Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftsolvärme i garaget??  (läst 21087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Do_it_Solar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Luftsolvärme i garaget??
« skrivet: 27 maj 2011, 14:33:36 »
Hjälp... jag vet inte hur jag skall göra!!
Min tanke var att med en luftsolfångare värma upp mitt garage något. På vår o höst blir det lätt lite "råkallt" i garaget och när jag läste om luftsolfångare på nätet så blev jag lite sugen på ett hemmabygge. Men efter att scannat forumet på kunskap så förstår jag att det är ett hett (solvarmt?) ämne. Råden som gäller är inte entydiga, det finns allt från "jättebra idé" till "väldigt dålig idé". Jag vill förstås inte riskera ngt dumt i form av fuktinvandring i befintlig konstruktion. Men jag är så förbaskat nyfiken att se om det fungerar över huvudtaget?

Förutsättningarna är i alla fall dessa: Icke uppvärmt garage på ca 40 m2, isolerat med möjlighet att dra på lite elvärme (om man nu vill byta avgassystem mitt i vintern). Fönster finns mot öster, port åt norr och helt tom vägg mot söder (åt väster är resten av huset), 4 fasta ventiler, en port som inte är helt tät mot sin "karm". Vill inte köpa ngt färdigt utan i så fall testa ett hembygge. Glasrutor/fönster, 12 volts fläktar, termostater, spirorör och annat plock finns redan, samt en stor portion nyfikenhet. Så frågan blir:
1) Bra idé eller dålig idé?
2) Om bra idé, luft utifrån eller inifrån garaget?
3) Annat att tänka på?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2011, 14:59:31 »
Här gäller det verkligen att tänka sig för....

För det första är luft en väldigt dålig värmebärare. Det luftflöde som krävs för ventilationen
räcker inte alls till för att värma en byggnad om den inte är så bra att den minst uppfyller
passivhusnormen. Att värma en "vanlig" byggnad med luft kräver alltså forcerat luftflöde.
Om man jämför värmekapacitet mellan luft och vatten så behövs det 4.000 gånger så stor
luftvolym för att transportera en viss mängd energi jämfört med en viss volym vatten.

Att åstadkomma forcerat luftflöde genom att trycka in luft i en byggnad är helt förkastligt
och leder ofelbart till fuktskador i husets stomme.

Hur är det då att suga ut luften ur byggnaden och låta undertrycket dra in luft från luftsolfångaren?
Ja, det blir i alla fall något bättre, men kan fortfarande ge fuktproblem och då främst i form av kondens
på kalla ytor. Luften värms ju upp utomhus och får då en ökad förmåga att hålla fuktighet.
När luften kommer in kyls den av och beroende på var daggpunkten ligger så kan det bli kondens.
Dessutom kommer vi ju att suga ut massor av luft som fortfarande innehåller energi och det känns
ju inte särskilt bra?

Återstår då att låta inomhusluft gå ut i luftsolfångaren och komma tillbaka in igen uppvärmd.
En sådan konstruktion borde gå att göra utan att riskera fuktskador i byggnaden speciellt om
vi suger ut luft ur byggnaden och låter undertrycket dra till sig den varma luften från luftsolfångaren.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2011, 15:48:10 »
Tja, är nog mest Sobris som skapar "bekymmer" ang Luftsolvärme.... Kolla denna länk: http://www.grammer-solar.com/cms/index.php?option=com_referenz&view=referenz  Under menyn till väster och "Technique" väljer du "air" sen ser du tydligt att Luftsolvärme inte alls är sÃ¥ "farligt och fel" som Sobris pÃ¥stÃ¥r... Om nu allt vore sÃ¥ fel med Luftsolvärme sÃ¥ skulle man kunna undra hur dom grundliga och duktiga Tyskarna använder sig av detta tro?  
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2011, 15:57:44 »
Tja, är nog mest Sobris som skapar "bekymmer" ang Luftsolvärme....   

HÃ¥ller med.

Om man inte skulle få dra in utomhusluft genom en solfångare och ventilera ut den igen så skulle man inte kunna använda freshventiler heller.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2011, 16:04:52 »
Det är inte de "grundliga och duktiga tyskarna" jag oroar mig för. De vet säkert vad de gör....
Det gör ju tyvärr INTE du och INTE TokJan heller  huvuddunk

Naturlagarna gäller oavsett vad ni säger och oavsett era önsketänkanden.
Bemöt vad jag har skrivit istället för att hänvisa till länkar på Internet.

Man kan visst "dra" in luft genom en luftsolfångare, det är precis det jag har skrivit och
det är precis det jag själv gör nu i skrivande stund....

Det är "trycka" in luft man inte får göra....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2011, 16:16:34 »
Det är inte de "grundliga och duktiga tyskarna" jag oroar mig för. De vet säkert vad de gör....
Det gör ju tyvärr INTE du och INTE TokJan heller  huvuddunk

Naturlagarna gäller oavsett vad ni säger och oavsett era önsketänkanden.
Bemöt vad jag har skrivit istället för att hänvisa till länkar på Internet.

Man kan visst "dra" in luft genom en luftsolfångare, det är precis det jag har skrivit och
det är precis det jag själv gör nu i skrivande stund....

Det är "trycka" in luft man inte får göra....

Det enda inlägget i den här tråden som innehåller ordet "trycka" är ditt eget.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2011, 16:42:39 »
Det är inte de "grundliga och duktiga tyskarna" jag oroar mig för. De vet säkert vad de gör....
Det gör ju tyvärr INTE du och INTE TokJan heller  huvuddunk

Naturlagarna gäller oavsett vad ni säger och oavsett era önsketänkanden.
Bemöt vad jag har skrivit istället för att hänvisa till länkar på Internet.

