Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytterligare frÃ¥ga om dimensionering, retting calculator  (läst 707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad silje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ytterligare fråga om dimensionering, retting calculator
« skrivet: 27 december 2022, 22:57:28 »
Hej, skulle gärna få lite åsikter på mitt system jag planerar att dra snart.
~130m2
nibe s1255-12
10kw, + golvvärme badrum.

Ett stort frÃ¥getecken är vad jag  borde använda för Tillop och retur temp i programmet? Just nu kör jag 55/45.
Längderna är nog relativt sanna, antal böjar och avstick stämmer nog inte helt.
Det ska till en minishunt till ett badrum på någon av slingorna efter 40mm kulverten, oklart hur jag får in det i programmet

Just nu verkar inte programmet klaga på något, dock tycker jag det är rätt grova dimensioner? Kulverten från garaget verkar den föreslå 40mm pex.


Utloggad silje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ytterligare fråga om dimensionering, retting calculator
« Svar #1 skrivet: 29 december 2022, 15:09:16 »
Ingen som har kunskap och åsikter om dimensionerna? :(

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Ytterligare fråga om dimensionering, retting calculator
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2023, 22:06:54 »
Prova att sänka framledningstemperaturen så mycket som möjligt utan att radiatorerna blir orimligt stora. Jag har dimensionerat nya radiatorer till befintligt ettrörsystem med 12 mm prisolrör. Efter att ha läst vad diverse tyckare skrev på olika forum så trodde jag att jag var tvungen att bygga om allt inklusive ny rördragning för tvårörsystem. Detta var helt fel. Innan man vet vad som är möjligt så måste man dimensionera i detalj efter husets förutsättningar.

Jag landade på två TP21 och resten TP22. Jag gick upp till största möjliga höjd och bredd (inte bredare än fönstren) på alla radiatorer. Enligt både Calculator och min handräkning så klarar systemet 45 grader framledningstemperatur vid DUT -18 grader. Sen kan man ju prova hur det blir med TP33 men jag nöjer mig med TP22 och max 45 grader framledning. TP33 blir tyngre och dyrare och inte jättemycket bättre i mitt fall.

Än så länge så har jag bara provmonterat och kört en radiator i ett rum. Där fungerar det utmärkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!