Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat nÃ¥got?  (läst 604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle_qv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« skrivet: 06 december 2023, 14:34:19 »
Hej
Har satt in en vattenmantlad kamin specad med 6kW till vatten
När jag letat info om inkoppling verkar det vara väldigt massa frågetecken och oklarheter eller är det något jag har missat?

Acktank 500l utan slingor, VP laddar topp, kamin laddar topp. Backventil mot VP för säkerhets skull. Kopplad som arbetstakt
Värmen tas ur det övre uttaget i tank med en 3v shunt som styrs av VP krets 2.

Laddpaket mot kamin såklart.

Vp framledningsgivare för krets 1 i topp tank och  för krets 2 efter shunt.

När jag inte eldar får jag flytande kondensering och shunten är fullt öppen, vid eldning shuntar den ner framledningen efter VP värmekurva.

Allt funkar toppen utan handpåläggning, har jag missat något eller varför låter det omöjligt att kombinera enligt så många?

Utloggad Stenben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 02:07:12 »
Wow. Det där låter ju riktigt piffigt!

Har du en systemskiss?
Lite mer info om vilka komponenter / vilka maskiner sj har?

Vilka styrningar m.m.?

Utloggad kalle_qv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2024, 19:15:58 »
Har en IVT pump med rego 1000 styrning, om man vill kan man ha vilken extern shuntstyrning som helst. Bara de jobbar efter samma värmekurva.
Cirkpump vid kamin styrs av rökgastermostat

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2024, 20:15:14 »
Cirkpumpen ska inte styras av rökgaserna, den ska styras av tempen i kaminen. Sen kan du ha en rökgastermometer för att hålla koll på gaserna så dom inte blir för varma och ger kråkorna en bra värme i kyligt väder. Vet vilken temp det ska vara på gaserna i din kamin, men kanske runt 180 C . eller lite lägre.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2024, 12:45:58 »
Att det är så "krångligt" i mångas ögon är ju just det där med shunt, laddomat, rökgasgivare och arbetstank.
För något år sedan var det mer eller mindre omöjligt att tjäna in extrakostnaderna, men nu är det ju kanske en annan sak, med de elpriser och den skatt vi idag har på elen.
Elbilarna drev upp elskatten fortare än man kunde ana, de har inte ens behövt skylla på elbilarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kalle_qv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2024, 15:58:31 »
Kommer antagligen ta ett tag att räkna hem sig ekonomiskt,men jag gillar tanken av att ha flera alternativ att hålla familjen varm när något går sönder.
Är säkert ännu bättre att styra på vattentemp, men fungerat utmärkt hela vintern med rökgastermostat som startar pumpen på väldigt låg temp så den alltid går när jag eldar

Utloggad lt1cobra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2024, 20:09:41 »
Sitter det givare i acctanken? eller varfor laddar inte VP nar den tycker att "returen" ar kall? (har ej svenskt KBD sa inga a,a,o med prickar)

Jag funderar sjalv pa att komplettera min VP med en tank + vattenmantlad kamin namligen... (for preppning om strommen ar borta en langre period)

Utloggad kalle_qv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2024, 20:57:17 »
Min VP styr på framledningen och den givaren sitter i topp på tanken
Ska det funka även vid strömavbrott får man tänka ett varv till med shuntsyrning och cirkulationspumpar. Har laddpumpen via UPS men är mest för att skydda för kokning om strömmen går efter man lassat in

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenmantlad kamin & VP, har jag missat något?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2024, 22:06:12 »
Kommer antagligen ta ett tag att räkna hem sig ekonomiskt,men jag gillar tanken av att ha flera alternativ att hålla familjen varm när något går sönder.
Är säkert ännu bättre att styra på vattentemp, men fungerat utmärkt hela vintern med rökgastermostat som startar pumpen på väldigt låg temp så den alltid går när jag eldar
Troligen en liten miss. Du har nog en pump från kaminen till en tank och från tanken ut till huset, även där en pump. I dag så byggs det inga hus med självcirk och grova rör, så pump/ar är ett måste och där är nog nästan varenda husägare i skiten, vid strömavbrott, även jag är det. men har inverters och elverk så jag klarar mig.
Även du kanske har tillgång till extra el och då är du hemma som det kallas och inget missat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!