Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia duo paralellkoppling.  (läst 17434 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2017, 23:00:28 »
Jo, vid närmare titt så är första steget 3kw och det andra är 3kw. Så det blir 6 kw totalt då båda kör.

Hur skulle man i praktiken få den andra pumpen att starta i stället för att den elåpatronen startar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2017, 06:17:40 »
Hmm, det trodde jag ingick i alla värmepumpar, men tydligen inte.
jag har i alla fall försöt hitta nåt om master/slave i kombination med thermia men hittar bara ett tillbehör för Thermia A-tec.

Det man kan göra är att låta den styrande värmepumpens elsteg 1 aktivera värmepump 2 på något sätt (oklart hur, men det finns några lösningar) och sedan koppla elsteg 2 som 6 kW.
Start/stopp kan fås genom att med signalen från "elsteg 1" på den styrande värmepumpen koppla in ett fast motstånd som simulerar +25 grader ute, då kommer "värmestopp" att aktiveras på värmepump 2.
Jag är dock inte påläst på hur snabbt man kan få denna funktion att fungera, brukar finnas fördröjningar som gör att värmestopp inte skall triggas omedelbart, men hursomhelst kommer ju värmepumpen att stanna rätt snart om den tror att det är 25 grader varmt ute.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2017, 07:15:03 »
Jag var också helt säker på att de hade en funktion som hette extern tillsats, måste vara ett extra tillbehör eller något som jag har sett. Värt att kolla med närmaste Thermia-installatör.
Men som Rickard säger kan man som sista utväg använda reläutgången för tillsats 1 för att aktivera slave pumpen. Problem då misstänker jag är om master då anser att inte heller slave räcker till så kommer den att aktivera tillsats steg 2 (6kW) och slå av steg 1 (3kW), så då blir det bara elpatron 6kW och ingen slave-pump som går. Då kan man begränsa antalet steg som tillsatsen får gå in med till endast första steget.
Slave pumpen borde kunna styras genom EVU-ingången, när den är sluten så går inte pumpen alls, med 10kOhms motstånd över den ingången går den med nattsänkning och när den är öppen så går den som vanligt. Då skulle man kunna sätta slave-pumpen på antingen väldigt hög kurva eller kanske i bara VV-läge med riktigt hög VV-start temp, slave ska ju gå i alla lägen när master tycker det. Frågan är om man kan använda sig av el-tillsatsen i slave-pumpen när man har avaktiverat den i master?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #18 skrivet: 01 mars 2017, 07:22:11 »
Thermia vill ju inte att vi/kunderna skall bekymra sin hjärna med denna typ av frågor, så det enklaste vore för trådstartaren att kontakta thermia med sina frågor.
Då får de ju som de vill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #19 skrivet: 01 mars 2017, 09:23:15 »
Och analysera vad dom säger ,säkerligen har dom synpunkter på detta , men vi har tillbehör för så
här många tusen , dom vill ju sälja och inte ha någon som kommer på något billigare sätt
Tänk efter jag ser det som att VP kommer gÃ¥ on/off  vintertid , det mÃ¥ste väl gÃ¥ att ställa in

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2017, 09:31:24 »
VP skall gå on/off hela året, det är ju ingen inverter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2017, 09:37:08 »
Säljaren som sålt pumparna är totala idioter, först var pumparna kopplade helt parallellt med samma temp till både golv och radiatorer. Sedan kommer vår lokala montör och säger att det här borde kopplas om, men då blev resultatet istället att pumparna går ojämnt och vi förlorar på det att den ena går med tilläggsvärme medan den andra inte går hela tiden.
Min erfarenhet av vvs firmor är kortfattat "pengarna i fickan å så sticker vi"

Jag är väl tvungen att göra om installationen själv för att få det som jag vill. Min egen ide var som andra också tänkt att kaskadkoppla pumparna så att den andra startar av tilläggsvärme 1. Då bör man väl ha en shunt styrning som skillt styr radiatorkretsen.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2017, 09:44:08 »
Tror inte du behöver shunt , tror mig sett här att dom inte räcker till
Det gÃ¥r att  ta startsignal frÃ¥n P1  till P2 pÃ¥ värmetillägg , kanske med ett tidrelä parallellt
man bryter upp  manövern till EP kopplar den till tidrelät  och P2 den startar , efter inställd tid gÃ¥r EP
in

