Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Nic
« skrivet: 23 juni 2013, 10:27:05 »

Hej hur gick det med denna kombon? jag är mycket intresserad, alternativ kanske, ctc kombipanna med pelletsbrännare i stället för koks,ved gå mot ombyggd oljetank som acktank,lågtryck elle vad det kallas.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 10 oktober 2011, 12:31:41 »

Jo, det råder inte något tvivel om att "vvb i acktankarna är modellen". Jag ska som sagt förbättra mitt nuvarande system. Kollade upp pannan lite närmare igår för att kolla min dimensionering. Det visade sig att pannan är tillverkad på 80-talet!!!(CTC-Kombi el I. Effekt ved:20kW, Eldningsarea 1,6m2) När vi köpte huset så sa säljarna att den nyinstallerats 00 och endast körts på elpatron (i stort sett)... När vi köpte huset visste vi redan att vi skulle riva det så småningom och brydde oss inte om pannan. Dock känns det ju som förra ägarna ljugit... Såvida inte rörkrökaren har haft en "ny" 10-15 år gammal panna på lager..... Iallafall, jag kommer att installera mina befintliga (rena)acktankar till kombipannan inom en månad eller två. Efter vintern kan jag utvärdera hur det funkat (bättre eller sämre än innan) och jämföra det mot vad det skulle kosta att installera en tredje tank med vvb. (alt. byta ut ena tanken) tillsammans med en nyare panna, i relation till hur länge vi tänker behålla huset... Efter att ha läste en del artiklar så låter det onekligen lockande att endast behöva ladda pannan en gång/dag med 120l ved som sedan ger fullvärme ett helt dygn eller mer..
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 09 oktober 2011, 23:51:18 »

Eller så köper du en Baxi då håller keramiken länge men är dyr att byta tror min gick på 4000kr men har nog eldat närmare 500 m3 med den.

Det var bra! Kom inte ens i närheten av din volym! Det är det jag menar!
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 09 oktober 2011, 20:29:04 »

kan i allafall konstatera att min kompis kör med kombipanna och 500L tank som laddar tillbaka till pannan. Han eldar lika mycke som mig, som har dubbelt så stort hus. Så det systemet har rätt dålig vekningsgrad.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 08 oktober 2011, 21:30:12 »

Intressant "Hansson"! Det är så jag tänkte från början. Visst blir förlusten större iom. att pannan/vvb blir nerkyld. Men jag är eg. inte ute efter "ultimata pannlösningen" utan en förbättring av det jag har idag. När det är kallt på vintern så går elpatronen in framåt natten och värmer hela huset i 7 timmar minst. Min önskan är att kunna klara sig om man eldar en gång/dag. När det är riktigt kallt så är det ok. om jag får elda en liten laddning på morgonen också. Hade dock varit skönt att slippa elpatronen. Iom. att jag har massor av ved och dessutom två tankar (utan vvb) som står i garaget så är det väl värt ett försök o se hur illa det blir... ;). En rent teoretisk fundering... Finns det några regler som hindrar en från att montera en motorstyrd lucka ovanpå skorstenen??? Antagligen inget som proffsen gör, kanske rentutav livsfarligt.. Vad vet jag. Men OM man hade gjort det så kunde man ju öppna "spjället" för eldning och sen stänga det när pannan brunnit ut. Då borde väl förlusterna i skorstenen vara små/obefintliga eller???
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 08 oktober 2011, 17:40:12 »

1500L Blir nog rätt mäktigt för en kombipanna..

Vad har pannan för modellnr ?Elstads utrymme ?
Jag skulle ha struntat i extra tanken och kört med ett Laddomat 4030.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 07 oktober 2011, 21:27:29 »

Någon som har tips på var man köper 500l isolerad Acktank med vvb? Rinkaby har ju... Undrar om det finns ett billigare/mer prisvärt alt.... Håller ögonen öppna på bla. blocket...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 oktober 2011, 16:26:15 »

Eller så köper du en Baxi då håller keramiken länge men är dyr att byta tror min gick på 4000kr men har nog eldat närmare 500 m3 med den.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 06 oktober 2011, 22:39:19 »

Vedex 3000 har keramiska roster? Om jag vore som du så skulle jag försöka få fram vad ett keramiskt rosterbyte kostar bland olika pannor. Tror det kan skilja rejält i pris och livslängd. Vad heter det? Livscykelanalys? Alla kan inte komma över keramisk massa och gjuta själv (som jag). Det första jag gjorde (Vedex 2000) var att plocka ur keramiken och göra gjutformar så jag kunde gjuta själv vilket har skett 2 ggr sedan -95 till 0 kostnad. Likadant med flambaljan, den brann det hål i ganska så snart, (tog det 2 år?) någe tunnt rappel, kanske 0,7mm godstjocklek. Det blev även där ett hemmabygge med temperaturtåligt rostfritt lite tjockare material i som har hållt sedan -97/98. Senare årena har iofsig vedeldningen minskat "katastrofalt mycket" eftersom jag har bergvärme sedan ca 1 år sedan.

