Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vs. CTC EcoAir111 + EcoEl - Tillräcklig varmvattenkapacitet?  (läst 3451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Murbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej,

Vet att frågan varit uppe ett par gånger tidigare, men jag hittade inte riktigt svaret jag sökte.

Jag håller f.n. på att bestämma mig för en luft-/vattenpumpslösning. Tittar på två alternativ:
- CTC EcoAir 111 + EcoEl, eller
- Nibe Fighter 2005-14 med 300 liters varmvattenbehållare av externt fabrikat som drivs av värmepumpen + tillsatsel.

Det som oroar mig en aning är varmvattenlösningen hos CTC. Som jag förstår det använder de inte en vattenbehållare i traditionell mening utan värmer vatten allteftersom behov uppstår. Nu är vi 2 vuxna + två barn i familjen och badkar + dusch används flitigt (minst 1 bad per dag + 4 duschar – ofta inom kort tid efter varandra). Klarar CTCs lösning verkligen av att leverera allt varmvatten som krävs under denna relativt korta tid eller finns det risk att man får duscha kallt?

Prismässigt ligger de två alternativen relativt lika och som lekman kan jag inte se några andra stora avgörande skillnader. Eller någon som har synpunkter?

Tacksam för tips och input.

// Martin

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är väl större risk för kalldusch med CTC:s genomströmmare än med en förrÃ¥dsbehÃ¥llare pÃ¥ 300 liter.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Det är väl större risk för kalldusch med CTC:s genomströmmare än med en förrÃ¥dsbehÃ¥llare pÃ¥ 300 liter.  :-\

Den nya CTC v3 har funktioner för extra vv som torde göra att man kan få väldigt mycket vv med hjälp av kompressorn (körning upp till förinställd vvtemp). Du kan dessutom programmera detta vv så du får det vid den tidpunkt du behöver det. b00k

Detta torde ge möjligheten att fÃ¥ "obegränsat" med vv med maximal besparing. Troligen bättre än en extern mantelberedare som alltid ligger pÃ¥ samma höga temp - lr vad tror du Carl N.?  :)
Med slingberedare är tapphastigheten viktig, tappar man för snabbt (typ störtflod) hänger inte värmeväxlaren med. Vi brukar tappa maximalt 10 l/m rent vv och då är det inga problem. Med mantelberedare är det trist om vv till äventyrs tar slut, bara å vänta.....med slingberedare märker man om tempen sjunker, och drar ner på fllödet.


 
« Senast ändrad: 30 augusti 2006, 15:04:05 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vi brukar tappa maximalt 10 l/m rent vv och då är det inga problem. Med mantelberedare är det trist om vv till äventyrs tar slut, bara å vänta.....med slingberedare märker man om tempen sjunker, och drar ner på fllödet.

Jo givetvis, har man bara tÃ¥lamod är det inga problem att tappa upp ett varmt bad med en CTC.   :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Vi brukar tappa maximalt 10 l/m rent vv och då är det inga problem. Med mantelberedare är det trist om vv till äventyrs tar slut, bara å vänta.....med slingberedare märker man om tempen sjunker, och drar ner på fllödet.

Jo givetvis, har man bara tÃ¥lamod är det inga problem att tappa upp ett varmt bad med en CTC.   :)

Har inga problem med tapptiden. Förutsättning att man har kommit upp i panntemp över 60 grader.
Enligt en CTC manual (EcoHeat):
50 grader på elpannan (12 l/min tappflöde): 90 liter 40 gradigt vatten (7,5 minut dusch)
65 grader på elpannan (12 l/min tappflöde): Mer än 365 liter 40 gradigt vatten (mer än 30 minuter dusch).
I praktiken ett kontinuerligt flöde av behagligt vv.

Sen har jag en stark känsla av att du kommer att bli mycket nöjd vilken lösning du än väljer.  :)




« Senast ändrad: 30 augusti 2006, 19:29:14 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Murbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej och tack för alla svar. Konstaterade genom experiment i går kväll att jag tappar ca 12 liter "lagom varmt" vatten per minut.


Med andra ord så är det inga problem att bada (300 liter?) och sedan långduscha därefter så länge jag har varmvattenberedaren uppskruvad till i alla fall 65 grader? Enda nackdelen med detta som jag förstår det är att man bränner av lite mer el än om man hade hållit temperaturen kring 45?

// Martin

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Hej och tack för alla svar. Konstaterade genom experiment i går kväll att jag tappar ca 12 liter "lagom varmt" vatten per minut.

Med andra ord så är det inga problem att bada (300 liter?) och sedan långduscha därefter så länge jag har varmvattenberedaren uppskruvad till i alla fall 65 grader? Enda nackdelen med detta som jag förstår det är att man bränner av lite mer el än om man hade hållit temperaturen kring 45?
// Martin

Ja, något kostar det att göra mycket vv men ju mer du gör med kompressorn (cop 2-3) istället för med elpatron (cop 1) desto billigare blir det. CTC fungerar optimalt om du har en lägre inställning till vardags och gör extra vv bara då det behövs. Med Nibe har du antagligen samma höga temperatur hela tiden.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!