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2017, 10:00:25 »
Säljaren som sålt pumparna är totala idioter, först var pumparna kopplade helt parallellt med samma temp till både golv och radiatorer. Sedan kommer vår lokala montör och säger att det här borde kopplas om, men då blev resultatet istället att pumparna går ojämnt och vi förlorar på det att den ena går med tilläggsvärme medan den andra inte går hela tiden.
Min erfarenhet av vvs firmor är kortfattat "pengarna i fickan å så sticker vi"

Jag är väl tvungen att göra om installationen själv för att få det som jag vill. Min egen ide var som andra också tänkt att kaskadkoppla pumparna så att den andra startar av tilläggsvärme 1. Då bör man väl ha en shunt styrning som skillt styr radiatorkretsen.

Har du termostatstyrning på alla golvslingor så behövs ingen shunt, men man får lite jämnare golvtemp om man shuntar ut mer lagom temp.
Nackdelen med att ha båda värmepumparna kopplade till tanken är att den som värmer golvvärmen alltid måste arbeta med onödigt hög temp.
Idealet vore att man istället för att låta elpatron gå på där, kunde shunta in värme från tanken om värmepumpen inte räcker till, och först om detta inte räcker till så borde eltillskott gå till, i första hand på värmepumpen som idag är kopplad mot tanken, och först i andra hand från värmepumpen som går enbart mot golvvärmen, det vore den absolut bästa lösningen, OM det går få till.

Så vitt jag kan se borde man ha ett system för "tillsats" med shunt, men det verkar inte heller finnas?

Inte undra på att en del tycker att Thermia är "Enkla och bra" när de inte har några inbyggda funktioner för liiite udda lösningar.
« Senast ändrad: 01 mars 2017, 10:04:38 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #24 skrivet: 01 mars 2017, 20:49:32 »
Tror inte du behöver shunt , tror mig sett här att dom inte räcker till
Det gÃ¥r att  ta startsignal frÃ¥n P1  till P2 pÃ¥ värmetillägg , kanske med ett tidrelä parallellt
man bryter upp  manövern till EP kopplar den till tidrelät  och P2 den startar , efter inställd tid gÃ¥r EP
in

Nu förstår jag inte, kan du definiera EP ? Vad skulle tidsrele´t ha för funktion?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #25 skrivet: 01 mars 2017, 21:17:03 »
Nu förstår jag inte, kan du definiera EP ? Vad skulle tidsrele´t ha för funktion?
Enbart för att ha styrning pÃ¥ P2 ,men mÃ¥ste tydligen vara med i spelet annars räcker det inte till , Förtydligande om mig : bygger automatik Cenario :  frÃ¥n start vinterdrift P1 startar gÃ¥r ett tag , räcker inte vill koppla in el-patron  ett tidrelä som drar pÃ¥ manövern för el-patron P1 , den fÃ¥r signal, till P2  efter inställd tid  ca 2-3 tim ,startar el i P1 men dessförinnan har P2 fÃ¥tt en signal att starta nu är det 2st VP  . P2 El tillskott ska ställas sÃ¥ det inte startar sÃ¥ tidigt kanske efter 3-4 tim  , efter inställd tid för el i P1 att gÃ¥ in , räcker inte det sÃ¥ drar el i P2 och det är allt vad kraft du har , om nu detta räcker och en övervärme kommer till stannar , ( vet ej ordningen ) el i P2 därefter P2 varav P1 el stannar och nu är det sommar P1 stannar , om det mot förmodan kallas pÃ¥ värme igen kommer det att startas frÃ¥n ruta ett igen , det där med VV kan vara lite knepigare , mÃ¥ste man ta en fundering pÃ¥ hur det kopplas bÃ¥de med rör och VP drift och hur du vill ha det
 

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2017, 22:09:34 »
Hur skulle det vara om tillägg 1 på värmepump 2 drar en magnetventil som växlar in det nerkylda returvattnet igenom värmepump 1? ifall tillägg1= 0 så går returvattnet rakt till värmepump 2.

