Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Projekt frikyla i samband med pÃ¥byggnad  (läst 3648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #15 skrivet: 09 april 2023, 11:05:26 »
Styrningen kommer ske med egen lösning, initialt med Home Assistant. I grunden kommer ett rum vara styrande i om konvektorn är igång eller inte, sen kommer övriga rum styra sina spjäll. Jag kommer reglera hastigheten mot temperatur i det styrande rummet men också ta hänsyn till om det är spjäll som är stängda.

Så primärrummen styr hastighet mot satt temperatur. Sekundärrummen styr egentligen bara sitt spjäll.

Som det byggs nu kommer primärrummen aldrig kunna stängas samtidigt som det är kyla i övriga. Jag kommer dock sätta spjäll på alla kanalerna, dock utan motor så det går att göra om det om man vill. En annan modell är ju att man låter primärrummet vara det som för tillfället har högst diff mot önskad temp om man vill ha full zonstyrning.

Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #16 skrivet: 11 april 2023, 21:43:02 »
Intressant! Har själv tittat på samma aggregat, hade tänkt få det gjort förra våren… men det bidde tyvärr inget av med det då.

Hur tänker du med intaget av luft, gör du det på ett ställe eller drar du frånluft från varje rum du ska kyla? Själv va jag inne på att placera aggregatet rakt över en hall o ta luften där, hallen har förbindelse med de tre rum jag tänkt mig att kyla.

Jag drar mig mest för rördragningen från källare upp till vinden. Har egentligen ingen naturlig väg som är lätt att ta sig fram på(om man nu inte vill dra rören synligt ^-^).

Blir intressant att följa ditt projekt!


Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #17 skrivet: 13 april 2023, 07:29:05 »
Kul! Aggregatet som försörjer nedervåningen kommer sitta med sitt intag direkt mot hallen och trappen, så det blir ett bra flöde. På ovanvåningen hamnar det i en klädkammare, men jag tänkte bygga ett sänkt tak som döljer det mesta och där bygga en sorts kanal ut mot hallen med bra luftflöde så den kan ta allt därifrån.

Fördelen med påbyggnad är ju att jag har ett helt bjälklag öppet, så inga problem just nu att få upp rören i alla fall :)

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #18 skrivet: 14 april 2023, 09:50:23 »
Då kommer frågan om rör. Jag kommer dra separata rör hela vägen till varsin konvektor för att slippa kopplingar.
Jag vill undvika prisol då det dels är dyrt men också lite svårare att jobba med.

LKs universalrör med isolering, 25mm:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/ror-och-rorisolering/pex-ror/lk-systems-1875684-universalror-med-isolering-25-mm-2814772

Uponors Uni Pipe Plus med isolering 25mm:
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-uni-pipe-plus-m-isol-25x2-5-blue-50m/

Jag skulle föredra Uponors då väggarna är tunnare och jag får större innerdiameter på röret.

Utifrån databladen lär ett flöde på 800l/h vara tillräckligt högt räknat. Med uponors rör får jag 20mm innerdiameter vilket jag får ger mig under 0,4 kPa per meter. 20 meter tur och retur håller sig runt 8kPa i tryckfall på röret vilket känns hanterbart. Hastighet 0,7m/s.

Med LKs rör blir tryckfallet nästa dubbelt.

Vad tror ni, någon nackdel med Uponors rör?

Efter mycket efterforskning kan isoleringen vara på gränsen men jag har svårt att hitta vettiga alternativ. Ett alternativ är att dra rör utan isolering och sen lägga en bättre rörisolering utanpå men det kostar. Jag funderar på om man tar ovanstående rör och istället drar på en extra rörisolering (typ Tubolit) utanpå, tejpa och täta såklart. I alla fall den bit som kommer vara inbyggd. Vad säger experterna?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #19 skrivet: 16 april 2023, 23:33:15 »
8 eller 16kPa i tryckfall kan väl varken göra till eller från? Tryckfallet är väl långt mycket högre i konvektorbatteriet?

Båda dessa rör har ju 10mm isolering. Jag märkte inte av att det skulle vara otillräckligt på mina LK PAL.

Ser inte om uponor behåller formen, men om det gör det så låter det nice, men som sagt, PAL25 för en enskild konvektor tror jag har fullt tillräckligt flöde.

Tänker att valet av rör också styra av vilka kopplingar du tänkt köpa. Jämför gärna prisskillnaden mellan de kopplingsalternstiv som finns.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #20 skrivet: 17 april 2023, 07:36:24 »
Nej, det är väl ingen större katastrof :) Tryckfallet i batteriet blir väl 30-40 någonstans normalt. Men det är klart, det kan ju göra att det trillar över en storlek på cirkulationspumpen.

Bra poäng om kopplingarna, ska titta mer noggrant på det innan jag bestämmer mig!

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #21 skrivet: 17 april 2023, 18:22:37 »
Nej, det är väl ingen större katastrof :) Tryckfallet i batteriet blir väl 30-40 någonstans normalt. Men det är klart, det kan ju göra att det trillar över en storlek på cirkulationspumpen.