Man kan visst "dra" in luft genom en luftsolfångare, det är precis det jag har skrivit och
det är precis det jag själv gör nu i skrivande stund....

Det är "trycka" in luft man inte får göra....

Precis som vanligt alltsÃ¥, Sobris kan aldrig erkänna att han fel nÃ¥gon gÃ¥ng!!!!!!!!!!!!!  huvuddunk Saken är den att jag har precis samma grundtänk och lösningar som Tyska Grammer, man kan nästan säga att dom flesta som hÃ¥ller pÃ¥ Luftsolvärme har samma princip och funktion eftersom det följer grundläggande Luftsolvärmeteknik!

"Bemöt vad jag har skrivit istället för att hänvisa till länkar pÃ¥ Internet" Typisk Sobris argument! Saken är den att om Sobris nÃ¥gon gÃ¥ng skulle bemöda sig med att kolla pÃ¥ länkar och motargument frÃ¥n vÃ¥r sida sÃ¥ skulle han nog upptäcka att vissa argument frÃ¥n hans sida inte skulle hÃ¥lla.... Ang, länken ovan till ett 30-Ã¥rigt företag med 50 anställda och dess installerade anläggningar sÃ¥ finns det säkert mycket som inte stämmer med Sobris värld, men det vÃ¥gar han inte klaga pÃ¥, men om vi kör med samma prylar/funktion dÃ¥ ska det ifrÃ¥gasättas..    
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #7 skrivet: 27 maj 2011, 17:57:09 »
Kom ihåg att han lever på att sälja solfångare för vatten så han kommer aldrig att rekommendera något enkelt och billigt som man kan bygga själv utan alltid komma med pekpinnen i högsta hugg och tala om hur farligt det är att ens försöka göra något själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2011, 18:31:58 »
Det är inte de "grundliga och duktiga tyskarna" jag oroar mig för. De vet säkert vad de gör....


Ja, fattar inte vad bekymret för Sobris är egentligen... Ser man pÃ¥ bilden nedan frÃ¥n Grammer som visar funktion sÃ¥ visar den att dom använder bla uteluft! Men som Sobris skrev "De vet säkert vad dom gör.." Vad bra allt blev nu när frÃ¥gan om "uteluft" in i husen är avklarad  Thumbsup
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #9 skrivet: 27 maj 2011, 18:38:26 »
Ja är det på det sättet som framgår här att de tar uteluft som värms upp i en luftsolfångare och blåses in (trycks in) i huset så kan man väl bara konstatera att inte ens tyskarna vet vad de håller på med egentligen. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2011, 19:31:36 »
en fråga jag undrar vore det inte bättre att "återanvända" luften i garaget och cirkulera luften inne från garaget ut i solfångaren som sedan värmer den och skickar tillbaka luften in i garaget igen? om man bara är ute efter "maximal" uppvärming ?
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #11 skrivet: 27 maj 2011, 19:37:02 »
Köp en luft luft pump..så funkar det....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #12 skrivet: 27 maj 2011, 20:02:47 »
en fråga jag undrar vore det inte bättre att "återanvända" luften i garaget och cirkulera luften inne från garaget ut i solfångaren som sedan värmer den och skickar tillbaka luften in i garaget igen? om man bara är ute efter "maximal" uppvärming ?

Jo det vore en klart mkt bättre lösning isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Do_it_Solar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #13 skrivet: 27 maj 2011, 20:37:24 »
Oj då. Jag visste att det var ett litet känsligt ämne det här, men jag blev ändå överraskad.
Det är alltid roligt att lära sig nya saker och min tanke var enbart att kolla med eliten (dvs ni alla) vad som gäller och vad man skall tänka på, så man inte gör ngt dumt. Visst är det kanske bättre att sätta in en värmepump eller liknande, men då kan jag lika gärna sätta igång elementen och 2 eurotemprar så blir det nog varmt, så det räcker.
Grejen var ju om det fanns en lite chans att en eller två mindre datorfläktar kunde putta runt lite uppvärmd luft så att man höjde temperaturen några grader och kanske bättrade på inneluften ngt. Självklart kommer man aldrig att kunna gå topless därinne, men det var aldrig tanken från början.
Så om jag förstår er rätt så finns det en risk att "trycka" in uppvärmd luft, är det så?
Och det bästa är om man kan få samma luft att vandra runt (det är ju bara ett garage och inget boutrymme). Rätt?
Idealet vore då att skapa undertryck så att luften drogs genom fångaren och inte tryckte alls. Korrekt?
Är det ngn skillnad om man blåser in luft från garaget in genom fångaren, eller om man blåser luften från fångaren in i garaget. Är det inte samma sak...? Hur skulle man annars kunna skapa det undertryck man vill ha genom fångaren?
Jag tror jag fÃ¥r göra en skiss... Ã…terkommer...  Tack för all input förresten.   *vinkar*

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luftsolvärme i garaget??
« Svar #14 skrivet: 27 maj 2011, 21:00:28 »
Om du skall cirkulera luften mellan fångaren och garaget så spelar det ingen roll om du trycker eller suger. Problemet uppstår om du trycker in luft utifrån. Då får du övertryck i huset och luft 'vandrar' ut genom konstruktionen. På vägen kyls luften ner och fukt kondensrar i väggar och tak.
Man skall alltid sträva efter ett litet undertryck i byggnaden. Har du en frånluftfläkt som suger ut luft och släpper in tilluften via solfångaren så är det inga problem. Sen behöver du nog större flöde än vad ett par datorfläktar ger för att överföra nån effekt att tala om
Lycka till   *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!