Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Månads och höstrapport!  (läst 6103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
Månads och höstrapport!
« skrivet: 24 januari 2006, 19:11:53 »
Hej, senaste månaden (051222 kl19-060123 kl22) 2251 kWh inkl allt (även garaget), räknar jag bort garaget har vi lyckats försörja hela fastigheten med varmvatten, hushållsel och ström till toshiban med 1700 kWh. Det börjar kännas som ångest att behöva hålla grundvärmen i garaget med direktel som förbrukar lika mycket för att hålla 65 kwm på 7 grader som pumpen håller 150 kvm på 21 (22 inställt på pumpen).
Kollar jag in siffrorna (på totalen) från förra året mellan 1/10-31/12 2005 som landade på 5130 kWh och jämför med årets som landar på 4500 för samma period har vi sparat lite ytterligare. :) Då jag inte har några klimatdata för uppsala kanske någon kan kommentera om detta kan bero på skillnader i medeltemp etc. Tidigare år utan pump låg totalen någonstans mellan 9 och 12 MWh (10 års period). Det har varit -19 som lägst ute, då blev det som lägst 19,6 i huset och 18,5 i sämsta rummet, så något stöd har det inte varit tal om. Att Toshiban inte riktigt orkade var helt tydligt, men så fort tempen steg några grader var allt som det skulle igen. Alltså har inte heller tröskeln för "tokavfrostning" passerats eftersom den ligger på -20.
Jag har dessutom tagit mig friheten att medvetet totalt "skita" i utedelen senaste månaden, och har inte upplevt några problem trots både mildväder, regn, snöstormar och svinkyla. Jag kollade till utedelen för första gången i dag på ca en månad och inte en tillstymmelse till någonting konstigt. Har alltså sluppit manuella avfrostningar med varmvatten etc som ägare av andra fabrikat vittnat om.  ;)

« Senast ändrad: 24 januari 2006, 23:16:37 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2006, 14:08:29 »
Har en likadan pump som du gäst. Huset är 1,5 plans på 155 kvadrat. I december förbrukade jag 1000Kwh med allt inräknat. I januari verkar det landa på ca 1400-1500Kwh.
Toshiba vet hur man sparar in pengar!!!!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2006, 17:08:54 »
Jag har faktisk en ide om varför de valt att "tokavfrosta" under -20...
Det kan ju vara så att eftersom det endast finns väldigt lite värme i innerdelen och utetempen är så låg så är det precis att den klarar att smälta isen därav så kör man var 30:e minut för säkerhets skull.
Bara en tanke det kan ju vara så...  parallell kan dras med de som vill ha i sommarstuga och endast 10 grader, då räcker värmen inte till för att avfrosta...
 

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2006, 02:07:11 »
Ja, man får väl se det som en "backup" att den inte stänger av sig helt i alla fall.
Hej Boisare.  *roflmao*
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2006, 10:28:39 »

Ja, man får väl se det som en "backup" att den inte stänger av sig helt i alla fall.
Hej Boisare. *roflmao*


Kan kanske benämnas "med frysvaktsfunktion ned till -25°C”.   ;D           *vinkar*

Ventilationsutveckling säljer pumpar för drift ned till -25°C. Minst en köpare har uppenbarligen blivit grundlurad och är mycket besviken. Ventilationsutveckling borde förklara sig.    knUp

Fram för en ärlig och seriös värmepumpsmarknad där man anger tekniska data inom pumpens lönsamma arbetsområde.   :,v(

« Senast ändrad: 26 januari 2006, 10:48:45 av Sparare »

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2006, 12:52:19 »

Ja, man får väl se det som en "backup" att den inte stänger av sig helt i alla fall.
Hej Boisare. *roflmao*


Kan kanske benämnas "med frysvaktsfunktion ned till -25°C”.   ;D           *vinkar*

Ventilationsutveckling säljer pumpar för drift ned till -25°C. Minst en köpare har uppenbarligen blivit grundlurad och är mycket besviken. Ventilationsutveckling borde förklara sig.    knUp

Fram för en ärlig och seriös värmepumpsmarknad där man anger tekniska data inom pumpens lönsamma arbetsområde.   :,v(



Ja här får man ett bevis för att uttrycket "allt är relativt" stämmer.

Minst en (1)!! ::)  Du kanske kan namnge honom?

Den "frysvaktsfunktionen" kan visa sig vara värd miljontals kronor relativt en som stänger ner sig och låter vattenelement, toaletter och beredare etc. frysa sönder och orsaka fruktansvärda vattenskador etc.

Ps. "Frysvaktsfunktionen" stänger inte ner sig ens vid -25, var har du fått det ifrån?
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2006, 14:32:54 »

Ps. "Frysvaktsfunktionen" stänger inte ner sig ens vid -25, var har du fått det ifrån?


Clas Ohlson säljer bra frysvakt för 198kr.   :D

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2006, 21:06:12 »

Den "frysvaktsfunktionen" kan visa sig vara värd miljontals kronor relativt en som stänger ner sig och låter vattenelement, toaletter och beredare etc. frysa sönder och orsaka fruktansvärda vattenskador etc.