Bra poäng om kopplingarna, ska titta mer noggrant på det innan jag bestämmer mig!

En annan faktor är ocksÃ¥ eventuella specialverktyg som krävs för montering. LKPAL krävde ett gradningsverktyg (iaf för push fit-kopplingar) som kostade typ 500 kr. Du ska heller inte ha nÃ¥gra höga förhoppningar om att kunna göra skarpa böjar med dessa rör. Jag köpte en böjfjäder i hopp om att kunna göra lite tvärare böjar men det kändes omöjligt 😂
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #22 skrivet: 15 maj 2023, 07:28:14 »
8 eller 16kPa i tryckfall kan väl varken göra till eller från? Tryckfallet är väl långt mycket högre i konvektorbatteriet?

Båda dessa rör har ju 10mm isolering. Jag märkte inte av att det skulle vara otillräckligt på mina LK PAL.

Ser inte om uponor behåller formen, men om det gör det så låter det nice, men som sagt, PAL25 för en enskild konvektor tror jag har fullt tillräckligt flöde.

Tänker att valet av rör också styra av vilka kopplingar du tänkt köpa. Jämför gärna prisskillnaden mellan de kopplingsalternstiv som finns.
Det går långsamt framåt, men nu har jag i alla fall bestämt mig för isolerade PAL25 ändå. En fråga dök upp, har försökt hitta något anpassat att fästa isolerade rör med, men verkar inte finnas något?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #23 skrivet: 09 juni 2023, 00:10:00 »
Det går långsamt framåt, men nu har jag i alla fall bestämt mig för isolerade PAL25 ändå. En fråga dök upp, har försökt hitta något anpassat att fästa isolerade rör med, men verkar inte finnas något?

Det finns något som heter distansskålar, som har cellgummiyta för limning mot isolering. Det är det absolut bästa för fixering, men funkar inte med förisolerade pal då dessa inte har cellgummi.de är också dyra.

Jag körde med clickeasy klammer med gummiring, 41-44 mm. Man får bara undvika att dra åt de för hårt så inte isoleringen kläms för mycket.

Jag provade med 42mm galvsvep först, men märkte av att de kyldes ner. Oroade mig också för att de skulle skära sönder diffusionsspärren över tid.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #24 skrivet: 16 juni 2023, 12:27:54 »
Hur har det gått med detta projekt? Jag har själv precis fått upp och igång en CRC-IO44 med egenbyggd stosadapter, men spirorören blev mycket längre än jag hade räknat med (3m till tilluftsdonet) och jag misstänker om tryckfallet är för högt. Finns inga siffror på hur mycket mottryck IO-modellen klarar av.

Vad fick du ge för dina CSRL-ECM24? Funderar på om en uppgradering är värd det, hade varit nice med EC-motor också. Hittar bara en onlinebutik som listar pris, och landar på 13500 vilket känns ganska saftigt.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad leeijo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #25 skrivet: 19 juni 2023, 13:59:08 »
Hur har det gått med detta projekt? Jag har själv precis fått upp och igång en CRC-IO44 med egenbyggd stosadapter, men spirorören blev mycket längre än jag hade räknat med (3m till tilluftsdonet) och jag misstänker om tryckfallet är för högt. Finns inga siffror på hur mycket mottryck IO-modellen klarar av.

Vad fick du ge för dina CSRL-ECM24? Funderar på om en uppgradering är värd det, hade varit nice med EC-motor också. Hittar bara en onlinebutik som listar pris, och landar på 13500 vilket känns ganska saftigt.
Jag hittade mina på Ventbolaget.se:
https://ventbolaget.se/produkt/flaktkonvektorer/crsl-ecm-ec-flaktkonvektor-for-kanalanslutning/
Inte mycket billigare, men har varit bra att ha med att göra och hjälpt till med don och allt annat som är tillgängligt hos Eveco.

Jag har ju också rör som är ett antal meter och har varit lite orolig för tryckfallet. Därav också att jag valde denna modellen med förhoppning om att 80pa ska räcka. Egentligen borde jag dragit 200 spiro, men utrymmet ställer till det.

Arbetet går långsamt framåt. Det har varit mycket på jobb så jag har inte hunnit så mycket jag önskade. Förra veckan kom dock äntligen konvektorerna som det varit lång leveranstid på. Behöver dock vända vattenbatteriet på båda dock, sen blir det upphängning och rördragning.

Ena donet ska komma ut i entren på nedervåningen. Genom en gammal yttervägg och i ett utrymme med dåligt med plats så fick bli en egenbyggd tryckfördelningslåda för den.



Utloggad lucky_one

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Projekt frikyla i samband med påbyggnad
« Svar #26 skrivet: 17 augusti 2023, 07:44:41 »
Nyfiken om det har gått framåt :)?

Själv har jag ännu inte kommit igång… :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!