Vill bara sakligt belysa att de löpande serviceutgifterna skiljer nog mycket mellan olika pannfabrikat och att man skall väga in detta vid köp av vedpanna, eller någon annan anläggning för den delen.  *vinkar*

Kom i kontakt med en kille på västkusten för några år sedan och vi "chattade" lite. Han hade också en Vedex 2000 som jag, med samma erfarenheter. Det bar sig ju inte bättre än att när vi skulle iväg på semestern så hade jag gjutit upp ny roster, fixat flambalja, och en ny "balk" (som gärna brinner av så rostern faller ned så det blir svårt att få ut flambaljan vid sotning) som ligger mellan rostersektionerna för att avlasta/ bära upp keramiken i rosterskarven. Smugglade in detta i husbilen innan vi åkte och när vi var i närheten hos han så tog vi en liten "omväg", det blev inte populärt hos frugan när jag pratade värmesystem med han några timmar... Killen blev ju glad iaf.  Thumbsup
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2011, 21:36:09 »

Men shunten ska sitta på tanken också men sen när du byter panna blir det enkelt bara att skifta.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 06 oktober 2011, 21:31:52 »

laddomat 21 förutsätter att man har vvb. i en av acktankarna om jag fattat det rätt?
Låter helt klart som att det är klokt att skaffa tank med vvb inuti... Endast använda pannan till att ladda. Sen stänger man ner och låter tankarna jobba... Japp så får det nog bli. Är fortfarande nyfiken på skillnaden mellan min "Konventionella" ctc jämfört mot ex. nibes vedex 3000... Har för mig jag läst att en modern panna typ nibe ligger upp mot 90% verkningsgrad medans en konventionell (fast hyfsat ny) ligger på ner mot 80... Mycket intressant det här med panna må jag säg studs
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 06 oktober 2011, 20:43:40 »

Med laddomat 21 blir det bara pannan som kyls ner.
Skrivet av: claese
« skrivet: 06 oktober 2011, 19:41:53 »

Ju större tank du sätter in ju större blir naturligtvis förlusterna. Om du tex skulle sätta in 3 st 500 liters tankar skulle värmen i en av dem i princip bli förluster. Sätter du bara in en 500 literstank blir förlusterna mindre pga pannan kyls ner fortare och när pannan o tanken är nere i 20-30 grader är förlusterna betydligt mindre, men då har du förstås ordentligt kallt inne åxå. Förlustexemplen gäller då alla pannluckor är stängda. Föreställ dig hur fort pannan skulle kylas om du glömde dragluckan öppen efter sista brasan.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 oktober 2011, 13:03:08 »

"Claese" skrev 1,5kW.... Mycket diffust såklart, 1,5kw/dygn eller timme eller vecka uppgav han ju inte... *vinkar* Jag förutsatte att han menar/dygn.... Om det är 1,5kW/h så måste jag säg att jag är väldigt förvånad....

Vad är det för skillnad? kW anger en momentan effekt och kan inte anges per dygn eller timme*. Eftersom han skrev 1,5kW så utgår jag ifrån att han menar 1,5kW, dvs 1,5kWh per timme och 36kWh per dygn...


*  Jo, rent matematiskt kan man det. Då blir det J/s2, vilket anger en kontant förändring av effekten.

/mvh Enhetskontrollen *vinkar*
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 06 oktober 2011, 12:50:35 »

"Claese" skrev 1,5kW.... Mycket diffust såklart, 1,5kw/dygn eller timme eller vecka uppgav han ju inte... *vinkar* Jag förutsatte att han menar/dygn.... Om det är 1,5kW/h så måste jag säg att jag är väldigt förvånad.... För det är mer energi än vi puttar in i pannan :D.... En riktigt kall vinter så puttar vi in 70kwh/dygn... Tror inte (men vet inte heller) att hälften blir förluster genom skorstenen.... OM det är så, så förstår jag behovet av att flytta ut beredaren till tanken... En annan fundering (som jag tror har minst lika stor betydelse), hur mycket bättre är verkningsgraden i en någorlunda modern panna med "återförbränning" osv. jämfört med en standard gammal kombipanna?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 oktober 2011, 11:06:00 »