Jag tycker inte det argumenter håller för fem öre, du har skrivit om detta ett stort antal gånger gäst och man är en väldigt oansvarig person om man helt förlitar sig på en värmepump för att hålla frysskador etc borta. Om jag åker bort vintertid slår jag på några elelement och ställer termostaten på 10 grader. Enkel och pålitlig metod. Inte ens om jag hade en Toshiba så skulle jag lita på den till den milda grad.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2006, 21:16:37 »
Du har faktiskt en poäng där, dock litar de flesta på sin enda värmekälla såsom oljepann, elpanna, pelletspanna (hur gör man om man skall vara borta 2 veckor), bergvärmepump etc...

Driftsäkerheten på en luft/luft kan nog antas vara mht lägre så det är nog en bra ide ändå att lämna backupradiatorer igång.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2006, 23:13:50 »


Den "frysvaktsfunktionen" kan visa sig vara värd miljontals kronor relativt en som stänger ner sig och låter vattenelement, toaletter och beredare etc. frysa sönder och orsaka fruktansvärda vattenskador etc.


Jag tycker inte det argumenter håller för fem öre, du har skrivit om detta ett stort antal gånger gäst och man är en väldigt oansvarig person om man helt förlitar sig på en värmepump för att hålla frysskador etc borta. Om jag åker bort vintertid slår jag på några elelement och ställer termostaten på 10 grader. Enkel och pålitlig metod. Inte ens om jag hade en Toshiba så skulle jag lita på den till den milda grad.

Jo för fem öre håller det!  ;)
Eftersom risken föreligger "by design" hos vissa pumpar kan vi vara säkra på att om det inte redan skett, kommer att ske.
Så fungerar nämligen all känd vetenskap. Det är bara frågan om oddsen (beroende på antal försålda pumpar t.ex) och räknat över tid och klimatzon etc, många väljer ju även bort säkerhetsbälte och hjälm. Det kanske någon statistiker skulle kunna svara på. Finns många haverier i bl.a flygindustrin som vittnar om att "inbyggda fel" alltid till slut ger sig till känna. Precis som att en pump trots att den inte har det "inbyggda felet" kommer orsaka ovanstående, pga andra orsaker, t.ex att den havererar vid ett olyckligt tillfälle, det kan också med stor sannolikhet anges oddsen för (precis som risken för att en vanlig elpanna havererar t.ex.). Men istället för någon/några %:s risk i första fallet (error by design) kan den risken troligen räknas i delar av  promille (exempel, men att det är en magnitud större sannolikhet i första fallet kan vi vara helt säkra på). Men som sagt, en statistiker kan beräkna detta bättre än så.
Men visst, att alltid ha backup, gärna dieseldrivna kraftverk, el-element, avlönad fastighetsskötare etc minskar naturligtvis risken för att ovanstående scenario inträffar. Speciellt om pumpen är upphängd i nordafrika!  ;)  :D

Men då bör man ta med det i investerings/återbetalningskalkylen.
Och i de fall risken föreligger (by design) så skulle jag absolut ha någon form av backup, annars kanske det är som du säger David Q: Oansvarigt.

Men när vi åker till söderhavet en vecka eller två i smällkalla vintern, inte tänker jag köra mitt vattenburna parallellt.
För jag har en Toshiba!  *roflmao*

Apropå L/L:s driftsäkerhet Mike, skulle en högkvalitets L/L vara mindre driftsäker generellt än t.ex. L/V, eller vad menar du?

Ps. Trots att detta ämne som David Q säger diskuterats förr, tycker jag att även detta spörsmål är en sån sak som man inte nog kan lyfta fram, framförallt för någon som faktiskt köpt en pump utan "frysvaktsfunktion".  ;) Fast å andra sidan lär man bli påmind om det så fort det blir "lite kallt", så då lär man ju ha backup by default.  :o
Och Mike, en "vanlig" värmeanläggning stänger ju inte ner sig (by design) vid ett visst gradtal. Hade man en sådan skulle man även där vara som David Q säger, oansvarig om man inte hade backup till den, med hänsyn taget till det där med Nordafrika!  ;)
« Senast ändrad: 26 januari 2006, 23:30:51 av gäst »
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2006, 00:30:49 »
Inte nog med att vi har kommit på en ny funktion. Vi kan även konstatera att den är oumbärlig. Utan denna funktion finns, enligt uppgift, nämligen risk för att man kan förlora miljontals kronor. Har man som jag en pump utan denna funktion så ligger man risigt till mao. Men som tur är så finns denna funktion att inhandla på Clas Ohlson för endast 198kr. Phu.. Vilken sabla tur. ???