Om jag förstått det rätt så kopplas tillägget in ifall börvärdet på utgående vatten inte kan nås.
ifall det inte räcker skulle då värmepump 1:s tillägg starta.

vp2:s kurva skulle vara styrd enligt radiatorkretsen. Sedan skulle golvslingan ha en egen shuntstyrning enligt yttertemp.

En EH-800 kunde användas: http://ouman.fi/documentbank/EH-800__brochure__se.pdf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #27 skrivet: 02 mars 2017, 07:09:43 »
Att hålla på med tidreläer är helt onödigt, det finns utmärkt styrning av eltillskottet i de där värmepumparna som det är.
Om båda värmepumparna idag är kopplade för 3 + 6 kW elpatron som kan maxa 9 kW så skulle man alltså kunna låta elsteg 1 på första värmepumpen (3 kW) ersätta elpatron, och det inte räcker till med två värmepumpar så kommer elpatron steg 1 på värmepump 2 alternativt elsteg 2 på värmepump 1 att gå in, resterande steg sköts helt enligt inställningarna i styrdatorn för de två olika värmepumparna.
Det där är inga problem alls.

Utmaningen är att låta värmepumpen för golvvärmen arbeta med så låga temperaturer som möjligt, kanske skulle man kunna köra en utetemperaturstyrd shunt som alltid tar det som krävs till golvvärmen från den värmepump som idag värmer den delen av systemet, och bara låta eventuell "överkapacitet" shuntas mot tanken?

I praktiken kopplas alltså värmepump 2 som elsteg 1 för värmepump 1, den kopplas direkt mot tanken, men med en shunt som styrs av en "villastyrning" som är helt separat.

Men visst måste väl ändå Thermia ha en lösning för "värmesystem 2" i sin styrdator, är det ingen som kan säga säkert hur det ligger till med detta?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #28 skrivet: 02 mars 2017, 07:34:20 »
Godmorgon : det som jag skrev om funktionen är mycket grovt , en annan fråga är installationen ny
är det garantier kvar , då finns en begränsning vad det går att göra utan att tappa garantin
I övrigt sÃ¥ mÃ¥ste det till ett blockschema som talar om vad du vill ha ,har de som installerat gjort nÃ¥gon utredning pÃ¥ vad du vill ha i funktion (  jag vet inte vad som finns i VP
utgÃ¥ngar ingÃ¥ngar o.s.v. , dÃ¥ jag inte satt mig in i det )  hur mycket VV behöver du ,  det var ju en spolhall  med , Vilka storlekar pÃ¥ VP  Om nÃ¥got kan göras med befintliga utgÃ¥ngar eller i VP:s dator sÃ¥ är ju det bästa vägen att gÃ¥
« Senast ändrad: 02 mars 2017, 07:43:53 av 25fOCUS »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #29 skrivet: 02 mars 2017, 07:46:15 »
Lusläste deras installationsmanual igår och de har ett driftläge de kallar D (normal drift kallas VL). I driftläge D så har man extern tillsats(t.ex. elpanna oljebrännare osv) då ska man koppla ur den interna elpatron, men tyvärr står det inte var man ska koppla in den externa tillsatsen. Jag vet att de har ett extrakort/reläkort för att styra externa pumpar osv, förmodligen är det det som måste till.
Shuntgrupp 2 har de men det är väl också ett extra kort...
Men som Rickard skrev tidigare ta kontakt med en Thermia-återförsäljare du måste ju ändå gå via dom för att köpa grejjerna...och litar du inte på den som installerade systemet så tar du bara kontakt med nästa...finns många i detta avlånga land.

Och precis som Rickard skrev finns det ingen anledning att krångla till det med tidrelän osv, när väl det styrande systemet kallar på tillskott ska det gå in på en gång. Vill man justera tiden tills det ska gå in så ändrar man bara på Integral A2 värdet...allt finns redan i Thermias styr...
Men man kan inte göra som du skrev Rickard att låta elsteg 2 gå in på master pumpen, för då slår den av elsteg 1 (slave-pumpen stannar). Elsteg 1 är på 3kW och används vid 3 och 9kW, så vid 6kW används bara elsteg 2. Ska man "tjuvkoppla" via reläutgången för elpatron måste man begränsa elstegen i master pumpen till att endast 1:an får gå in. Sedan får slave-pumpen hantera det riktiga eltillskottet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!