Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage av köldbärare?  (läst 6821 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Läckage av köldbärare?
« skrivet: 02 juli 2013, 11:40:18 »
December 2009 lämnade min IVT 2000 slutligen in. Den hade dÃ¥ troget tjänat mig sedan installationen 1982 och fungerat felfritt under alla Ã¥ren. Den var ansluten till ca 500 m glykolfylld slang i Mälaren. Jag bytte till en Nibe Fighter 1125 10 kW, som anslöts till den befintliga slangen och driftsattes den 3 december 2009. I oktober -12 upptäckte jag att trycket i expansionskärlet till köldbäraren hade sjunkit till 0,2 bar. Jag var rädd för att jag fÃ¥tt ett läckage i köldbärarslagen och ringde  en servicetekniker. Han sa att trycket kunde sjunka pÃ¥ detta sätt ibland utan att det var läckage. Han kollade upp värmepumpen och fann inget onormalt och fyllde pÃ¥ glykol till ca 0,8 bar. Efter pÃ¥fyllningen kunde jag höra att det passerade en hel del luft i värmebärarslangen. Jag följde sedan oroligt trycket i expansionskärlet i nÃ¥gra mÃ¥nader, men det lÃ¥g helt stabilt sÃ¥ jag slutade med täta kontroller nÃ¥gon gÃ¥ng i mars-april i Ã¥r. För ett par veckor sedan upptäckte jag dock att trycket sjunkit till 0,6 bar. Jag har nu kontrollerat trycket dagligen och det verkar ligga stabilt. Är det troligt att det rör sig om ett läckage i köldbärarslangen? Den har ju varit helt tät tidigare men har ju trots allt drygt 30 Ã¥r pÃ¥ nacken Jag tycker att ett litet läckage i slangen borde leda till ett lÃ¥ngsamt, kontinuerligt sjunkande tryck och inte till relativt plötsliga förändringar. Kan luft i slangen skapa tryckfallet? Kan det vara fel pÃ¥ expansionskärlet? Det verkar inte vara nÃ¥got läckage inne i pumpen, för det syns ingen glykol pÃ¥ golvet och serviceteknikern hittade ju inget onormalt. Kan omgivande sjövattentemperatur ha pÃ¥verkat pÃ¥ nÃ¥got sätt? Tacksam för synpunkter!
« Senast ändrad: 02 juli 2013, 13:17:46 av Aston M »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #1 skrivet: 02 juli 2013, 12:12:17 »
Har för mig att säkerhetsventilen till Nibe löser på 3 bar hur har ni lyckats trycka i 8 bar och håller grejerna för det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2013, 13:19:53 »
Tack för påpekandet Smurfen. Jag hade naturligtvis missat en decimal i den allmänna upprördheten. Har ändrat nu. Trycket efter påfyllning var således 0,8 bar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2013, 17:42:24 »
Hos mig ändras trycket efter tempen i borran men är det sjövärme borde inte slangen påverkas av is utifrån men skulle det läcka skulle antagligen trycket vara på 0 ganska snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2013, 18:58:32 »
Om det är sjövärme borde slangen ligga lägre än värmepumpen. Skulle det vara ett läckage i slangen kommer det att bli ett undertryck i expansionskärlet motsvarande höjdskillnaden mellan sjöns vattenyta och expansionskärlet. I och med att det inte blev det utan att det hela tiden är övertryck undrar jag om det inte kan vara så att det läcker ut luft vid köldbärarkärlets säkerhetsventil och att det är därför trycket sjunker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2013, 20:07:33 »
Tack för era svar. Roland - om det är luft i slangen som läcker ut ur expansionskärlet, skulle det ju förklara varför trycket inte sjunker kontinuerligt, utan i "etapper" när luftbubblorna transporteras in i kärlet. Däremot förstår jag inte hur det fungerar, mina kunskaper om expansionskärl är rudimentära. Jag hade trott att luften stod under samma tryck som köldbäraren. Finns det någon "spärr" som gör att luft kan läcka ut genom säkerhetsventilen, men inte köldbärare? Om det är luft som läckt ut så borde det alltså bara vara att fylla på ny köldbärare tills all luft är ute ur slangen?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2013, 20:25:56 »
Fundering kring sjöslang: Min kompis hade dito runt en liten ö i Mälaren och fick mycket problem med sjöormen (is på slangen, flera dm i radie, lyfte upp den från botten). Kan ispåbyggnade klämma ihop slangen så mycket att att glykolen pressas ut i säkerhetventilen på vintern? då saknas det ju vätska på sommaren när isen är borta....dvs expansionskärlet är för litet för den volymändringen?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2013, 20:41:01 »
Under de 27 år jag hade min IVT 2000, hade jag inget expansionskärl till köldbäraren. Fungerade helt felfritt. Expansionskärlet installerades 2009 samtidigt med min Nibe 1125 och därefter kom problemet med sjunkande tryck i expansionskärlet, men det kanske beror på att det kom in luft i systemet. När vi lade ner slangen i Mälaren monterades särskilda betongvikter och det har inte varit några problem med den, annat än att den har knickats ett par gånger när båtägare har fastnat med ankaret. Men det var nog 20 år sedan det hände senast.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #8 skrivet: 03 juli 2013, 08:36:04 »
Är det ett expansionskärl plast där man ser vätskenivån eller ett av plåt av samma typ som på värmesystemet? Jag förutsatte att det var ett av plast då det är det vanliga på köldbärarkretsen. I så fall sitter säkerhetsventilen på toppen av kärlet och då är det luften som läcker ut.

Trycket på luften och köldbäraren är lika vid vätskeytan i expansionskärlet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #9 skrivet: 03 juli 2013, 08:47:22 »
Det är ett expansionskärl av plåt. Samma typ som på värmesystemet, fast mindre.

Utloggad Aston M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2013, 14:04:44 »
bopakoster - de krafter som ispåbyggnaden ger mot slangen måste vara försumbara i förhållande till det mycket stora tryck som behövs för att komprimera en slang med så pass liten diameter och relativt tjock vägg. Risken att den ska klämmas ihop av is bedömer jag därför som obefintlig.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av köldbärare?
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2013, 19:52:21 »
Expansionskärl av plÃ¥t, dÃ¥ gÃ¥r det inte att se om vätskeytans nivÃ¥ ändras. Det enda rÃ¥d jag kan ge är att kontrollera om trycket ändras över tiden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!