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2006, 01:21:45 »
Inte nog med att vi har kommit på en ny funktion. Vi kan även konstatera att den är oumbärlig. Utan denna funktion finns, enligt uppgift, nämligen risk för att man kan förlora miljontals kronor. Har man som jag en pump utan denna funktion så ligger man risigt till mao. Men som tur är så finns denna funktion att inhandla på Clas Ohlson för endast 198kr. Phu.. Vilken sabla tur. ???

Ja, nu menade jag ju inte generellt att man som enskild pumpägare kunde förlora miljontals kronor (fast vattenskador kan dra iväg och bli j-t dyra).
Det trodde jag faktiskt att alla förstod helt ärligt, du gör mig besviken Sparare!

Fast å andra sidan har du ju rätt om man stoppar in en sådan pump i ett litet hus med lite äkta mattor och konst, kanske några Renoir, Rembrandt och Picasso t.ex. och vattensystemet fryser sönder pga "-20 off" funktionen och vattenkaskaderna slår omkring sig och översvämmar huset, kanske för att pumpen öppnat igen efter något dygn med "-16 on" funktionen.  ???

Ja, då kan det ju kosta t.o.m miljarder vid ett nordligt beläget hus med trycksatt vattensystem fullproppat med ovärderliga mattor, tavlor, osv :o Fast sannolikheten för att man inte har "backuper" av diverse sort om det gäller sådana värden, är nog väldigt nära 0, troligen har man inte i åtanke att förlita sig på en L/L (i alla fall inte en med "-20 off").  :o  ;D
Som jag sagt i någon tidigare tråd, så känner även jag folk som råkat ut för vattenskador orsakade av frostsprängda vattenrör. Men i mitt fall gällde det fjällstugor, med "vanliga" värmesystem (trots avsaknad av "lite kallt off"). Detta kan säkert andra också vittna om. Så min teoretiska konsekvensanalys är ju inte "tagen ur luften", ur den tar man ju energi, även under -20 (gäller oss med pumpar utan "lite kallt off")  *roflmao*

Jag menade faktiskt utslaget på det överslag till sannolikhetskalkyl på alla försålda pumpar med "det är lite kallt off" funktionen.
Och det är ju i första hand fösäkringsbolagen det gällde. Fast är man riktig "Sparare" så betalar man väl inte någon extra "frostvaktsförsäkring", den finns ju inbyggd i en korrekt konstruerad pump. :o Vi kanske skall byta namn du och jag.  :o  ;)
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2006, 01:30:39 »
Bor man här uppe i kallhelvete då straffas men om man gör så här.


Citera
Men när vi åker till söderhavet en vecka eller två i smällkalla vintern, inte tänker jag köra mitt vattenburna parallellt.
För jag har en Toshiba!

Har man ingen cirkulation på radiatorkretsen kan ja ta gift på att den fryser, räcker med ett enda lite dragit ställe.

Så kör åtminstone cirkpumpen lova det!
sen kan jag inte se vilken skada några raddar ställda på säg 10 grader gör.
Allt har sina brister, även solen har ju fläckar !
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad gäst

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2006, 01:41:06 »
Bor man här uppe i kallhelvete då straffas men om man gör så här.


Citera
Men när vi åker till söderhavet en vecka eller två i smällkalla vintern, inte tänker jag köra mitt vattenburna parallellt.
För jag har en Toshiba!

Har man ingen cirkulation på radiatorkretsen kan ja ta gift på att den fryser, räcker med ett enda lite dragit ställe.

Så kör åtminstone cirkpumpen lova det!
sen kan jag inte se vilken skada några raddar ställda på säg 10 grader gör.
Allt har sina brister, även solen har ju fläckar !

Hej, då tycks jag inte ha något dragit ställe, körde inte systemet alls förra vintern utom 1 natt, denna vinter inte alls hittills.
Däremot brukar jag slå på det i 5 min någon gång i månaden så att cirkpumpen inte beckar ihop, viktigt eller ej?
Och sen har ju mitt resonemang tänjts lite, alltid retar det nån!  ;D  Men i sak så tycker jag att detta är mycket viktigt.

Framför allt om din synpunkt är korrekt:
"Har man ingen cirkulation på radiatorkretsen kan ja ta gift på att den fryser, räcker med ett enda lite dragit ställe."

Då förstår man vad "lite kallt off" kan föra med sig.
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Månads och höstrapport!
« Svar #14 skrivet: 27 januari 2006, 12:29:01 »
Citera
Däremot brukar jag slå på det i 5 min någon gång i månaden så att cirkpumpen inte beckar ihop, viktigt eller ej?

Helt klart bra, fortsätt så.  Man kan iofs hjälpa igång dom flesta.
Tex grundfoss pumpar har en stor mutter mitt i cirkpumpen tar man bort den så kan man med en skruvmejsel få igång den.

Nja jag har upplevt -46 en vinter för länge sen, det steg sen till -42 på dagen sen började det att sjunka!!

samtidigt var elnätet utslaget, det frös hos hur många som helst!!

Det räcker som sagt med ett litet drag tex mot yttervägg om rören ligger just där.
Men har man ett nyare hus bor i varmare trakter då kan man slappna av!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!