Du måste skilja på kW och kWh! 1,5kW blir 36kWh per dygn.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 06 oktober 2011, 10:42:00 »

Japp. Precis som du säger smurfen så är det ett lockande alternativ. Laddomaten blir dessutom ett par tusen billigare om man kan köpa en 21´a istället för 4030.... Bäst av allt hade varit att hittat begagnad tank med ladd21´a... Blir dock förvånad att förlusten endast beräknas till 1-1,5kW genom skorsten...? Antar att det är 1,5kW per dygn? Om man antar att man behöver 30kW till varmvatten så är ju 1,5kW endast 5%.... Säg att du köper ved för 10 000SEK / år så "vinner" du endast 500SEK/år på att installera/flytta vvb.´n till tanken... Men visst, eldningsintervallerna blir väl lite glesare om man flyttar vvb. till tanken och det är ju värt MYCKET...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 oktober 2011, 20:48:38 »

Skaffa en tank med beredare redan nu och koppla in shunten på tanken och köp en laddamat 21 så slipper du förlusterna genom skorsten när du inte eldar.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 05 oktober 2011, 20:26:51 »

Haha jag gillar liknelsen med bäddsoffan!!! ;D
Det är sant som du säger. Jag tänker så här: Pannan har varit/är husets primära värmekälla. Den har mao. alltid kylts ned via skorstenen. Tidigare har en elpatronen gått in och värmt vattnet/skorstenen någon timme efter senaste ilägget.... Acktankarna kommer att förhindra elpatronen att gå in. MEN visst är det eg. idiotiskt att det fungerar så... Jag kommer att bygga ut pannrummet för tre tankar. Installerar två "rena" tankar nu i vinter. Ser hur bra/illa det funkar. Är jag inte nöjd så finns möjligheten att installera en tredje tank med vvb. och ev. en ny panna... En av anledningarna till att jag avvaktar, är att vi ev. kommer att riva huset om ca. 5år för att bygga ett nytt. Om så är fallet så känns ny panna+tank med vvb. som en installation som inte betalar sig...
Skrivet av: claese
« skrivet: 05 oktober 2011, 19:55:02 »

Bra blir det inte men ev något bättre(kanske). När pannan, som egentligen är den sämst isolerade delen i hela värmesystemet. är varm försvinner ca 1 - 1,5 kw ut i skorstenen och pannrummet i form av värmeförkuster när alla luckor är stängda. Allteftersom pannan kyls ner minskar naturligtvis värmeförlusterna men vad händer då du kopplar in en tank till denna? När tanken efter många om o men och mycken ved blivit laddad med värme och du slutar elda (och stänger luckorna) så startar urladdningspumpen och skickar tillbaka tankens lagrade värme till pannan vilket resulterar i att pannan hålls varmare mycket längre och de 1-1½ kw i värmeförluster pågår mycket längre än förut.När du ändå tänker göra ingrepp i systemet, ta en funderare på vad som egentligen vore vettigare. Ett fungerande o vedsnålt vedpannesystem har beredaren i tanken och radiatorkretsen går även den ut från tanken och behöver bara 1/3 av din vedhög och ett besök/dag i pannrummet för att klara dygnsbehovet när det är riktigt kallt. Att behålla en dålig panna till varje pris kan vara dyrare. En kombipanna är som en bäddsoffa: den går varken att ligga eller sitta ordentligt i.
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 05 oktober 2011, 17:30:56 »

Fick precis en offert från "LK armatur" i Helsingborg. De har en pump som heter "LK 970" som kostar 3400. Laddomat 4030 kostar ca 5000.... Någon med erfarenhet av av LK970?
Skrivet av: MaK1
« skrivet: 03 oktober 2011, 20:50:08 »

Har en CTC-kombi som är ca 10år gammal. Den har använts med elpatron fram till vi köpte huset för två år sedan. Efter att ha eldat sporadiskt i den de senaste vintrarna har vi nu kommit över följande: 2st 500l acktankar (ingen vvb) samt 120kbm björkved. Vill därför göra en så enkel/billig installation som möjligt av tankarna. Kan jag "haka på" en termoventil typ ESBE eller måste jag skaffa en laddomat 4030? Min önskan är att behålla så mycket som möjligt av det gamla systemet för att spara tid/pengar. Alla tips och länkar mottages tacksamt!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!