men vad ska man ändra lutningen till ?

Alla andra element i huset står fullt öppna

Har 4 element i källaren , samt 6 på 1:a plan

?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2011, 19:44:11 »
Har du rumstermostat till golvvärmen?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2011, 22:00:09 »
En CTC shuntar ut värme hela tiden, en viss variation kan ske beroende på om kompressorn går eller ej, men detta går inte att ändra med kurvlutningen på din anläggning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dunken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2011, 12:17:52 »
har termostater till golvvärmen ,

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2011, 12:37:26 »
har termostater till golvvärmen ,

I så fall är det termostaterna som öppnar/stänger, golvvärmetermostater brukar vara av on/off-typ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad dunken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2011, 11:00:34 »
men verkar det inte konstigt att golvet ena stunden är iskallt , o sedan är det värme på nästa ?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #6 skrivet: 01 april 2011, 11:28:20 »
men verkar det inte konstigt att golvet ena stunden är iskallt , o sedan är det värme på nästa ?

Troligen är inte golvvärmen riktigt bra justerad, flödet till/från fördelaren är så högt att termostaterna får reglera rätt "hårt".
Då uppstår såna här effekter med stora temperaturvariationer i golvet.
Har du lite hum om hur man justerar flödet på fördelaren så kan du strypa in flödet antingen till eller från fördelaren på VP-sidan.
Görs detta riktigt så kan du i princip öppna termostaterna på golvvärmen fullt och få rätt temp i golven ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2011, 20:29:14 »
Jag har samma fenomen men relaterar det till rumstemperaturen där givaren sitter.
Nu när solen äntligen visar sig igen så går framlednings tempen ner p.g.a solen värmer det rummet där givaren sitter, då får jag ingen golvvärme i kök och bad (vattenburet), om jag öppnar dörren till hallen som är intill och som är svalare så kommer värmen tillbaka radiatorsystemet.
Det går att lösa med en liten elpatron, i alla fall på LK:s system som jag använder, men jag tycker inte att att det är värt energi+investeringskostnaden, men det är upp till var och en.
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

Utloggad petepete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: vattenburen golvväme ecoair 107 , 1550 ? Lutningen?
« Svar #8 skrivet: 14 april 2011, 20:23:44 »
Jag har samma fenomen men relaterar det till rumstemperaturen där givaren sitter.
Nu när solen äntligen visar sig igen så går framlednings tempen ner p.g.a solen värmer det rummet där givaren sitter, då får jag ingen golvvärme i kök och bad (vattenburet), om jag öppnar dörren till hallen som är intill och som är svalare så kommer värmen tillbaka radiatorsystemet.
Det går att lösa med en liten elpatron, i alla fall på LK:s system som jag använder, men jag tycker inte att att det är värt energi+investeringskostnaden, men det är upp till var och en.

Deaktivera innegivare och sätt termostaten till golvvärmen på max. Styr sedan temperaturen med utegivaren/huskurvan. Det fungerar bäst hos mig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!